Monte plné Sébastienů

Po roční pauze zažije slavná Rallye Automobile de Monte-Carlo znovu duel dvou velkých Sébastienů.

Letos bude mít o to zajímavější příchuť, že se tam oba střetnou coby příležitostně startující "důchodci". Oběma tak na jejich domácím podniku půjde o hodně a pro oba bude výchozí situace vzhledem k zbrusu nové neznámé technice identická. Úřadující mistr Ogier samozřejmě bude mít výhodu, vždyť doposud v mistrovství světa startoval pravidelně. Navíc nová Toyota Yaris Rally1 vznikala s jeho velkým přispěním. Loeb bude na Monte Carlu poprvé reprezentovat barvy americké značky Ford a celé zázemí britské stáje M-Sport tedy pro něho bude zbrusu novým zážitkem. Start s Pumou Rally1 také znamená, že Loeb opustí už tak nepočetnou skupinu mistrů světa, kteří nikdy nezávodili v první lize mistrovství s Fordem. S vozem americké značky vyhráli světový titul jen tři jezdci, Björn Waldegård, Ari Vatanen a Sébastien Ogier. A stejný počet teď bude mít i skupina pilotů, kteří získali titul mistra světa s jinými značkami a s Fordem nikdy v hlavní kategorii MS nestartovali. Walter Röhrl sice s Escorty vyhrával německé a evropské soutěže, ale ve světovém šampionátu hájil barvy konkurenčních značek. Timo Salonen se americké značce vyhnul ve své kariéře úplně a minimum startů s těmito auty, navíc mimo MS, si připsal i třetí mistr světa Richard Burns. Všichni ostatní různé epizody ve Fordech zažili a teď se k nim 20. 1. 2022 zařadí i Loeb.

Tou dobou večer začne jeho boj se jmenovcem Ogierem o rekordní osmý monacký triumf. Tovární pilot Toyoty sice na soutěži, kterou do loňska hostilo jeho rodné město Gap, už vyhrál osmkrát, ale jednou to bylo v době, kdy byla součástí jen IRC. V rámci světového šampionátu mají oba Sébastienové stejný počet sedmi triumfů. Loeb mohl mít o jeden více, byl tehdy na trati nejrychlejší. Ale o vítězství jej v roce 2002 připravila chyba jeho týmu při přezouvání gum v parc fermé. Jeho kralování monacké soutěži v rámci MS tak začalo až o rok později při slavném opanování kompletního pódia jezdci Citroënu. Loeb mohl mít nepřerušenou šňůru světových monackých triumfů až do roku 2013 nebýt jeho sklouznutí z trati v poslední páteční zkoušce ročníku 2005. Ogierovi se mohlo povést něco podobného, ale ani on nezůstal neporažen. Vloni se o to postaral v infarktovém závěru Thierry Neuville. I tak oba Francouzi zůstávají do historie zapsáni jako hlavní postavy posledních osmnácti let monacké rally. Za měsíc to ani pro jednoho z nich nebude jednoduché ještě z jednoho důvodu. Budou totiž startovat s novými spolujezdci. K Loebovi se posadí padesátiletá Francouzka Isabelle Galmiche, která Monte Carlo absolvovala v historii pouze jedinkrát a ještě jen v kokpitu produkčního auta. Posádka M-Sportu ale nic neponechává náhodě a těsně před Vánoci v rámci společného tréninku po francouzských asfaltech proháněla Ford Fiesta WRC soukromníka Armanda Pereiry.

Ogier se bude moci spolehnout na zkušenějšího spolujezdce Benjamina Veillase, který Monte Carlo už absolvoval několikrát. Tvořil tehdy posádku třeba s Nicolasem Vouillozem ve Škodě Fabia Super 2000 nebo Ericem Camillim ve Fiestách R5 a WRC. Sébastienové se tedy objeví na startu nové sezóny a pak ještě v některých dalších soutěžích. Na pravidelnou účast a boj o titul už to ale nevidí ani mladší z nich: "Ne, určitě ne, to se nestane. Po Monte je hodně velká šance, že nějakou dobu nepojedou žádnou další rally. Po této rally chci trávit čas se ženou a synkem a pak se uvidí, co bude dál." Pro národ, který mistrovství světa dominoval od roku 2004 s výjimkou Tänakova předloňského triumfu, Ogierova nekompletní účast znamená, že nebudou mít nikoho v boji o titul. Jediným Francouzem, který má v plánu kompletní třináctidílný seriál, tak bude mladý Adrien Fourmaux. Toho čeká pokračování s M-Sportem a Pumu Rally1 dostane stejně jako Craig Breen a Gus Greensmith k dispozici na celou sezónu. Boj o nejvyšší příčku se od něho ale zatím očekávat nedá. Situace, kdy Francouzi neměli nikoho v přímém boji o světový titul, nastala naposledy přesně před dvaceti lety. Didier Auriol tehdy nestartoval, Francois Delecour se trápil s neslavným WRC od Mitsubishi, Gilles Panizzi zářil pouze na asfaltu a začínající Sébastien Loeb odjel pouze vybrané podniky. Jezdec jaké národnosti obsadí uvolněný trůn?

Komentářů celkem: 8
24. 12. 2021 09:181
0 1
Sébastien Ogier = král, Bůh, legenda, modla, ikona - navždy! Hezké svátky všem! smajlík
24. 12. 2021 10:042
0 0
Vzhledem k tomu, že zde není speciál ohledně vánoc, dovoluji si popřát aspoň v této diskusi celé redakci i všem diskutujícím, se kterými se tady potkávám, hezké nadcházející svátky, klid mír a pohodu, žádné rybí kosti v krku. Do nového roku pak hodně zdraví, štěstí, spokojenosti, pracovních i osobních úspěchů a hlavně ať nás lidi neserou. Mějte se fajn.smajlík
24. 12. 2021 15:003
3 0
Původně napsal lukeska
Sébastien Ogier = král, Bůh, legenda, modla, ikona - navždy! Hezké svátky všem! smajlík
čéče, ty máš nějakou krátkou paměť, nebo bys už to neměl pít ani ředěný... Na tvejch postojích je vidět, že když závodili skutečný ikony rally sportu jsi asi byl ještě na houbách. Tím nechci nijak snižovat Ogierův zápis do historickejch tabulek, jen že málokdo se stává ikonou za svýho života, resp. při pozvolným ukončování aktivní kariery...jo a...taky všem vinšuju zdraví, štěstí, dlouhá léta.
24. 12. 2021 17:184
1 0
Původně napsal lukeska
Sébastien Ogier = král, Bůh, legenda, modla, ikona - navždy! Hezké svátky všem! smajlík
Ogier sice získal své tituly se třemi značkami, ale Loeb vyhrál v řadě devět sezón, což se nikdy nikomu nepodařilo. Zatím to nezvládl ani bůh Ogier a zřejmě tuhle metu už ani nedosáhne. Nechci snižovat Ogierovy výkony, ale ani on těch osm titulů nedosáhl vcelku. Jednu sezónu ho převálcoval Ottík.
25. 12. 2021 19:345
1 0
No jo ..v ruce to "dědek" Loebů pořád má...smajlík
25. 12. 2021 22:186
0 0
Původně napsal Pepan A1
Původně napsal lukeska
Sébastien Ogier = král, Bůh, legenda, modla, ikona - navždy! Hezké svátky všem! smajlík
Ogier sice získal své tituly se třemi značkami, ale Loeb vyhrál v řadě devět sezón, což se nikdy nikomu nepodařilo. Zatím to nezvládl ani bůh Ogier a zřejmě tuhle metu už ani nedosáhne. Nechci snižovat Ogierovy výkony, ale ani on těch osm titulů nedosáhl vcelku. Jednu sezónu ho převálcoval Ottík.
V mých očích je naopak silnější, že je nedosáhl v řadě. Je o něco jednodušší přidat další titul když jsi na vítězné vlně než se na tu vlnu vrátit poté, co jsi o jeden titul přišel, navíc když na něj skoro dosáhl s nekonkurenceschopným autem, které se několikrát rozsypalo.
25. 12. 2021 22:487
0 0
Re: mrkenny - Loeb tu šňůru neudělal s jedním modelem. Postupně vystřídal modely Xsara, C4 a DS3. Ty bylo třeba vyladit, takže byl ve stejné pozici jako Ogier, který přecházel do jiného týmu. Kromě toho se zapomíná, že jednu sezónu se Citroen stáhl z mistrovství světa a Loeb závodil za tým Kronos. Takže vlastně taky přešel z do jiného týmu. Tím ale nechci říct, že by Ogier byl nějaký čučkař. Oba jsou ikony, oba si zaslouží úctu, protože oba dokázali téměř nemožné.
26. 12. 2021 16:008
0 0
Nechci vubec porovnavat, kdo je vetsi “legenda”, ale rozhodne nesouhlasim s tvrzenim Pepan A1, ze je srovnatelna zmena menit modely jedne znacky, jako menit ruzne tymy. Neni to jen o materialu, ale i o kolektivu a dalsich zmenach. Clovek neni stroj a vliv na jeho vykon muze mit spousta aspektu. Novy tym muze/nemusi sednout, lidi se musi vzajemne pochopit a poznat.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!