Matt Edwards trojnásobným britským šampiónem

Vloni neuskutečněné britské mistrovství mělo i letos namále, ale nakonec vše dobře dopadlo

Pandemie koronaviru v minulém roce neumožnila odjet více než úvodní Cambrian Rally. V prosinci se Britové vytasili s kalendářem pro novou sezónu, který oproti tomu původnímu loňskému doznal mnohých změn. Začínat se mělo o prvním dubnovém víkendu v Belfastu, ale kvůli přetrvávajícím omezením se Circuit of Ireland uspořádat nepodařilo. Stejný osud pak potkal i další asfaltovou rally v Clactonu, která si letos měla odbýt svůj debut v britském šampionátu. Soutěžit se nemohlo ani na konci května ve Skotsku, takže kalendář přišel i o Jim Clark Rally. Nakonec se ale právě o tomto víkendu posádky poprvé sešly k prvnímu letošnímu klání. Velké množství zrušených soutěží vedlo promotéra k záměru narychlo do kalendáře zařadit Neil Howard Stages, malou soutěž odehrávající se výhradně na okruhu Oulton Park a jeho přilehlých komunikacích. Negativa z diskutabilní hodnoty této rally převážila radost, že se po dlouhých patnácti měsících konečně zase závodilo.

Všem Britům v Oulton Parku vypálil rybník Ir Sam Moffett debutující za volantem Fordu Fiesta Rally2, který nakonec o vteřinu porazil Rhyse Yatese se stejnou technikou. V půlce července na Nicky Grist Stages se už Moffettovi tolik nedařilo, nakonec jen uzavíral top ten. O měsíc později na skotských šotolinách Grampian Forest Rally Ir opět hrál až druhé housle a skončil devátý. Mezitím se začaly rozjíždět irské soutěže a Moffett se z britského mistrovství vytratil. Startoval až teď o víkendu na závěrečném podniku v Severním Irsku. V první šotolinové soutěži sezóny Nicky Grist Stages se z vítězství radoval úřadující šampión Matt Edwards, který letos jezdil s Volkswagenem Polo GTI R5. V následující soutěži ve Skotsku všechny překvapil navrátilec na soutěžní tratě Matthew Wilson, která tam dokázal s Fiestou Rally2 vyhrát. Zářijovou Trackrod Rally Yorkshire pak ovládlo duo Volkswagenu a k druhému vítězství si dojel Matt Edwards. Společně s Osianem Prycem se pak začali svým konkurentům od Fordu vzdalovat. A to hlavně díky neúčasti Wilsona a Yatese na nejdelší soutěži celé sezóny, kterou byla náročná asfaltová Mull Rally se svými 237 ostrými kilometry. Yates pak nestartoval ani na předposlední rally, kterou byla na konci října Cambrian Rally. Wilson se sice ve Walesu objevil, ale už v první zkoušce skončil mimo trať.

Edwards doma také chyboval a podruhé v řadě si tak na své konto maximum bodů připsal jeho značkový kolega Pryce. Došlo tak k situaci, kdy v závěrečné soutěži mohl na titul dosáhnout jedině někdo z těchto dvou jezdců Volkswagenu. Po jarních problémech nakonec britské mistrovství provázela štěstěna a přepracovaný sedmidílný seriál se odjel kompletní. Velké finále si vzali na starost pořadatelé ze Severního Irska a pro stohlavé startovní pole připravili náročných 151 ostrých kilometrů na třech třikrát opakovaných úsecích. To vše během jediného dne, od úsvitu do setmění. Hlavní pozornost na sebe samaozřejmě poutala dvojice pilotů v Polech a bylo to znát i na výsledcích. Dost rychle se oba piloti odpoutali od zbytku pole a do prvního servisu už přijížděli s náskokem třičtvrtě minuty na nejrychlejšího ze zbytku světa. Tím byl Jonny Greer, který se letos s Citroënem C3 Rally2 věnoval šampionátu Severního Irska. Modern Tyres Ulster Rally do něho nebyla zařazena a pro domácího Greera se jednalo o oslavnou jízdu po zisku tamního titulu. Musel si však dávat pozor na svá záda, na která mu usilovně dýchal Josh Moffett s Hyundaiem i20 R5. Před závěrečnou sekcí Ir zaostával jen o 5,8 sekundy.

Greer však měl situaci pod kontrolou a hned v RZ 7 svému soupeři odskočil. Svou příčku si uhlídal a jako bonus se mu po odstoupení jednoho z aspirantů na britský titul dostalo posunu na konečnou druhou příčku. Na ostrovy zavítal i světoběžník Callum Devine, ale v první sekci bojoval s vynechávajícím motorem. V druhém testu navíc nechal skoro celou minutu výletem do pole. Na závěrečnou sekci ale u své Fiesty Rally2 našel ideální nastavení a své snažení korunoval vyhranou závěrečnou zkouškou. Tím tak na poslední chvíli sebral Joshu Moffettovi umístění na bedně. Až za ním pak do cíle dorazil někdejší britský šampión Keith Cronin. Ten se i tentokrát pral se svými pneumatikami Hankook a kromě defektu ještě přišel o 40 vteřin kvůli penalizaci. Nakonec ještě dopadnul lépe než vítěz úvodní rally sezóny Sam Moffett. Ten na začátku rally bojoval s brzdami u své starší Fiesty R5 a do cíle dojel až jako šestý. Na čele začal souboj o titul lépe Pryce, ale hned v druhé zkoušce dokázal Edwards celý jeho náskok smazat a ještě mu dalších 5,4 sekundy přidat. Pryce prohrál se svým značkovým kolegou i další dvě zkoušky, ale v RZ 5 mu pak dal deset vteřin a vrátil se do čela. Stejný obklad hned v dalším testu ale od Edwardse pro změnu obdržel a pořadí se opět měnilo. Nádherný souboj o titul, který během soboty několikrát změnil svého provizorního majitele, skončil v předposledním testu. Pryce tam bohužel skončil se svým Volkswagenem na střeše a musel odstoupit. Edwards si pak nikým neohrožován dojel pro třetí triumf sezóny a potřetí v řadě se pak raduje z titulu britského šampióna.

Konečný stav šampionátu: 1. Edwards 111, 2. Pryce 106, 3. Wilson a Yates 53, 5. S. Moffett 51, 6. Cronin 50

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!