16. 11. 2021 23:13 − 3322× − 2

Který z jezdců Toyoty se bude radovat tentokrát?

Konec sezóny poznamenané koronavirem se blíží a v japonských horách se má na tamních asfaltech odehrát velké finále.

K tomu ale nedojde, cestování je výrazně omezeno a promotér sahá k náhradnímu řešení, kterým je zařazení soutěže s centrem na slavném italském okruhu Monza. Oproti tradiční tamní Rally Show se ale pořadatelé uchylují k zařazení několika úseků v horách nad Bergamem, aby trochu pozvedli sportovní úroveň své soutěže. Do klína jim spadla skvělá příležitost a právě na jejich soutěži se má odehrát závěrečná bitva o oba mistrovské tituly. Hlavně ten mezi jezdci na sebe poutá velkou pozornost. Podobně napínavé finále se předtím odehrálo v roce 2018 v Austrálii. Jako lídr mistrovství přijíždí do Itálie Elfyn Evans, který při své první sezóně v tovární stáji Toyoty nejprve dokázal jako první Brit v historii vyhrát Rally Sweden a pak ještě do poslední rally nastoupit s pěkným náskokem. Svého týmového kolegu Sébastiena Ogiera ani nemusel na trati porazit. V horách však začalo hustě snežit, což vedlo ke zrušení dvou ze tří zkoušek sobotní odpolední sekce. Ta jediná zbylá se bohužel pro Evanse odjela a Velšana tam jedno zasněžené místo krutě nachytalo. Jeho Yaris WRC skončil mimo trať a do čela se posunul Ogier. Francouz však musel týmovému kolegovi poděkovat, protože ho férově před svým osudným místem důkladně varoval. Ogier si pak dojel do cíle pro vítězství a svůj sedmý světový titul. Tak to v Monze dopadlo vloni. A letos?

Marná snaha Hyundaie o titul

Titul ve značkách není ani tentokrát před startem poslední rally sezóny rozhodnutý. Úřadující mistr Hyundai se ale tentokrát nachází v daleko horší pozici a obhajobu titulů z posledních dvou let jim může zajistit pouze neuvěřitelná smůla konkurenční Toyoty. Aby toho nebylo málo, tým z Alzenau letos už nemůže zasáhnout do bojů o jezdecký titul. Vloni přitom Thierry Neuville i Ott Tänak ještě v Monze mohli nad svou hlavu pozvednout mistrovský pohár. Statistika je neúprosná, z jedenácti dosud odjetých soutěží Hyundai vyhrál pouhé tři. Jezdci i20 Coupe WRC se navíc na několika jarních soutěžích potýkali s kolabujícím zavěšením. Mistr světa 2019 Tänak kvůli tomu vypadnul z vedoucí příčky v Portugalsku i na následující Sardinii. Vrátit se zpátky do hry chtěl Estonec na domácí červencové soutěži. Tam ale svým věrným fanouškům moc radosti neudělal. Přílišným katováním si přivodil už ve třetí zkoušce defekt a ve snaze dohnat ztrátu své nasazení přehnal a hned v následujícím testu vylétl z trati. Přitom si přivodil druhý defekt a kvůli nedostatku náhradních kol pak musel odstoupit. V úvodní Rallye Monte Carlo na defektu zkusil dojet až do servisu a tehdy byl za svůj prohřešek potrestán vyloučením. Podruhé už to logicky zkoušet nechtěl. Defekt pak poznamenal i Estoncovo vystoupení v následující srpnové Renties Ypres Rally Belgium. V poslední odjeté rally v Katalánsku završil svůj letošní asfaltový zmar havárií hned v první etapě.

Jedním z mála světlých bodů letošní sezóny tak pro Estonce zůstává jediné dosažené vítězství, a to sice na tratích únorové Arctic Rally Finland, která v kalendáři nahradila odvolané Švédsko. Druhé vítězství už Tänak do sbírky nepřidá. V Monze se kvůli osobním důvodům vůbec neobjeví. Naznačuje tato absence oznámená překvapivě brzo před startem rally něco víc? Smlouvu na pokračování s Hyundaiem má Tänak už podepsanou, ale ani to nezabránilo vzniku různých dohadů o jeho odchodu. Tuto teorii jistě přiživilo jméno jezdce, který jej v Monze nahradí za volantem druhého Hyundaie. Nechal by si však Hyundai utéct do Británie jeden ze svých dvou klenotů a zároveň jej týden před závěrečnou soutěží, která tyto domněnky rozvířila, nechat testovat novou techniku? Teemu Suninen letos rozhodně neprožíval sezónu snů. Už před jejím startem věděl, že zdaleka ne všechny rally odjede v tovární Fiestě WRC. Svůj pobyt za jejím volantem si ale sám ještě výrazně zkrátil. Na Monte Carlu havaroval před zraky televizních kamer hned v první zkoušce a stejný kousek zopakoval na Sardinii. V zimním Finsku mezitím obsadil slabé osmé místo a nestačil ani na debutanta ve voze WRC Olivera Solberga. Nejlepší výsledek Suninen zaznamenal v Estonsku, kde dojel šestý. Brzy poté se ale vydal na cestu mimo M-Sport. Se soukromým Volkswagenem Polo GTI R5 ovládnul klasifikaci WRC2 doma ve Finsku a v Katalánsku už usednul do Hyundaie i20 N Rally2. Ve WRC2 tam skončil druhý a o průběžné čtvrté místo jej v Monze může paradoxně připravit krajan, který si právě s ním prohodil pozice. Jari Huttunen při svém prvním startu ve WRC2 s Fordem Fiesta Rally2. Suninena však čeká na italském území debut v továrním WRC Hyundaie a výsledek jistě bude mít vliv na jeho budoucnost.

M-Sport strávil sezónu ve stínu

Opačnou cestou než Suninen se už jistojistě vydal Craig Breen, který měl pro příští sezónu hlavní cíl, sehnat sedačku na celý rok. To se mu při spojení s Fordem podařilo a v Pumě Rally1 bude trávit hodně času. Obsazení dalších vozů, a že chtějí z M-Sportu vyslat do Monte Carla rovnou čtyři kousky, zůstává zahaleno tajemstvím. Spekuluje se o Sébastienu Loebovi, ale větší je pravděpodobnost, že dva kokpity obsadí současná dvojice. Adrien Fourmaux letos ve speciálu WRC na světové půdě debutoval a nevedl si vůbec špatně. V Chorvatsku začal slušným pátým místem a stejné mohl získat i v Portugalsku. Připravil jej o něj ale jeho týmový parťák Gus Greensmith, se kterým spolu svedli několik hodně vyrovnaných partií. Ta další se odehrála na Safari Rally a tentokrát byl rychlejší Francouz. Bylo to však za cenu mírného zkrácení trati, což sportovní komisaři ocenili desetivteřinovou penalizací a bramborou tak obdarovali Brita. V Belgii skončili oba mladíci mimo trať, Fourmaux však svou Fiestu rozmlátil důkladněji. V Řecku vyhrál interní duel Greensmith poté, co francouzský kolega v neděli ráno doplatil na problémy se svíčkami. Rychlejší pak byl i ve Finsku, naopak na katalánských asfaltech jel rychleji Francouz. Jeho náskok vzrostl v RZ 9 díky Britově defektu, ale o dvě zkoušky později bylo vše jinak. Fourmaux chyboval, omlátil svůj Ford o svodidla a kromě poškozeného kola musel řešit i další technické trable. Greensmith podruhé v řadě obsadil šesté místo a v závěrečné rally letošní sezóny může ještě pomýšlet na posun na šestou příčku. Tu zatím drží jeho budoucí týmotý kolega Breen, který se Monzy nezúčastní. Katsuta se Sordem, kteří jsou rovněž před jezdcem M-Sportu, sice pojedou, ale vzhledem k malému bodovému náskoku může hrát roli každé jejich zaváhání. Proti Greensmithovi naopak hovoří statistika. Vloni na Monze hned dvakrát havaroval. Jednou na motanicích na okruhu a podruhé pak v horách. A už se nebude moct spolehnout na zkušeného Chrise Pattersona, který mu letos hodně pomohl a má lví podíl na Britově zlepšující se formě. Ir se přesouvá z role spolujezdce do role mentora a Greensmith bude mít poprvé po svém boku Jonase Anderssona. Švéda, který dovezl k nejlepším výsledkům Madse Ostberga, a to včetně Norova jediného světového vítězství v Portugalsku 2012. Letošní módě výměny spolujezdců se nevyhnul ani Fourmaux a v Monze tak pojede teprve třetí společnou rally s krajanem Alexandrem Coriou.

WRC3 bez mistra?

Ten od Chorvatska navigoval Yohana Rossela, kterého v Itálii čeká tuhý boj o titul v hodnocení WRC3. S Citroënem C3 Rally2 Francouz vyhrál tři podniky v Monaku, na Sardinii a v Belgii. V Portugalsku dojel druhý a v Chorvatsku třetí. Na Acropolis Rally mířil Rossel za dalším triumfem, který by z něj už prakticky učinil mistra. Po soutěži ale neprošel jeho vůz technickou kontrolou, když byl pomocný rám shledán o něco málo těžším, než stanovují pravidla. Francouzův hlavní soupeř Kajetan Kajetanowicz přidal ke svým třem triumfům se Škodou Fabia Rally2 evo v Katalánsku body za druhou příčku. Srovnané bodové konto obou soupeřů tedy slibuje, že to v Monze bude parádní duel o mistrovský titul. Tedy byl by. Pokud by se opět nepředvedla FIA, která není schopna do startu italské soutěže rozhodnout o Rosselově odvolání proti řeckému vyloučení. Přitom slyšení v této věci proběhlo už minulý týden. Kvůli neschopnosti komisařů automobilové federace tak může nastat situace, kdy ani po skončení závěrečné rally nebudeme znát mistra WRC3.

Král asfaltů opět nekorunován

Už teď je jisté, že se ani letos novým mistrem nestane Thierry Neuville. Pokračování spojení jeho čísla 11 a vozu korejské značky tím ale ohroženo není ani pro další sezónu. Neuville byl u Hyundaie od jeho návratu do mistrovství světa a letos spolu absolvovali už osmou sezónu. Už u toho však nebyl tradiční spolujezdec Nicolas Gilsoul, kterého musel Belgičan narychlo nahradit Martijnem Wydaeghem. V prvních dvou soutěžích se nové duo sžívalo, ale i tak si připsalo slušné body za dvojici třetích míst. V Croatia Rally pak zaútočili na své první vítězství, které jim v sobotu ráno zhatilo špatné týmové rozhodnutí o volbě gum. Opět z toho byl bronz. V Portugalsku se pak Neuville dopustil jedné z mála svých letošních chyb. Na Safari Rally v Keni byl Neuville triumfu ještě blíže než v Chorvatsku. Tak jako jeho parťáka Tänaka v předešlých soutěžích tentokrát kolaps zavěšení vyřadil Belgičana. První vítězství v soutěži mistrovství světa pro svého nového navigátora Neuville vybojoval stylově na domácí belgické půdě. A druhý triumf přidali i na dalším asfaltovém podniku v Katalánsku. Když k tomu připočteme Belgičanovu rychlost v Chorvatsku, směle jej lze prohlásit za letošního krále asfaltů.

To by ostatně měl být jeho trumf i v závěrečné soutěži na Monze, která se jede právě na zpevněném povrchu. Belgičan už tam ale bohužel nezasáhne do boje o titul. Mezi jeho dvěma triumfy totiž zažil hodně smolné podniky. V Řecku první den ztratil spoustu času kvůli posilovači řízení a ve Finsku jej vyřadilo poškození chladiče na jednom z výmolů. Do boje o konečnou třetí příčku ale Neuville nastoupí jako favorit. Musí si však dávat pozor. I na první pohled nenáročné zkoušky namotané na okruhu jej mohou vytrestat, jak se o tom přesvědčil už vloni. Kalle Rovanperä ještě může pomýšlet na posun výše. Bylo by to pro jeho zaměstnavatele Toyotu fantastické, ovládnul by totiž celé konečné pódium. Mladý Fin mohl během roku pomýšlet výše. I když se mu nepodařilo získat své první vítězství v mistrovství světa doma ve Finsku za polárním kruhem, přijížděl do Chorvatska jako lídr mistrovství. Ošklivá havárie hned v prvním testu ale jakoby předznamenala smolnou sérii, která následovala. V Portugalsku a na Sardinii Rovanperu vyřadila technika a na Safari kombinace technických potíží a zahrabání se v písku. Smůlu utnul v Estonsku, kde nedal nikomu šanci a konečně vyhrál svůj první světový podnik. Druhý triumf následoval o dva měsíce později v Řecku a Fin začal dobíhat vlak mířící k letošnímu titulu. Chyba na domácí půdě a následná bolestivá havárie zařídila, že už tento vlak nedoběhl. Na Monze se tak pokusí o nemožné, smazat devatenáctibodové manko a ohrozit Neuvillovu třetí příčku. Hlavně však bude krýt záda svým parťákům v boji o značkový pohár.

Svému týmu letos opět verně pomáhal Dani Sordo a ve třetím voze bude pokračovat i v roce 2022. Střídat se o něj bude s Oliverem Solbergem. Letos v Monte Carlu jel Sordo po Tänakově výpadku pro důležité druhé body pro tým a v Portugalsku byl z Hyundaie dokonce nejrychlejší. Zadaný úkol od svého šéfa Andrea Adama, porazit v neděli Elfyna Evanse a dojet si do cíle pro vítězství, ale nesplnil. Hůře dopadl následně na Sardinii, kde chtěl získat třetí triumf v řadě. Z druhého místa se v sobotu vyřadil vlastní chybou. Před měsícem doma ve Španělsku chtěl konečně vybojovat vítězství před domácím publikem. Pokud by se počítaly časy pouze z poslední etapy, vyhrál by. V prvních dvou etapách už to bylo slabší a Sordo tak skončil třetí. Jednomu ze dvou o titul zápolících jezdců Toyoty ale udělal radost. Dostal se před Ogiera a tím pomohl k většímu bodovému rozdílu jeho týmovému kolegovi Evansovi. Právě tito dva jezdci v Yarisech WRC se v Itálii postarají o tu největší show.

Hlavní chod na italském menu

K cestě za titulem oba jezdci úspěšně vykročili v Monaku, kde obsadili první dvě příčky. Evans sice vítěznému Ogierovi nestačil tak, jak se mu to dařilo rok předtím, ale po další rally už se k němu dotáhnul. Francouz se až moc tulil k laplandské sněhové bariéře a domů si odvezl jen jeden bod, zatímco jeho týmový kolega dojel pátý. Jedním z vrcholů duelu Ogier vs. Evans se stala následující rally v Chorvatsku. Sedminásobný mistr světa odjížděl do nedělní etapy s náskokem 6,9 sekundy, ale po ranním incidentu v civilním provozu poškodil svůj Yaris a před závěrečným testem už na druhém místě zaostával o 3,9 vteřiny. Virtuální pořadí si piloti Toyoty několikrát prohodili i během Power Stage, aby se nakonec Evans o vítězství připravil nedobržděním do poslední zatáčky celé soutěže. Prvního vítězství v letošní sezóně se ale Velšan dočkal brzy, v následujícím Portugalsku, kde Ogier musel čistit trať. To samé jej čekalo i na Sardinii, ale přesto dokázal týmového kolegu porazit a získat třetí triumf této sezóny. Černou chvilku si však Evans prožil až na Safari, kde kousek před cílem třetí zkoušky urazil pravé přední kolo. Domů si pak odvezl slabé čtyři body, zatímco Ogier těžkou rally vyhrál a odpoutal se v průběžném pořadí už na rozdíl 34 bodů. V Estonsku a Belgii se ani jeden z dvojice nedostal na bednu. Lídr mistrovství však svůj náskok o další 4 body navýšil a Evans pak prožil další těžkou chvíli na Acropolis Rally.

Do potíží se stejně jako v Keni dostal v RZ 3, kde mu v převodovce zůstal zaseknutý rychlostní stupeň. Naštěstí Evans dokázal problém provizorně vyřešit a do cíle dojel na šestém místě. Ogier ale opět získal více bodů a ve Finsku už mohl za určitých okolností předčasně slavit osmý světový titul. To se mu ale nepodařilo a naopak právě tato rally vrátila do hry Velšana. Evans předvedl skvostný výkon a do sbírky unikátních vítězství si k loňskému Švédsku přidal i Finsko. Po Krisu Meekovi se zároveň stal teprve druhým Britem, který na severu Evropy dokázal triumfovat. Ze svého manka v průběžném pořadí umazal pořádnou porci dvaceti bodů. V předposlední soutěži na katalánských asfaltech bylo vidět, že finský triumf vlil Evansovi do žil čerstvou a hodně bojovnou krev. Hned zkraje se ujal vedení, ale o vítězství jej nakonec připravil Neuville. Nicméně další pilot Hyundaie Sordo sundal z pódia Ogiera, který zde mohl už ztvrdit letošní titul. Nakonec však ztratil dalších sedm bodů a bude muset bojovat až do konce sezóny. Do Monzy však nastoupí v roli obhájce vítězství a s náskokem 17 bodů k tomu. Evans se tak bude muset hodně snažit a ani to mu nemusí stačit. K titulu vede cesta přes nějaké Ogierovy nesnáze. Jak ale ukázal loňský rok, kdy byl v té výhodnější pozici naopak Evans, hory nad Bergamem můžou být hodně zrádné. Bohužel ale sněhu se letos podle předpovědi zřejmě nedočkáme.

Po pětadvaceti letech nadešel poslední podnik, ve kterém odstartují jako nejvyšší kategorie mistrovství světa vozy WRC. Tak ať to finále stojí za to!

Komentářů celkem: 2
17. 11. 2021 15:31
0 0
Aktualizace: Rosselovo odvolání dnes zamítnuto. Ve WRC3 tak můžeme čekat přímý souboj o titul.
17. 11. 2021 18:30
0 0
Sebovi stačí k titulu 4 místo a bod z PS a Elfynovi vítězství vč.PS bude k h...u.217-217 Ogi letos více vítězství.Pokud se pletu,opravte mě.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!