27. 12. 2021 23:33 − 6184× − 16

Sedmý div světa

Příští rok spatří světlo světa nový světový šampionát, který se stane v pořadí již sedmým s tímto statutem.

Posledním mistrovstvím, kterému se dostalo tohoto prestižního označení, se vloni stala Formule E. Ta je vzhledem k protěžnované elektromobilitě pomyslnou výkladní skříní mezinárodní automobilové federace a udělení značky MS tak bylo i přes rozporuplnou sportovní úroveň seriálu jednoznačnou záležitostí. Elektrický pohon získá v roce 2022 i doposud druhý nejmladší světový šampionát. Zda to bude pro světový rallycross životodárná injekce nebo naopak injekce smrtící, to zatím těžko říct. Každopádně řev překoňovaných speciálů byl jedním z podstatných lákadel, jak dostat masy diváků k tratím. Pokud se s jejich odlivem nebudou samotné automobilky mít před kým pořádně prezentovat, rozhodně to jejich zájem o toto mistrovství nezvýší. Ostatně z šampionátu se velcí výrobci stáhnuli paradoxně právě v době, kdy se odklepla jeho elektrifikace. Ještě dva roky předtím se odehrála první sezóna vytrvalostního šampionátu na okruzích (FIA World Endurance Championship), který se v roce 2012 vytvořil kolem slavné čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. A podobný počin se teď udál i v případě další velké motoristické akce pořádané Francouzi.

Dakarská rally 2022 odstartuje zbrusu nový světový šampionát dálkových soutěží (FIA World Rally-Raid Championship). Pořadatelská společnost A.S.O. nový šampionát zaštítí jako jeho promotér. Po lednovém Dakaru se bude o mistrovské body v březnu bojovat při Abu Dhabi Desert Challenge a na konci dubna se mistrovství přesune do Kazachstánu. Evropským příspěvkem do kalendáře se stala červnová Rally Andalucia a o finále první sezóny se v říjnu postará Rallye du Maroc. Udělení sedmého statutu mistrovství světa bylo jedním z posledních velkých akcí odcházejícího prezidenta FIA Jeana Todta: "V návaznosti na oznámení spolupráce s A.S.O. ohledně promotérství nového mistrovství vidím jako další milník představení nového kalendáře. Dakar jako otevírající podnik je skvělá věc. Díky novým pohonům navíc můžeme mluvit doslova o revoluci. Motorsport je takovou laboratoří a teď se v ní snažíme vyrábět stále čistější vozy." Z vyřčeného je jasně patrné, co asi byl hlavní argument pro vznik nového šampionátu. Alternativních pohonů se FIA určitě dočká, a to dříve, než vejdou v roce 2024 v platnost nová pravidla šampionátu maratónských rally pro tato auta. Stáj Bahrain Raid Xtreme, za kterou Dakar znovu pojedou Sébastien Loeb a Nani Roma a nově také Orlando Terranova, vsadila na syntetický benzín. Pro tuto volbu se rozhodnul i Guerlain Chicherit se svým týmem GCK, ale zároveň už vyvíjí speciál s vodíkovým pohonem, který chce předvést za dva roky. No a pak tu je samozřejmě tovární tým Audi se svým hybridním RS Q e-tron, ve kterém spalovací motor pohání hlavní elektrickou jednotku. Hybridní vůz se spalovacím motorem a podpůrným elektromotorem teď vyvíjí i Francouzi ze stáje Oreca a chtějí jej představit už za rok na následujícím Dakaru.

Komentářů celkem: 16
28. 12. 2021 16:06
3 4
Úplně nerozumím tomu, co je rozporuplného na sportovní úrovni Formule E. Jsou to úplně normální závody, akorát ta auta nedělají brum brum. To znamená, že to nemá sportovní úroveň? Zajímalo by mě, jestli autor někdy nějaký závod formule E vůbec viděl. Asi by dost koukal, leckterá série spalovacích aut by jí mohla atraktivitu závodů závidět.
28. 12. 2021 16:33
2 0
Samozřejmě, pokud bude vyhrávat ten, kdo ušetří nejvíce elektrické energie, než dojede do cíle a přitom bude slyšet pouze šustění pneumatik, tak jsou to ty nejatraktivnější závody na světě... smajlík
28. 12. 2021 17:05
2 3
Žádné takové pravidlo ve Formuli E není. Všichni mají na začátku stejné množství energie a můžou jej využít zcela libovolně. Stejně jako ve spalovacích sériích typicky stanovené maximální množství paliva a autu přirozeně nesmí během závodu dojít. Kolik litrů autu na konci zbyde je úplně jedno, stejně jako ve formuli E.
28. 12. 2021 18:48
3 4
Víš příteli, co je na rozporuplného na Formuli E??!! Prostě to, že jde proti přirozenosti, která tady byla realizovaná a podporovaná více jak 120 let. Lidé totiž měli, mají a budou mít MOTORISTICKÝ sport spojený s tím BRUM, BRUM. Může se Ti to nelíbit, můžeš proti tomu protestovat, ale to je tak všechno, co zmůšeš proti staleté přirozenosti. A nebudu sám, který si raději přečte knížku a vypije trnkový destilát, než aby trávil víkend v lese za šustění pneumatik a byl u vytržení, že občan XY vyhrál, protože uměl pošetřit víc energie. Pro Tvoji představivost: u spalovacího motoru VŽDY spočítáš, kolik paliva je potřeba na dojetí do cíle; u šusťáku (elektry) to spočítat nejde (a vím o čem mluvím, protože se víc jak 10 let věnuju elektro modelům 1:10 pro RC rally; VŽDY se do RZty startovalo s čerstvě nabitou baterií - myslíš, že toto půjde realizovat u velkých aut??!! NIKDYYYYYY). Prosím a už NIKDY nesrovnávej okruhy a rally.
28. 12. 2021 19:59
3 0
Nokiane, doslova jediný, kdo tady srovnává okruhy a rally jsi ty. Martin mluví o furmuli E a ty místo toho, abys okomentoval o čem mluví on, vytáhneš nějakou "přirozenost", která trvala 120 let.
28. 12. 2021 20:24
0 0
To já nikomu neberu, že bez "brum brum" to někomu může připadat méně atraktivní, speciálně naživo (v televizi mi to upřímně přijde celkem jedno). Ale méně atraktivní pro nějakou skupinu přeci neznamená s pochybnou sportovní hodnotou, jak stojí v článku. Naopak vzhledem k tomu, že ta auta tam jsou hodně podobná (týmy mají vlastní jen pohon, zbytek auta je pro všechny stejný) a je to souboj především jezdců na rozdíl od mnohých jiných sérií, mi ta sportovní hodnota přijde celkem slušná. A jak jsem psal, atraktivitou z hlediska předjíždění by formuli E mohla leckterá okruhová série závidět.
28. 12. 2021 21:19
0 0
No já si myslel že motorsport byl vždy o vývoji a mít identická auta jako v některých amerických sériích se mi opravdu nezamlouvá a formule e je na tom postavena. Ale nevím proč se na ewrc které je zaměřene na rallye řešíte okruhy. smajlík
29. 12. 2021 10:43
0 2
Původně napsal mrkenny
Nokiane, doslova jediný, kdo tady srovnává okruhy a rally jsi ty. Martin mluví o furmuli E a ty místo toho, abys okomentoval o čem mluví on, vytáhneš nějakou "přirozenost", která trvala 120 let.
Jak bylo řečeno ve filmu: nic jsi nepochopil Ivane!! bolek Ti to v poslední větě JASNĚ říká. A kde je v mém příspěvku srovnávání okruhů a rally??
29. 12. 2021 11:10
Upraveno 11:11
2 1
Nějak vám při tom vzájemném poštěkávání asi uniklo to podstatné, a to, jak se FIA snaží monopolizovat veškerý motoristický sport pod sebe, přičemž nekompetentnost jejích představitelů má už několik desetiletí stoupajíci tendenci. Viz sousední článek o tom, jak WRC už fabriky v podstatě nezajímá. A to je důsledek nesmyslných rozhodnutí FIA, ne vina výrobců.
29. 12. 2021 11:31
0 0
Výrobci se na nekomplexnosti kroků ohledně předpisů, ať už sportovních či technických podílí stejnou měrou. To je prostě fakt. Z logiky věci výrobci netáhnou za jeden provaz.
Myslím si, že FIA není rovnocenným partnerem automobilkám a ani promotérům. "Tvrdou" ruku dokáže uplatnit jen na sobě podřízené.
29. 12. 2021 14:15
0 0
Na autosportu je pěkné vyjádření PLuta ohledně situace ve FIA po volbě nového prezidenta.
29. 12. 2021 17:43
2 0
Krome kopnuti do Formule E tu mame jeste mnohokrat opakovane prekrouceni situace v Rallycrossu, v duchu hesla ze opakovana lez je pravdou.

Vyrobci vsichni odesli na konci roku 2018 v okamziku kdy FIA odlozila jiz planovane zavedeni elekrickeho pohonu z roku 2020 na 2021 a nakonec zacina az v roce 2022.
30. 12. 2021 11:38
2 0
Presne tak. Opadnutie zaujmu automobiliek o rallycross priamo suvisel s odlozenim prechodu na elektrinu. Nemusi sa navm to pacit, ale tak to je. A dristat tu o nejakych 120 rokoch prirodzenosti..... Presne taky clovek ako Nokian v roku 1900 vravel, ze prechod z kona na automobil je proti prirodzenosti existujucej tisicky rokov.... (a ja skutocne nie som fanusik elektromobility).
30. 12. 2021 12:03
0 4
Meastro: použijem Tvoju rodnů reč - si k.kot, ktorý nepochopil o čom tu hovoríme a iba Ty sám drístaš!!!!
30. 12. 2021 12:06
4 0
Ahoj všem.
Formule E se zavedla hlavně kvůli tomu, že je potřeba zviditelnit elektro auta. Nikdo už nevidí nebo nechce vidět, že nejenže nejsou pro opravdového fandu atraktivní, ale i silně neekologické. Pro každou tuto formuli je v padocku kontejner s dieslovým motorem a generátorem. Nad tím vším se vytváří namodralý dým, který už v televizi neuvidíte. Takto se postupně zruší a zcela zmizí spousta motoristckých disciplín. Ještě, že už jsem dost starý na to, že třeba se toho úplně nedožiju. Tedy doufám! Zdraví a štěstí přeje všem Vlk.
30. 12. 2021 12:33
1 0
Dívat se na auta bez zvuku je jako líbat se přes sklo, nebo šukat přes telefon... Howgh... smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!