21. 11. 2021 08:02 − 1676× − 0

Citroën C4 WRC mistrovskou technikou na francouzských šotolinách

Zatímco v Itálii v tamním mistrovství určeném vozům královské kategorie jejich éra letoškem skončila…

…v sousední Francii se posádka usedající do vozu tohoto typu, a to v původní dvoulitrové variantě, raduje z titulu. Všechny čtyři dosavadní podniky francouzského šotolinového mistrovství ovládli piloti vozů Rally2. Pouze jedinkrát, v Rallye Terre de Langres se dokázal některý z mála jezdců WRC prosadit na pódium. Cyrille Féraud s Citroënem C4 WRC ale kromě tohoto ojedinělého druhého místa v absolutním pořadí ovládnul ve třech soutěžích svou třídu a díky těmto bonusovým bodům se před závěrečnou soutěží vyhříval na čele průběžného pořadí. Bodový systém určený na pomoc jezdcům technicky slabších vozů ve Francii paradoxně pomáhá těm, kteří startují se silnější, byť výrazně starší technikou. Není tak divu, že na WRC přezbrojil v samém závěru sezóny i Stéphane Consani, který ve druhé soutěži dokázal vyhrát za volantem Fordu Fiesta Rally2. O měsíc později dojel třetí v Rallye Terre de Lozére a stejnou příčku obsadil i v říjnu v Millau. To už ale seděl za volantem Fabie R5.

I přes výrazně lepší výsledky šel Consani do poslední rally s odstupem 13 bodů na Ferrauda a tentokrát vsadil na Citroën DS3 WRC. Měl tím využít stejné zbraně, jakou používá lídr mistrovství. Dva jezdci před ním totiž i poslední rally roku odjeli ve vozech Rally2. Benjamin Clemencon s Hyundaiem i20 R5 stále těží z nečekaného vítězství v úvodní rally sezóny. Emmanuel Gascou prožíval opačný průběh sezóny, kdy se postupně zlepšoval až na samý vrchol. S Citroënem C3 Rally2 vyhrál před měsícem Rallye Terre de Cardabelles. Teoretické naděje na titul si udržel i minule absentující Mathieu Franceschi. Rallye Terre de Lozére vyhrál s Citroënem C3 Rally2, ale teď nastoupil do boje s Hyundaiem. Kromě všech těchto jezdců usilujících o titul se na startu závěrečné rally objevila i dvojice hodně zajímavých hostů. Čerstvě trojnásobný vítěz belgické Rallye du Condroz-Huy Stéphane Lefebvre se doma objevil s Citroënem DS3 WRC. Francouzskou šotolinu si pak pro svůj třetí start s Hyundaiem i20 Coupe WRC vybral Nor Ole Christian Veiby.

Soutěž norský pilot rozjel třetím časem za dvojicí domácích jezdců v DS3 WRC. Lefebvre nastolil na úvod velké tempo a po vyhrané úvodní zkoušce pro sebe rozhodnul i zbytek úvodní sekce. Na jejím konci už měl náskok 23,5 sekundy na Consaniho se stejnou technikou. Veiby se před Consaniho na chvíli dostal, ale ani ve třetím testu nedokázal pořádně využít silnějšího a modernějšího vozu a zase spadnul na bronzový stupínek. Gascou dopoledne vsadil na měkké obutí, což se vzhledem ke kamenité trati jevilo jako pořádný risk. Ve své kategorii začal nejrychleji, ale s postupem času se kvalita jeho gum snižovala více než u soupeřů a po RZ 3 se propadnul na páté místo za Ford Fiesta Rally2 Léa Rossela. Ani odpoledne vítěz minulé rally nezažíval zrovna nejšťastnější chvíle. Hned v prvním testu převalil svůj Citroën na bok a připsal si další více než půlminutovou ztrátu. První etapu zakončil na osmé příčce a k titulu měl v této situaci hodně daleko. Definitivní tečku za jinak povedenou sezónou udělal Gascou ve třetí nedělní zkoušce, kde havaroval.

Další z letošních vítězů a dlouhou dobu vedoucí muž šampionátu Clemencon svým soupeřům v boji o mistrovskou korunu nestíhal. Po první etapě uzavíral top ten a druhý den se o příčku výše posunul jen díky Gascouově havárii. Ani on tak na titul nakonec nedosáhnul. Nejrychlejší speciál Rally2 v první etapě pilotoval Rossel. V neděli ráno se ale probouzel hodně pomalu a v prvním testu jej přeskočili hned dva soupeři. S pomalejším z nich, Franceschim pak Rossel až do konce rally sváděl urputný boj o pátou příčku. Mladý pilot Hyundaie se ale v předposledním testu před soupeře s Fordem dostal znovu a teď už si ji o 2,9 sekundy uhlídal. Vítězem v rámci vozů Rally2 se ale nestal ani jeden z nich. Zejména parádním nedělním výkonem zde triumf vybojoval Florian Bernardi, který poslední roky strávil v různých generacích Renaultu Clio. Debut ve Volkswagenu Polo GTI R5 tak pro něho ani nemohl dopadnout lépe. Lefebvre v neděli musel doufat, že si den předtím vyjel dostatečný náskok. Ten se totiž kilometr po kilometru tenčil a do závěrečné zkoušky už Francouz šel s náskokem jen 11,6 sekundy. Veiby konečně naplno využíval potenciálu svého Hyundaie a v závěrečné zkoušce udeřil tak, jak se na pilota se světovými zkušenostmi sluší a patří. Lefebvrovi nadělil sekundu na kilometr a připravil jej o vítězství. Consanimu tak sázka na techniku WRC úplně nevyšla. Soupeře se slabšími vozy Rally2 sice porazil, ale ve své třídě mezi bodujícími Francouzi skončil druhý. Francouzský šotolinový titul 2021 tím pádem připadnul až sedmému Féraudovi. Mistrem je tak pilot, který dojel v absolutním pořadí jednou druhý, jednou pátý, dvakrát sedmý a jednou dokonce až osmý. Není to dostatečný argument pro změnu bodovacího systému?

Konečný stav šampionátu: 1. Féraud 131, 2. Consani 129, 3. Clemencon 117, 4. Franceschi 114, 5. Lamouret 108, 6. Gascou 104

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!