6. 12. 2021 20:13 − 983× − 0

Různí vítězové jednotlivých třetin tureckého šampionátu

Turecké mistrovství vloni hodně silně zasáhnula pandemie koronaviru a z tamních soutěží se odjela jen světová Rally Turkey Marmaris.

Letos už se situace v zemi ležící na dvou kontinentech uklidnila a tamním pořadatelům se podařilo uspořádat hned šest mistrovských soutěží. Vzhledem k přetrvávajícím komplikacím při zahraničních cestách z kalendáře logicky vypadla severokyperská Kuzey Kibris Rallisi. Když si tuto soutěž odpočítáme, odjel se v tureckém mistrovství obvyklý počet domácích soutěží jako před pandemií. Mistr Turecka z roku 2019 Murat Bostanci přenechal soupeřům volný ring. Jeho mistrovská technika Ford Fiesta R5 ale nezůstala v garáži. Za její volant stejně jako během loňské Rally Turkey Marmaris usednul Ümit Can Özdemir, vítěz Fiesta Rally Cupu ze sezóny 2019. Kdysi dominantní stáj Castrol Ford Team Türkiye ale před startem letošní sezóny rozhodně neplatila za hlavního favorita. Se silnou sestavou se totiž šampionátu účastnila konkurenční stáj BC Vision Motorsport.

Burak Cukurova se z mistrovského titulu radoval už v letech 2017 a 2018 a k úspěšnému dokončení hattricku mu předloni chybělo pouhých 0,7 bodu. Letos nemohl se Škodou Fabia Rally2 evo mít jinou ambici než právě zisk třetího titulu. Se starší Fabií R5 ze stejných dílen pak vyrazil do bojů Bugra Banaz, který ještě před dvěma roky reprezentoval konkurenční tým Fordu. Několika domácích soutěží se zúčastnila i dvojice pilotů ve vozech Hyundai i20 R5. Konkurenceschopnost Erkana Gürala a Mustafy Cakala ale nestačila ani na to, aby zvládli porazit nejrychlejší piloty dvoukolek. O moc lépe si nevedl ani Ugur Soylu, který se stejně jako dvojice v korejských vozech soustředil hlavně na Balkan Rally Trophy. Sezónu mu však předčasně ukončila ošklivá havárie na bulharské Monbat Rally Sliven. Jeho Fabia R5 po několika saltech vypadala spíše jako hodně pomlácené Citigo. Na startu úvodní dubnové Evofone ESOK Rally se postavila ještě další dvojice vozů R5, ale ani jejich piloti se nezapojili do bojů o vítězství.

V první etapě sezóny se rovným dílem o vítězství v rychlostních zkouškách podělili jezdci škodovek. Cukurova odjížděl do druhého dne s desetisekundovým náskokem, ale v druhém ranním testu nechal 23 sekund a propadnul se na druhé místo. Banaz dokázal všem zbývajícím útokům svého soupeře a týmového kolegy odolat a do nové sezóny vstoupil vítězně. Özdemir s Fordem dvojici škodovek nestíhal, ale dokázal za zády udržet jinou Fabii Rally2 evo Bulhara Miroslava Angelova a vybojoval pódiové umístění. Zajímavý duel se odehrál v hodnocení dvoukolek, a to mezi mladíkem Ali Turkkanem ve Fordu Fiesta Rally4 a naopak zkušeným Fatihem Karou ve voze místní specifikace Fiat Egea 1.4 T-jet. Vítězně z tohoto duelu, během kterého se o vedení jezdci přetahovali celou rally, vyšel pilot Fordu. Z druhé rally roku ale Turkkan vypadnul už ve třetí zkoušce kvůli problému s řídící jednotkou své Fiesty. Kara však měl i díky dvacetivteřinové penalizaci plné ruce práce s dalším jezdcem tureckého Fordu Emrem Hasbayem. Nakonec jej předstihnul až v úplně poslední zkoušce.

I v absolutním pořadí začal výborně pilot Fordu. Özdemir totiž vyhrál úvodní zkoušku krátké jednodenní rally. V té druhé ale ztratil minutu a na boj o vítězství musel zapomenout. Podruhé v řadě na něho zbyl jen bronz. Tentokrát ale zanechal mnohem lepší dojem než dva a půl měsíce předtím v Eskisehiru. I tentokrát se tak rally nesla v duchu duel dvou Fabií. A i tentokrát se radoval Banaz. V jeho prospěch však v cíli Hitit Rallisi hovořilo pouhých 3,5 sekundy. Tím skončila první třetina letošní sezóny. Ta druhá odstartovala o dva měsíce později v Burse. Tamní první etapa nabídnula podobný obrázek jako předešlé dvě soutěže, když se na čele opět ocitla dvojice škodovek. Cukurova si tentokrát už své vedení z první etapy nenechal vzít, byť se k němu Banaz dvě zkoušky před cílem přiblížil na rozdíl 5,5 sekundy. Özdemir tentokrát ale na pódiu chyběl, když jej v první etapě dvakrát zpomalil defekt. Dohromady si tyto epizody vyžádaly šest minut a jezdci Fiesty R5 se pak už povedlo jen dostat na osmé místo. Castrol Ford Team Türkiye ovšem o bronz nepřišel. Svého kolegu zastoupil Turkkan, který letos podruhé vyhrál klasifikaci dvoukolek. Jeho velký rival Kara se dostal v prvním dnu do velkých problémů se svým Fiatem a v neděli už nepokračoval.

Ještě hůře dopadnul Kara na následující Ege Rallisi, kde odstoupil hned v prvním testu. Nedařilo se však ani Turkkanovi, který svou Fiestu poslal v RZ 4 přes střechu a musel také odstoupit. Dvoukolky tentokrát vyhrál Hasbay za volantem Fiesty R2T, ze kterého se tou dobou rodil hlavní favorit na zisk titulu. Na čele absolutního pořadí se pak odehrál pěkný trojboj o vítězství. Banaz byl sice na trati suverénně nejrychlejší, ovšem o třetí triumf sezóny jej připravila penalizace 70 sekund z první etapy. Do cíle tak dojel až jako třetí. Özdemir ukázal, že soutěž od soutěže zrychluje a vyhrál první etapu. Druhý den však zatroubil k útoku Cukurova a jezdce Fordu o deset sekund překonal. Druhá třetina patřila vicemistrovi z roku 2019 a v té závěrečné mohli na titul stále pomýšlet všichni tři hlavní piloti. Banaz chtěl před měsícem na předposlední Kocaeli Rallisi hodit za hlavu nezdar na předešlé rally a vcelku se mu to dařilo. Ještě před závěrečnou zkouškou soutěž vedl. Pak ale došlo k problému s plynovým pedálem a do cíle už škodovka nedojela.

Na závěrečnou rally v Istanbulu změnil Banaz techniku, když přešel na modernější Fabii Rally2 evo ze stáje Toksport WRT. Ani s ní mu ale štěstí nepřálo. Po vyhrané úvodní zkoušce přišla studená sprcha v podobě odstoupení kvůli poškozenému řízení. Po skvělém začátku roku hodně hořký konec. Opačný průběh měla sezóna jeho konkurenta Özdemira. Ten už na poslední asfaltové rally vystrčil růžky. Tehdy to sice ještě na vítězství nestačilo, ale úspěch se dostavil brzy. Na první letošní šotolině Kocaeli Rallisi po první etapě vedl. Druhý den se sice propadnul až na třetí místo, ale pak předvedl parádní výkon na Power Stage. Banaze tam vyřadila technika, ale Cukurovu pilot Fordu přeskočil a připsal si první vítězství. Kara s Fiatem po dvou odstoupeních v řadě dojel až do cíle a hned z toho bylo překvapivé třetí místo v absolutním pořadí. Do závěrečného klání ale nastupoval jako lídr dvoukolek Hasbay, který těžil hlavně ze své spolehlivosti. Tu si sice odstoupením z Istanbul Rallisi pokazil, ale ani vítězství jeho týmového kolegy Turkkana jej o titul nepřipravilo. Podstatnější vliv mělo odstoupení rivala od Fiatu Kary hned na začátku první etapy a následné pokračování jen díky Restartu. U tureckého Fordu se pak radovali i z triumfu v absolutním pořadí soutěže. Özdemir se s Fiestou R5 dostal do čela už na konci soboty a v neděli mu jistě pomohlo i zrušení poloviny rychlostních zkoušek kvůli neprůjezdnému bahnu. Po dvou třetinách, kdy každou z nich opanoval jeden z jezdců škodovky, tu třetí ovládnul Özdemir s Fordem a raduje se díky tomu z postu vicemistra. Cukurova byl po dvou vyhraných soutěžích zase dvakrát celkem těsně poražen. To hlavní se mu ale podařilo, z Istanbulu odjíždí jako trojnásobný turecký šampión.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!