20. 12. 2021 22:12 − 5557× − 5

Předvánoční testování

Pod pojmem testování si dnes asi většina z nás představí šťourání tyčinkou v nose s cílem zjistit zdravotní stav.

I v této pokroucené době ale existuje ve světě rallysportu běžné testování, jaké se odehrávalo i v dřívějších letech. Před Vánoci většinou tovární stáje testovaly s cílem co nejlépe se připravit na úvodní podnik Rallye Automobile de Monte-Carlo. Letos se příprava na tuto jedinečnou soutěž ale spojuje s něčím ještě podstatnějším, otestovat před ostrým nasazením speciály zbrusu nové hybridní kategorie Rally1. Ford svou novou Pumu Rally1 už ve francouzských Alpách provětral důkladně i za účasti devítinásobného mistra světa Sébastiena Loeba. Jeho angažmá ještě oficiálně potvrzeno nebylo, jednička stáje je však jasná. Craig Breen. A ten už s Pumou jezdil kromě asfaltu i na šotolinových cestách ve Španělsku. Minulý týden společně s M-Sportem odcestoval na sever Finska podrobit hybridní technologii opravdovou zimní zkouškou. „Ve Finsku to šlo skvěle, byl to velmi, velmi užitečný den s Pumou na sněhu. Nevím, co už má za sebou Toyota v těchto podmínkách, ale jsem si takřka stoprocentně jistý, že Hyundai nic. Vše co se týká nového hybridního pohonu fungovalo dobře, neměli jsme s vozem žádný problém," zhodnotil testování Breen.

Jeho týmový kolega, který ale ještě nemá start na úvodní monacké soutěži oficiálně potvrzen, Adrien Fourmaux si mezitím v Rumunsku odbyl marketingové povinnosti. U příležitosti miliontého vozu vyrobeného v tamní továrně vzniklo promo video ve stylu Gymkhany Kena Blocka. V hlavní roli se objevila do slušivého modrého kabátku oblečená Puma Rally1. Je vidět, že účast v mistrovství světa v rally pro Ford není úplně bezvýznamnou aktivitou. Toyota má sice centrum své tovární stáje ve Finsku, ale na sníh do tamních lesů se zatím nechystá. Dle slov hlavního inženýra Toma Fowlera stáj nenašla žádné místo s vhodnými zimními podmínkami a do startu Monte Carla se bude zdržovat na asfaltových úsecích. Testování na cestách typu Rally Sweden se tak odehraje až mezi prvním a druhým podnikem šampionátu. V minulém týdnu se tak Yaris Rally1 proháněl ve francouzských horách a za jeho volantem se konečně objevil už i Sébastien Ogier. Hvězdný Francouz si za volant nového vozu měl sednout už před několika týdny, ale Elfyn Evans mu jej při svém testu poškodil. Teď už se během několikadenního testování dostalo na celou čtveřici, která se objeví na monackém startu.

Toyota už při tomto testu představila finální verzi aerodynamických vychytávek na svém voze. Doposud vše pečlivě skrývali a snažili se zmást své soupeře: „Vlastně žádný z různých designů z dosavadních testů nebyl určen k provozu na soutěžích, pokaždé jsme tam zakomponovali prvky, aby měli u Hyundaie a Fordu co analyzovat." Teď už je ale čas na homologační proces a tak Yaris Rally1 doznal své finální podoby. Ke konečné podobě svého vozu se už přiblížil i konkurenční Hyundai, který doposud v testech zaostával a upravenou i20 N Rally1 představil až před dvěma týdny. Po třech dokončených dnech ale nový vůz Thierry Neuville zničil pádem do třicetimetrové rokle. Už minulý týden ale v Německu začalo vrčet nové auto a v sobotu jej na jihovýchodě Francie už znovu proháněl belgický pilot. Tentokrát se vyvaroval vážnějších prohřešků a dnes auto předal svému kolegovi Ottu Tänakovi. Hyundai už na svém voze nic neskrývá a dá se očekávat, že v této podobě i20 N Rally1 podstoupí homologační proces. Snad v časovém presu nic nepodcenili. V Alzenau mají teď totiž napilno, když vedle zdárného dokončení nové techniky musí hledat i nového šéfa stáje. Horečné testování továrních týmů teď přeruší vánoční svátky. V lednu se ale nové vozy jistě znovu objeví ve francouzských Alpách, to už ovšem půjde o běžný předstartovní test s homologovanými speciály.

Komentářů celkem: 5
21. 12. 2021 10:05
0 0
Netroufnu si říct, kdo na tom bude nejlépe. Po technické stránce tipuji Toyotu i vzhledem k využití toho hybridu. Ten dodavatel by měl být stejný jako pro WEC tzn. že nějaké know-how mají z oválů. Neví někdo jestli to využívání bude nastaveno přes soft nebo to může jezdec využít kdykoliv dle uvážení?
21. 12. 2021 10:56
2 0
Já bych přál M-Sportu aby se jim auto povedlo a zapojili se do bojů o titul ve značkách smajlík
21. 12. 2021 13:46
0 0
Tak Loeb prý podepsal u M-Sportu smajlík
21. 12. 2021 14:28
0 0
Původně napsal Radekk
Já bych přál M-Sportu aby se jim auto povedlo a zapojili se do bojů o titul ve značkách smajlík
Vzhledem k tomu ze na vetsine soutezi bude Jako 3. auto Greensmith tak to bohuzel nejspis nehrozi.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!