9. 12. 2021 09:07 − 2428× − 0

Belgičani se umí postarat o drama

Po roční přestávce se belgické mistrovství znovu odehrálo a to ještě s plnou parádou.

Před dvěma roky tamní klání o titul končilo za velmi dramatických okolností. Na start závěrečné Rallye du Condroz-Huy dorazila trojice posádek s velmi reálnou možností zisku titulu. Kris Princen po problémech v druhé etapě z osobních důvodů pokračování v soutěži vzdal, ale jako lídr průběžného pořadí stále mohl pomýšlet na mistrovskou korunu. Za titulem ale tou dobou mířil jeho mladší kolega s další Fabií Rally2 evo Sébastien Bedoret. Mladík podporovaný Škodou Belgium ale v úplně poslední zkoušce chyboval a při výletu mimo trať se o již jistý titul připravil. Mistrem Belgie se tak po dramatické závěrečné zkoušce stal Adrian Fernémont s další škodovkou. A jak to se závěrečným kláním boje o titul vypadalo letos? Popravdě dost podobně jako před dvěma roky.

Kvůli odkladům termínů se finále letos přesunulo až na prosinec a závodilo se na náročných úsecích Spa Rally. Na shakedownu se ještě k tomu o slovo přihlásila zima a trať lehce pokryla sněhem. V hlavních dvou dnech rally to ale více bylo o dešti. I tentokrát přijela do centra dění hned trojice posádek s možností vybojovat titul. Nikdo z nich nemusel před startem řešit matematické propočty, situace byla poměrně jasná. Vítěz bere vše. Začátek sezóny vyšel parádně Ghislainu de Meviusovi, který za volantem své Škody Fabia Rally2 evo ze tří úvodních podniků vytěžil dvě vítězství. Před startem čtvrté East Belgian Rally se situace změnila, když de Mevius své auto na testu těsně před startem rozbil a podnik absolvoval s náhradním nastavením. V cíli se musel spokojit až se třetím místem, o vítězství si to mezitím rozdali jiní borci. Napřed East Belgian Rally, ale pak i následující Rallye de Wallonie a Sezoensrally se odehrály pod taktovkou úřadujícího šampióna Adriana Fernémonta ve Fabii Rally2 evo a mladíka Grégoire Munstera s Hyundaiem i20 R5. Trojice jejich duelů byla naprosto strhující a největší rozestup v cíli těchto rally činil jen 5,4 vteřiny! Munster s Hyundaiem pro sebe rozhodnul dva z těchto duelů, zatímco jeho soupeř letošní druhé vítězství vybojoval až v předposlední Rallye du Condroz-Huy. Tam už se do rozestupu menšího než 10 sekund vešla celá trojice, třetího Munstera od vítězného Fernémonta dělilo opět jen 5,4 sekundy. Po několika těchto dechberoucích soubojích nastala již zmíněná bodová situace, kdy na titul mohl v přímém souboji dosáhnout kterýkoliv z adeptů. Mohly být kulisy závěrečného finále ještě zajímavější? Těžko.

Před samotným závěrečním klání bylo asi největším dramatem, zda se tato rally vůbec uskuteční. Přeci jen koronavirus začal opět otravovat celou Evropu a v sousedním Holandsku musel být závěrečný podnik tamního mistrovství na dvakrát zrušen. Když už se našla náhradní rally na okruhu Assen, hygiena jí vystavila stopku. Její zrušení mrzí dvojnásob, když i Nizozemci měli zaděláno na parádní finále hned se čtveřicí aspirantů na titul. Belgičany naštěstí taková sportovní katastrofa nepostihla a Spa Rally se rozjela. Po loňských zkušenostech, kdy se ale rally rušila až hodiny před startem, však bylo o osudu jasno teprve po odjetí první rychlostní zkoušky. Do hry navíc vstoupilo počasí. Naštěstí ale sněžení nebylo tak mohutné jako v Alsasku, kde kvůli tomu tovární tým Hyundaie musel zrušit plánovaný test nové i20 N Rally1. Ve Spa Rally se nakonec rušil akorát druhý průjezd po sportovní stránce hodně sporného úseku WRX. Ten byl polookruhový a jeho podstatnou část tvořilo trojí kroužení po vnitřním a vnějším rallycrossovém okruhu ve Spa-Francorchamps. Startéra si zřejmě Belgičané půjčili od pořadatelů Bohemky a tak se trojice posádek bojující o belgický titul střetnula doslova v kontaktním souboji. Na zabahněné trati to muselo být obzvlášť příjemné.

Belgické soutěže se zúčastnila i dvojice rychlých Francouzů, kteří usedli do Citroënů C3 Rally2 pořadatelské stáje DG Sport. Stéphane Lefebvre měl po vítězném tažení v minulé Rallye du Condroz-Huy na co navazovat. Ve Spa ale začal pomaleji a prvního nejrychlejšího času se dočkal až na začátku druhé sekce. Zkoušku předtím než kvůli transmisím musel odstoupit. Jeho krajan a čerstvý mistr světa WRC3 Yohan Rossel šel už po RZ 4 do čela a první etapu vyhrál s náskokem necelých pěti vteřin. I když za jeho zády vřel souboj o belgický titul, Rossel dokázal svou pozici uhlídat a nakonec zvítězil s náskokem 22 sekund. Do rally se zapojili i dva jezdci ve Fabiích R5, kteří úplně pravidelně v šampionátu nestartují. Xavier Bouche doplatil na nedostatek paliva a Cédric Cherain havaroval. Obojí se přihodilo už v první sekci celé rally. Boj o titul výborně zahájil de Mevius. Oběma svým sokům nadělil více než osm vteřin a usadil se na čele průběžného pořadí. Fernémont později přiznal, že na začátku trochu zaspal. Nicméně ve druhé zkoušce už zajel nejrychleji a tu třetí pak opanoval třetí aspirant na titul Munster. Pilot Hyundaie zvládnul nejlépe i čtvrtý test a rázem se ocitnul na čele. Paradoxně největší časové rozestupy přinesla superspeciálka WRX, po které se de Mevius s osmisekundovou ztrátou už propadnul na třetí místo v šampionátu.

Ani druhý průjezd úsekem Wanne nesednul Fernémontovi, který spadnul zpátky na třetí místo a to už s odstupem blížícím se čtvrtminutě. Na trať se ale začaly snášet provazy vody, což v kombinaci se spoustou bláta nevěstilo žádnou procházku růžovou zahradou. Potvrdilo se to hned na druhém úseku Charneux. Munster tam chyboval a po výletu mimo trať přišel o půl minuty. V tom samém místě se drobnější chyby dopustil i de Mevius. Přesto šel do čela a stejně jako na samém začátku rally tedy za této situace patřil titul jemu. To se ale ještě do konce sobotní etapy změnilo, když její závěr parádně sednul Fernémontovi. Oba mladíci měli před nedělí hodně co napravovat. De Mevius zaostával o 11,5 a Munster dokonce o 19,5 sekundy. Před jezdce Hyundaie se dostal v závěru soboty parádně jedoucí Cédric de Cecco s Citroënem C3 Rally2. To se v neděli změnilo a pilot Citroënu se propadnul na celkově páté místo. I tak ale ve Spa Rally dosáhnul jednoho ze svých nejlepších výsledků kariéry. Na dosah ruky měli svůj největší úspěch i oba synové známých otců bojující o titul. Zkušenosti a naprosto bezchybná jízda ale nakonec slavily úspěch. Tam, kde de Mevius s Munsterem chybovali, Fernémont zachoval chladnou hlavu. V RZ 13 se jim už vzdálil na skoro půl minuty a k obhajobě titulu mu už scházel jen krůček. Munster si musel rvát vlasy za svou sobotní chybu, ale s tím už teď nic nenadělá. V předposlední zkoušce celé rally se alespoň dokázal dostat před de Meviuse a nakonec tak o pouhých osm desetin vybojoval post vicemistra. Nejvyšší stupínek pak obhájil Fernémont. Svých dvou titulů si musí vážit o to víc, že oba získal v jedněch z vůbec nejdramatičtějších finále, jaké kdy belgické mistrovství zažilo.

Konečný stav šampionátu: 1. Fernémont 135, 2. Munster 125, 3. de Mevius 123, 4. Verschueren 78, 5. Cracco 49, 6. de Cecco 48

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!