23. 12. 2021 06:49 − 5840× − 6

Luděk Brodský: “Závodit se dá stále z nadšení”

Nejen závodění o body a tituly, ale stále se najde řada posádek, které se zúčastňují soutěží z nadšení pro motoristickou vášeň zvanou rallye.

To dokazují třeba bývalí veleúspěšní soutěžáci v závodech typu revival, historic nebo legend, ale také jezdci nastupující generace a plní si postupně svoje cíle. Jedním z nich je Luděk Brodský z Chutnovky u Turnova. Automobilový sport je částečně rodinnou tradicí, neboť jeho příbuzný Vladimír Brodský byl řadu let úspěšným jezdcem závodů automobilů do vrchu.


Krásná dvojice

V garáži Luďka Brodského vznikla krásná replika legendární Škody 120 S a také několik vozů pro srazy veteránů.

“Auto si stavíme od začátku sami, případně za pomoci známých a kamarádů. Teď jsme ve fázi, kdy přecházíme z amatérů mezi “pokročilejší”. Z tohoto důvodu je nutné techniku zlepšovat, abychom byli vůbec schopni udržet krok s konkurencí. Závodní převodovku nám staví Luděk Hartman, s motorem nám zase pomáhá Ladislav Ježek z Lomnice nad Popelkou. Původem je motor z M ČR HA od Radka Touše.”

Do závodů legend a ČMPR jste nechali auto otestovat na “erka”, je tedy připraveno podle homologace.

“Než jsme přistoupili k otestování, zúčastňovali jsme se od roku 2009 hobby a amatérských závodů a soutěží, třeba slalomů v Milovicích, závodů na Czech ringu v Hradci Králové, chrudimských rallysprintů, amatér rally v Bělé pod Bezdězem, nebo amatér rally v Běšinách u Klatov. Upřímně řečeno jsem zpočátku nedoufal, že se mi podaří dotáhnout technicky závodní speciál na erka.”


Na trati Rally Bohemia

V roce 2017 jste s manželkou Petrou odstartovali ještě se Škodou 100 do Rallye Železné hory v rámci rallye pravidelnosti.

“To byl náš úplných začátek v “profesionálních” soutěžích. Tuto rally jsme už se Škodou 120 S dokončili ve třídě H2 v roce 2020. Předtím jsme se několikrát umístili na stupních v Běšinách v letech 2015 a 2016 a vyhráli jsme skupinu 2 v Bělé.”

Pro úspěch posádky je vedle pečlivé přípravy techniky také důkladný rozpis – psaný itinerář. Jaký používáte Vy?

“Zatím jedeme podle pětkového rozpisu, snažíme se ho stále zdokonalit, ale pořád se ještě učíme. Určitě přijmeme radu od zkušených.”


Rallye Železné hory 2021

Letos jste odstartovali dvakrát. Opět při Rallye Železné hory a také na domácí Rallye Bohemia.

“Startem na Bohemce jsme si, i když zatím jen v kategorii legend, splnili jeden z velkých snů. Krásná atmosféra, krásná auta a erzety, z velké části na domácí půdě. Původně jsme chtěli jet legendy i na Barumce, ale tři soutěže v krátkém časovém sledu bychom finančně nezvládli. Jsme amatérská posádka a své starty si musíme pečlivě vybírat.”

V garáži však nestojí pouze “závodnička”, ale i další krásně zrestaurované škodovky.

“Se Škodou 100 se manželka Petra zúčastňuje srazů vozů Škoda především v Běšinách u Klatov a již několikrát se jí podařilo získat ocenění za nejhezčí auto. Jsme rovněž spolupořadateli Dne s eMBéčkem na Malé Skále, který se koná tradičně počátkem září.”


Posádka s týmem

Je konec roku a na dveře klepe sezóna 2022, už máte přibližný program startů?

“Vše bude záviset na dvou věcech. Jak se bude vyvíjet situace okolo covidu a také od našich finančích možností. Opět bychom se chtěli svézt na Rallye Bohemia, lákají nás starty na Rallye Vltava Historic a Barum Star rallye. Rádi bychom absolvovali také nějaké starty v rámci ČMPR.”

Foto: Archiv Luďka Brodského

Komentářů celkem: 6
23. 12. 2021 12:131
1 0
Lůďa je borec a hlavně obrovskej škodováckej srdcař. Držím mu palce v jeho další kariéře jezdce i stavitele těchto krásných veteránů.smajlíksmajlíksmajlík
23. 12. 2021 13:482
0 0
Ahoj Bézo, ale prd já borec. Největší borec a frajer jsi ty, co dokážeš za výsledky s LAčkem smajlík
To je sen, umět to vodit jako ty smajlík
23. 12. 2021 15:313
0 0
Kluci, auta krásná, ale ten plastový přední spojler tam nemá podle mne co dělat.
23. 12. 2021 19:034
0 0
Spojler určitě měly okruhové 120 S - viz fotky továrních aut u mě: http://www.foltyn.cz/car/skoda120s.htm
23. 12. 2021 21:245
0 0
Foly: okruhová verze to měla povolené, ale soutěžní ne. Raději jsem zkontroloval všechny hom.listy č.5311,5461,1636,1672,1674 ,1675 které se týkají téhle řady, ale nikde nic .
24. 12. 2021 14:036 Upraveno 14:04
0 0
Možná vás bude zajímat jedno testování spojlerů a křídel, které popisuje v dobovém článku ing. Klejch (myslím, že to bylo v Automobilu). Prováděli jej na voze ing. Michla - Š 110 v roce 1973. Vyvinuli pěkný přední spojler (vyšší než ten nechtík na stodvacitce v tomto článku) a křídlo na záď auta. Stabilní výkon pro testy zajistili aretací polohy škrtící klapky karbecu na hodnotě cca 70-80 % výkonu a hlídáním teploty motorového oleje. Neznám vliv na přítlak, tyto hodnoty v článku neuvedli, byť to také jakýmsi způsobem měřili, ale co se týče rychlosti, vypadalo to takto: auto bez ničeho 120 km/h, auto s předním spojlerem 124 km/h, auto se spojlerem a křídlem 123 km/h, auto jen se zadním křídlem 119 km/h. Na základě tohoto testování se nakonec na Michlově autě objevil přední spojler a křídlo možná dodnes leží ve skladišti... smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!