Vlastimil Resl - eWRC.cz
14. 12. 2021 21:08 − 2400× − 0

Tomáš Štuksa: „Láká nás to ven!“

Sezonu plnou zásadních událostí letos absolvoval Tomáš Štuksa.

Před jejím začátkem změnil techniku a vůz Opel Adam R2 nahradil osvědčeného „kapa“. Poslední říjnový den oslavil osmnácté narozeniny a hned nadcházející víkend si na rakouské Rallye W4 odbyl svoji mezinárodní a zároveň šotolinovou premiéru. Taktéž postoupil do finále evropského projektu FIA Star, které se uskuteční během ledna v německém Esteringu a bude zde reprezentovat Autoklub České republiky.

Těsně před svým letošním prvním startem, Rallysprintem Kopná, změnil techniku Tomáš Štuksa. „Původně to vypadalo, že pojedeme se stávajícím vozem Opel Adam Cup. Pak nám však napomohla dobrá spolupráce s týmem Brynda Racing, který nám pomohl zmenit techniku na Opel Adam R2 a následně s námi absolvoval první krůčky s touto silnější a modernější technikou. Bylo to velmi odvážné rozhodnutí, protože „er dvojku“ jsme plánovali pořídit až pro sezonu 2022, ale přechod na Opel Adam R2 již tento rok hodnotím zpětně jako naprosto klíčový pro další vývoj,“ pochvaluje si mladý pilot, jenž krátce poté startoval na populární Kopné. „Bylo to hodně hektické. Nestihli jsme ani žádný test. Auto jsem poprvé v ostrém tempu řídil až během pátku na shakedownu. Ještě, že pořadatelé Rallysprintu Kopná tuto možnost pravidelně do svého programu zařazují. Bylo to úžasné (smích). A zároveň trochu šok. Oproti cupovému Adamu je to úplně jiné a mnohem rychlejší auto. Největší rozdíly vnímám ve výkonu, brzdách a řízení, taktéž podvozek je neskutečný. Premiéra byla ale hodně náročná. Kopná je těžká sama o sobě a do toho začalo silně pršet. A k tomu všemu jsem tam startoval úplně poprvé, takže premiéra se vším všudy. Také na následující Rally Plzeň jsem se především učil s autem. Tam to bylo ale nové pro všechny posádky. Více jistoty jsem získal až na Rally Vyškov. Zapracovali jsme na rozpisu, trochu změnili číslování zatáček, něco zjednodušili a naopak se začali více soustředit na horizonty a brzdné body. Vyškov se mi mimochodem líbil ze všech letošních domácích soutěží nejvíce. Sedly mi tamní tratě a potěšily šotolinové úseky. S Pohárem mládeže jsme se rozloučili na Rally Morava. Nasbíral jsem spoustu cenných zkušeností. Těší mě také, že se mi podařilo absolvovat celou sezonu bez zásadní chybičky. Auto jsem ani neškrábl,“ dodává Tomáš s lehkým úsměvem.

Začátkem listopadu pak čerstvě osmnáctiletý pilot absolvoval na rakouské Rallye W4 svoji zahraniční premiéru. „Opět to bylo hodně na knop. V neděli mi bylo osmnáct, v pondělí jsem udělal závěrečné zkoušky v autoškole, ve čtvrtek ráno si vyzvedl řidičák a rovnou jsme vyráželi trénovat do Rakouska. Dle slov komentátora na rampě jsem se stal nejmladším jezdcem v historii nejen této soutěže, ale celého rakouského šampionátu. Stihnout to dříve ani není reálné. My to měli spočítané na hodinu. Tímto chceme poděkovat bývalému soutěžákovi a majiteli Autoškoly VTR v Brandýse nad Labem Ivanovi Vojtovi. Ten nám vyšel maximálně vstříc s termínem zkoušky, abychom mohli startovat,“ oceňuje Tomáš a přidává dojmy ze samotné soutěže. „Byl to můj první start na šotolině s pořádným šotolinovým podvozkem. S nastavením pomohl Brynda Racing. Jízda na šotolině byla mým dosavadním největším soutěžáckým zážitkem. Až mě překvapilo, jak na ní auto dokáže fungovat, když je správně nastavené a co všechno zvládnou výborné šotolinové pneumatiky Pirelli. Po dvou erzetách jsem si na to zvykl a pochopil jak jet, do cíle soutěže jsem si užíval každý kilometr. Úžasná záležitost, a já jen doufám, že se na šotolinu co nejdříve vrátím. Tímto chci poděkovat spolujezdci Ondrovi Novákovi za perfektní provedení sezonou, Karlovi Samkovi za špičkovou přípravu auta, Tomášovi Paldusovi za perfektní servis na závodech, Evě Husákové za výborný catering, všem našim partnerům a hlavně mému tátovi. Ten si naši R2 vyzkoušel na podzimní rakouské Herbst Rallye.“

Nyní již Tomáš hledí vstříc nadcházející sezoně. „Nadále pojedeme s Ondřejem Novákem s osvědčeným Opel Adam R2. Vedle velkého českého mistráku bychom rádi absolvovali Central Rally Trophy, a opět vyrazili na některé soutěže do Rakouska, které mě vedle úžasných tratí zaujalo i krásnou krajinou. Láká nás to ven,“ konstatuje Tomáš Štuksa, který se také stal vítězem českého kola projektu FIA Star. „Když jsem se dozvěděl o možnosti zúčastnit se akce FIA Star, pořádaného Autoklubem České republiky, neváhal jsem ani minutu. Vyrazil jsem do Vysokého Mýta, kde se nás sešlo čtyřiadvacet. Byli jsme rozděleni do tří skupin a střídali tři disciplíny – motokáry, autoslalom a osobní pohovory v angličtině. Jelikož nasněžilo, jet na motokáře byla docela zábava (smích). Moc jsem si to užil a chci poděkovat Autoklubu ČR za takovou šanci. Na vyhlášení jsem se navíc dozvěděl, že jsem vyhrál. Teď se tedy těším a připravuji na evropské finále, které se uskuteční v rallycrossovém areálu na německém Esteringu u Hamburku. Odtud by mělo sedm kluků postoupit do celosvětového finále. Pokusím se odvést co nejlepší výkon, abych v Evropě propagoval českou rallyovou školu,“ uzavírá naše povídání Tomáš Štuksa. Držme Tomášovi palce a přejeme mnoho úspěchů.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!