Toyota Gazoo Racing získala v Monze tři tituly

Po vítězném tažení v Monte Carlu, Chorvatsku, na Sardinii a v Keni se Ogier s Ingrassiou těšili již z pátého vítězství sezóny.


Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) na kultovním okruhu v Monze završil úspěšné tažení v letošním šampionátu ziskem hned tří mistrovských titulů, kdy si Toyota díky prvnímu a druhému místu v posledním kole pojistila první místo v boji o pohár konstruktérů. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vítěznou jízdou vybojovali již osmý titul mistrů světa v kategorii soutěžních jezdců, respektive navigátorů.

Ogier a Ingrassia v závěrečném kole šampionátu v Monze jeli proti týmovým kolegům Elfynu Evansovi a Scottu Martinovi, kdy obě posádky po celý víkend sváděly impozantní souboj o vítězství, během nějž si šestkrát prohodily pořadí v čele závodu.

Do posledního dne sestávajícího ze tří náročných úseků kolem Monzy vstupovaly s časovým rozdílem pouhé poloviny sekundy – a poté v úvodním měřeném úseku zajely identický čas. O vítězství v rallye ve prospěch Ogiera nakonec rozhodlo zhasnutí motoru Evansova vozu v předposlední erzetě s tím, že Ogierovi k zisku mistrovského titulu stačilo vybojovat libovolné pódiové umístění.

Po vítězném tažení v Monte Carlu, Chorvatsku, na Sardinii a v Keni se tak Ogier s Ingrassiou těšili již z pátého vítězství sezóny. V posledním podniku své profesionální kariéry si tak zajeli pro 54. společné vítězství ve WRC. Ogier bude v roce 2022 na částečný úvazek reprezentovat tým TOYOTA GAZOO Racing, zatímco Ingrassia se svoji mimořádně úspěšnou kariéru v roli navigátora rozhodl ukončit.

Evans a Martin pro Toyotu v této sezóně vybojovali již pátý double v podobě prvního a druhého místa v závodu; zároveň po vítězstvích v Portugalsku a Finsku již druhým rokem za sebou obsadili druhé místo v celkovém pořadí šampionátu.

Kalle Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem vedle svých týmových kolegů klíčovým způsobem přispěli k úspěchu mezi továrními týmy, a to i díky prvním vítězstvím v kariéře, kterých letos dosáhli v Estonsku a Řecku. V posledním kole se ukázali jako příkladní týmoví hráči, kdy se zaměřili na čistý dojezd na devátém celkovém místě ve snaze nijak neohrozit zisk mistrovského titulu pro tovární týmy.

Toyota díky tomu vyhrála šampionát továrních týmů již popáté – a v historickém žebříčku celkového počtu získaných titulů tak obsadila sdílené třetí místo – a dokonce druhé od návratu do WRC v roce 2017 s vozem Yaris WRC. Uvedený vůz si v posledním kole éry World Rally Car dojel pro 26. a současně poslední vítězství, neboť v roce 2022 startuje nová epocha s hybridními vozy Rally1.

Na celkově sedmém místě dojeli Takamoto Katsuta a navigátor Aaron Johnston z programu TGR WRC Challenge Program, kteří se vypořádali s kolizí v předposledním měřeném úseku a dosáhli druhého nejrychlejšího času v závěrečné Power Stage poté, co mechanici týmu díky heroickému nasazení dokázali jejich vůz opravit během 15minutové servisní přestávky.

Akio Toyoda (zakladatel týmu)

„Po celou sezónu byla na stupních vítězů vždy alespoň jedna z našich posádek – včetně Takamota. Díky nim jsem mohl všechny podniky sledovat v napjatém očekávání, že opět zvítězí někdo z našeho týmu. A pak v tomto posledním podniku na jedné straně Seb s Julienem, kteří usilovali o svůj osmý titul, a Elfyn se Scottem, kteří stále měli možnost vyhrát svůj první, sváděli nekompromisní bitvu až do samotného konce. Jako velký fanoušek rallye jsem je sledoval s nervy k prasknutí. ‚Naše vozy Yaris WRC svádějí bitvu v tak napínavé situaci na nejvyšší úrovni soutěže…‘ pro nás v Toyotě to bylo jako sen. Rád bych oběma posádkám srdečně poděkoval za to, že nám takové pocity dokázaly zprostředkovat.

Sebe a Juliene, blahopřeji! Skutečně oceňuji, že jste bojovali na maximum až do samotného konce. Zisk osmi titulů mistra světa je úžasný rekord, a my jsme hrdí na to, že dva z těch osmi byly s Toyotou. Mockrát vám děkuji. Zisk titulu mezi továrními týmy a současně souboj Seba s Elfynem: všichni členové týmu se toho společně chopili tak, abychom dosáhli obojího. To pěkně ukázala Kalleho jízda po celou dobu podniku. Kalle a Jonne, moc vám děkuji za to, co jste pro tým udělali.

A díky Jari-Mattimu se tým mohl upřímně usmívat. Jari-Matti, který byl sám jezdcem, je tím leaderem, který staví jezdce na první místo. Myslím, že všichni jezdci mohli sezónu zakončit s úsměvem, protože všechna rozhodnutí byla uskutečněna z perspektivy soutěžního jezdce. Nesnáší prohry. Stejně jako já sám, možná ještě silněji. Jsem přesvědčen, že právě jeho rozhodnutí postavená na filozofii ‚nesnáším prohry‘ přispěla k tomu, že je tým tak silný.

Jari-Matti mě překvapil ještě v jedné věci. A to v perfektní komunikaci se členy týmu. Ve videu natočeném týmem jsem měl možnost jej vidět, jak se brzy ráno v servisním parku osobně zdraví s každým členem týmu. Díky němu dokázalo úzce spolupracovat všech 200 členů od Finska, přes Estonsko a Německo až po Japonsko. Opravdu oceňuji, že se mu podařilo vybudovat ‚tým řízený jezdci‘ a ‚profesionální tým s rodinnou atmosférou‘, o což jsme také usilovali.

Právě díky tomuto týmu je Yaris WRC od roku 2017 stále silnější. Při první rallye v roce 2017 jsem prosil, aby byl Yaris WRC na závěr sezóny nejsilnější. Yaris WRC během těch pěti let absolvoval 59 podniků, kdy jsme se naučili spoustu věcí, v těch vyhraných i prohraných. Týmu se skutečně podařilo z posledního Yarisu WRC udělat vůz silný jako nikdy. Z toho mám opravdu radost.

V příštím roce bude náš vůz kvůli novým předpisům zcela nový a jeho vývoj v těchto chvílích právě kulminuje. Tým má nesmírně napilno, a jsem tak všem moc vděčný, což platí i pro rodiny, které nás podporují. Připravíme ještě silnější Yaris a v nadcházejících sezónách nabídneme našim fanouškům ještě atraktivnější podívanou. Věřím, že fanoušci se na náš nový vůz i nové výzvy již těší. Vážím si vaší nepolevující podpory TGR WRT.“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Hodně jsme se nadřeli, abychom získali mistrovský titul mezi týmy a současně i pro soutěžní jezdce a navigátory. Máme úžasný tým se skvělými lidmi a nejlepšími jezdci v šampionátu. Jsem skutečně hrdý na všechny členy týmu i posádky. Je neuvěřitelné, čeho Seb s Julienem během své kariéry dosáhli. Elfyn a Scott si vedli úžasně a postarali se o napínavý souboj; ohromné díky patří také Kallemu a Jonnemu za roli, kterou sehráli. V roce 2018 jsem získal pohár pro konstruktéry jako jezdec – a je to jedinečný pocit to nyní zopakovat v roli šéfa týmu. Je to zároveň krásný způsob, jak zakončit tuto epochu s těmito vozy; letošní vítězství v devíti rallyových podnicích je úžasné.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)

„Tento druh emocí je skutečně těžké popsat. Určitým způsobem cítíte prázdnotu, protože to byla nesmírně vyčerpávající sezóna – jako vždy, když do toho musíte dát vše, abyste šampionát vyhráli. Ale právě pro okamžiky jako je tento to děláme. Velké díky všem členům týmu: bez nich jsme ničím a dnes jsme všichni mistry světa, takže to oslavme. Je pozoruhodné, co se Toyotě podařilo, a tým si to zaslouží, protože do toho dal vše. Emoce jsou ještě silnější při vědomí toho, že se jedná o zakončení mé cesty s Julienem. Nikdy by nás ani nenapadlo, že bychom to mohli završit tak krásně. Věděli jsme, že nás tento víkend čeká ještě hodně práce a nic není rozhodnuto. Nemuseli jsme Elfyna porazit, ale také jsme si nemohli dovolit zvolnit a propadnout se pořadím, takže nakonec zvítězit, to je prostě dokonalé.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Z dneška mám samozřejmě poněkud smíšené pocity. Přirozeně vždy chcete více. Věděli jsme, že mistrovský titul bude těžký, ale i tak jsme to chtěli zkusit a rallye vyhrát. Nakonec k tomu nedošlo, ale blahopřejeme Sebovi a Julienovi k dalšímu úžasnému titulu a také k jejich senzační společné kariéře. Chtěl bych poděkovat všem z týmu, kteří vynaložili ohromný kus práce, aby nám připravili úžasné vybavení, ale také fantastickou pracovní atmosféru. Zároveň se s láskou loučíme s Toyotou Yaris WRC, kterou byla radost řídit.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Je to skvělý pocit napomoci k zisku mistrovského titulu mezi továrními týmy. Byla to pro nás opravdu krásná sezóna a ze zisku týmového titulu máme také skvělý pocit, protože jsme v řadě rallye dokázali přispět hezkými body. Je to pro tým moc důležité a je to skutečně krásný pocit být součástí toho všeho. Tento víkend opravdu nebylo snadné odvést práci, kterou jsme nakonec zvládli, ale bylo to důležité, že se to povedlo. A tento pocit potvrzuje, že to za to stálo. Tým se opravdu nadřel, takže velké blahopřání a také velké poděkování. Byl to skvělý rok s úžasným vozem a myslím si, že jsme všem dokázali, jak silný náš tým je.“

Komentářů celkem: 16
22. 11. 2021 15:41
0 0
Pěkné, když se nad tím tak zamyslím už to mohl být jeho 11. titul.
A vlastně sumasumárum při všech podmínkách které měl tak je vlastně lepší jak Loeb
22. 11. 2021 16:14
0 0
A ktery 3 sezony by ty tituly mel ziskat? Pri nejlepsi vuli me napada jen 2012 po odchodu z Citroenu a 2019 po navratu do Shitroenu. Za tituly s Fordem ho taky hodnotim vejs nez Seba I., to jo.
22. 11. 2021 18:08
0 0
2011
23. 11. 2021 07:11
0 0
Podľa môjho názoru Ogi bude stále č. 2 za Loebom. Najväčší rozdiel robí angažmá vo Volkswagene, Loeb nikdy nemal tak strašne dominatné auto, ako bolo Polo. Ani Xsara, ani C4 a ani DS3 neboli tie najlepšie možné autá. Ogi urobil polovicu svojich titulov s neporaziteľným autom..
23. 11. 2021 10:01
0 0
@Fafinen29 JML mal tiež polo a nemá ani jeden titul ono to nebude len o tom aute by som povedal, naviac urobil 2 tituly s fordom čo sa nikomu nijak od vtedy nedarí tak že je to hlavne o ňom a nie o autách by som povedal ale áno, polo malo navrch od konkurencie
23. 11. 2021 10:16
0 0
A hlavně celou tu dobu skoro pořád čistil trať, což se o Loebovi říct nedá. I když celou dobu volal po kvalifikaci ale stejnak jim vždycky ukázal kdo je nejlepší,. Jinak jsem nikdy nebyl jeho fanoušek ale je prostě borec nejlepší
23. 11. 2021 11:24
Upraveno 11:27
0 0
Xsara, C4 i DS3 byly v dobe svyho vzniku nejlepsi auta, Xsara byla prekonana az Focusem 06, DS3 Polem, ale to Seb I. stahnul ocas a primyho souboje se nezucastnil. C4 nebyla prekonana nikdy.
A hlavne Ford nejen ze od jeho odchodu nema ani jedno vitezstvi a pouhy 4 bedny, ale predevsim pro nej udelal titul v jezdcich po 26 letech.
Co se tyce roku 2011, tam dvojka s jednickou regulerne prohrala.
23. 11. 2021 12:03
0 0
Bůhví jak to tam stou regulérnosti bylo
23. 11. 2021 12:31
0 0
Pokud si dobre vzpominam, tak nekde neposlechnul vedeni a nepustil jednicku pred sebe, coz melo bejt pricinou odchodu do Fabie. Ale to neznamena, ze kvuli tomu prisel o titul 2011, na zadny soutezi nedojel Ogi o jedno misto za Loebem, opacne to bylo trikrat. Nicmene po 10 letech si uz detaily nepamatuju.
23. 11. 2021 13:21
0 0
Za me je Loeb jednoznacne jezdec, ktery dokazal vic, i kdyz tezko porovnavat. Ale podle me Loeb vetsinou stal proti vetsi konkurenci. A hako nejvetsi dukaz pro me je, co Loeb dokazal i jinde. Napriklad kdyz sedl do F1. A to, jak jel Le Mans, Pikes Peak, WTCC, Dakar, rallycross,.... Jsem zvědav, co Ogi ještě predvede, ale má co dělat.smajlík
23. 11. 2021 23:18
0 0
Myslím, že se tu porovnává neporovnatelné. Aby bylo možno srovnat, museli by oba jet dlouhodobě v jednom týmu a se stejným typem vozu. Pak by se dalo objektivně říct, kdo z nich je lepší. Pro mě jsou ale výjimeční oba dva. Každý z nich jezdil v trochu jiné době a musel se vypořádat s jinými problémy.
24. 11. 2021 07:16
0 0
Původně napsal dablkros
@Fafinen29 JML mal tiež polo a nemá ani jeden titul ono to nebude len o tom aute by som povedal, naviac urobil 2 tituly s fordom čo sa nikomu nijak od vtedy nedarí tak že je to hlavne o ňom a nie o autách by som povedal ale áno, polo malo navrch od konkurencie
Samozrejme JML nemá titul s Polom, lebo na Ogiera nemá... Chlapci ja som sa nesnažil zdiskreditovať Ogiho úspechy, radím ho už medzi legendy rally, len podľa môjho názoru mu kúsok na Loeba stále chýba smajlík A tie 2 tituly s Fordom sú obrovský úspech, ale zasa treba uznať, že od jeho odchodu sa vo Forde striedajú "priemerní jazdci", ktorý by na titul nedosiahli ani v Toyote.. jediná výnimka je asi iba Evans
24. 11. 2021 09:05
0 0
Loeb to nejlepší auto měl. Ogier pak ve WV taky nej auto, ale ve Fordu ne. Tak proto ho budu řadit o kousíček výše. A nedovedu si dost dobře představit, že kdyby pokračoval s Yarisem dál, kdo by ho zastavil. Ale kdo ví.... . Co je pro mě rozhodující, že svoji kvalitu dokázal prezentovat při třech různých specificích aut. Jsem zvědavý na jeho nástupce, těžko odhadovat, kdo bude další mistr.
24. 11. 2021 14:54
0 0
Loeb taky dokázal uspět ve třech různých specifikacích aut smajlík C4 a DS3 byl také docela rozdíl. A pokud se nepletu, tak s C3 mu to taky celkem šlo. Pokud se dá takto nazvat vítězství ve Španělsku smajlík)
24. 11. 2021 15:49
0 0
Specifikacema se asi myslelo WRC 1997, WRC 2012, WRC 2017, jednotlivejch specifikaci aut by bylo trochu vic smajlík
24. 11. 2021 16:16
0 0
Já bych si dovolil k Loebovi ještě poznámku. Obhájit titul je vždy těžší, než jej vybojovat poprvé. Loeb má nepřetržitou šňůru devíti titulů, což je naprostý unikát. A i odchod provedl jako král. V roce 2013 má ze čtyř startů dvě vítězství a jedno druhé místo. I když ve Francii nedojel, tak na Monte a v Argentině byl suverénně nejlepší a ve Švédsku jej předčil akorát Ogier. To samo hovoří o jeho kvalitách.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!