Sulayem: Dvě a půl továrny v MS není zrovna mnoho

Nově zvolený prezident FIA by rád viděl ve světovém šampionátu rally více značek, než současný trojlístek.

Od poloviny prosince má Mezinárodní automobilová federace nové vedení a prezidentem se s téměř dvoutřetinovým podílem hlasů stal Mohammed Ben Sulayem, takže po dvou prezidentech spojených primárně s okruhy a Formulí (ano, uznáváme, že Jean Todt zanechal významnou stopu i v soutěžích) se do čela FIA dostal čistokrevný soutěžák. A nejen ledajaký, protože Arab dokázal hned 14x vyhrát blízkovýchodní šampionát (MERC) a nastavit laťku, kterou překonal až Nasser Al-Attiyah. Když se teď nový prezident ujímá své role ve FIA, tak pokud jde o soutěže, rád by viděl změny a progres, kam mimo předvolebního záměru o ustanovení nové třídy rally s levnými auty pro začínající jezdce patří i jeho snaha zvýšit počet zapojených značek v MS. Rád by podnikl kroky, aby se šampionát stal pro značky atraktivnější a k nynějším dvěma přímo zapojeným automobilkám – Hyundai a Toyotě, které doplňuje Ford prostřednictvím semitovárního M-Sportu, se přidal někdo další.

"Pravda je, že nejvíce se mluví o Formuli 1, ale neměli bychom opomíjet ani další disciplíny. Musíme se detailně zaměřit na mistrovství světa v rally. Mé sportovní zázemí je právě z rally a proto se musíme na soutěže více soustředit. Mít v takto důležitém šampionátu jen dvě a půl značky není dostatečný počet. Nemůžeme jen sedět a čekat až si nás značky najdou. Cítím to tak, že musíme být aktivní a oslovovat značky a zajistit, aby pro ně rallysport byl lákavý," říká Mohammed Ben Sulayem. Zda a jak rychle se mu případná značka povede přivést je otázka, protože odcházející ředitel pro rally u FIA, tedy nikdo jiný než Yves Matton se dříve letos nechal slyšet, že jistý zájem by tu u automobilek byl, ale nikdo nepracuje na autě a dřív jak v roce 2024 není nic reálné. Proto z pohledu pamětníků mnohem veselejších dob po nástupu vozů WRC nezbývá než novému vedení držet palce, aby automobilky začaly soutěže opět vidět jako vhodné místo pro reklamu a propagaci svých výrobků.

Mimo špičkové techniky však nového prezidenta zajímavá zlepšení stavu nejen MS obecně, protože by se se svým týmem rád zaměřil na nákladovou stránku rallysportu a ceny speciálů, které jsou dnes sice oficiálně limitované, ale mezi autem na úrovni cenového prahu FIA a speciálem se vším všudy schopným vítězit mohou být další (desítky) tisíc eur navíc.Vše je o ceně aut. Začínali jsme s auty s cenovým stropem 100 000 dolarů, ale ta se pak zdvojnásobila. Jistě, roli hraje inflace, ale ta nezpůsobila zdvojnásobení ceny. Musíme více ledovat náklady. Nedávno jsem řídil auto třídy Rally3 a to klidně může fungovat jako auto pro MS, nejede sice tak rychle jak dnešní WRC, ale náklady jsou mnohem níž. Druhou věcí jsou dostupnější auta na nejnižší úrovni rally. FIA musí zajistit dodržení bezpečnostních standardů a můžeme navrhnout základní koncept. Ale auta musí být taková, aby si je mohli dovolit i jezdci z regionů jako je Afrika, blízký východ, Asie či Latinská Amerika. Takže tohle je také směr, kterým chceme namířit naše snažení," uzavírá nový prezident FIA.

Komentářů celkem: 9
27. 12. 2021 07:23
0 0
Rally3 jako základ pro auta WRC?? :-D:-D:-D:-D:-D:-D To snad myslel jako vtip :-D
JVK
27. 12. 2021 09:20
0 0
Neber to doslova. Je super, ze chce rally resit. Rok 2001 totiz opravdu vypadal jinak… Spousta veci se od te doby nenavratne zmenila, ale i 4-5 tovarnich tymu by bylo super!
27. 12. 2021 09:25
0 0
A jak říkal Šťovíček, do 2-3 let se v ČR pojede podnik WRC smajlík
27. 12. 2021 10:16
0 0
Myslím, že éra nějakých těch R5+ aut brzy přijde.
27. 12. 2021 10:21
1 0
Dvě a půl továrny opravdu není mnoho. Ovšem pohled o třídu níže ukazuje jen 4 továrny resp. 5 s ukončeny VW. Nedokážu si představit co by automobilku přilákalo do MS. Opel na bázi soukromého Holzera? Renault uzavřel motorsport a předal Alpince? Peugeot? Snad jen Kia by mohla i20 provozovat jako RIO. Německé trio BMW, Mercedes a Audi? Snad jen Elon by mohl vidět vzdálenou budoucnost.
27. 12. 2021 10:48
0 0
Původně napsal michal9
A jak říkal Šťovíček, do 2-3 let se v ČR pojede podnik WRC smajlík
Na to jsem taky zvědavý, bylo by to skvělé! smajlík
27. 12. 2021 11:50
1 0
Pačes: On je taky problém, že skoro všechny automobilky, co by reálně mohly právě teď postavit další WRC, patří do dvou koncernů. Takže na jedné straně Škoda, Audi, Seat, na té druhé Peugeot, Citroën, Alfa Romeo...

Ale dokážu si představit nějakou další japonskou značku, případně čínský Lynn & Co. Každopádně myslím, že WRC se může posouvat jen dopředu.
27. 12. 2021 15:26
0 0
Kdyby se tak vrátil Volkswagen! smajlík Polo v designu 2015 + 2016 bylo nádherné. Nebo kdyby Fabia povýšila do nejvyšší kategorie, ale to je ještě méně pravděpodobné. Nejvíce bych věřil, že v budoucnu by mohl Citroën zpět..
28. 12. 2021 01:32
1 0
Musíme držet palce,že bude v budoucnu lépe.To co už bylo se nikdy nevrátí.(Doby kdy jezdilo 6-8 fabrik a soutěže se jely více jak půlku týdne se nikdy nevrátí).Štovíčkovy ambice neberu ale o Mistrovstvý světa v ČR jsem za posledních 30 let četl pohádek už dost. To se v té době nejelo ani v Německu a ty jak řekly-během pár let udělaly. Letos tuším se Německo nejede ale někdo z fora tuším říkal že 3stadte mají do budoucna v plánu.(Tomu bych spíše věřil pokud to není kec a bylo by to super-kousek za humny).
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!