Vlastimil Resl - eWRC.cz
30. 12. 2021 12:23 − 2538× − 0

Milan Poživil – úspěšný návrat k soudobé technice

Dlouhých šestnáct let chyběl na rallyových tratích Milan Poživil.

Loni se vrátil a představil se v šampionátu MČRHA se Škodou 130 LR týmu Enge Racing. Letos absolvoval bohatý program se soudobými vozy. „Po předčasném a nečekaném odchodu Slávka Engeho do závodnického nebe jsem se rozhodl startovat se soudobou technikou. Volba padla na kategorii dvoukolek, která mi byla vždy nejbližší,“ vysvětluje příčiny změny ústecký pilot.

Milan Poživil má za sebou bohatou rallyovou kariéru. Debutoval už v roce 1993 s pohárovým Favoritem. Následně startoval až do roku 2004, především s vozy Škoda Felicia Kit Car různých specifikací. Několik podniků absolvoval také s áčkovým Favoritem, Peugeotem 306 S16, v roce 2000 na Šumavě a v Pačejově vyzkoušel silnou čtyřkolku Ford Escort RS Cosworth. „Během Vyškova 2004 se projevily zdravotní problémy. Zjištění příčin trvalo delší dobu a musel jsem na nějakou dobu závody opustit. To moji kariéru přerušilo. Pauza se protáhla na dlouhých šestnáct let, kdy jsem se věnoval hlavně podnikání a rodině. V posledních letech jsem však začal uvažovat o návratu. Když se loni naskytla možnost startovat se Škodou 130 LR týmu Enge Racing, neváhal jsem. Byla to zároveň moje premiéra mezi historiky, což mi přišlo jako logický krok při mém rallyovém návratu. Po náhlém odchodu Slávka Engeho, který stál za mým návratem, nastalo na přelomu roku rozhodování, co dál,“ vzpomíná Milan Poživil.

Volba padla na návrat k soudobé technice a následovalo letošní rozšíření statistiky počtu absolvovaných soutěží o deset startů. „Rozhodl jsem se pro kategorii dvoukolek, která mi byla vždy nejbližší. Loni jsem zakoupil áčkovou Octavii s velmi zajímavou historií. Má za sebou mnoho startů na českých i zahraničních tratích. V letech 1999-2003 s ní startovala například posádka Martin Knajzl – Petr Černohorský. Já se rozhodl dát Octavii postupně dohromady. Přes zimu prošla částečnou repasí a premiéru jsem s ní měl na Valašské Rally. Bohužel pro poruchu řídící jednotky jsme nedojeli ani na start úvodní erzety. Tento nepovedený vstup do sezony naštěstí neměl pokračování. Odměnou mi bylo dokončení všech dalších devíti podniků, na kterých jsem startoval. To už však převážně s Peugeotem 208 Rally4 týmu Brynda Racing,“ uvádí severočeský soutěžák a přidává další dojmy z právě končícího roku. „Nazval bych ho takový návratový. Každý si myslí, jednou závodník, vždycky závodník. Ono to však není tak jednoduché. Myslím, že ta dlouhá pauza byla opravdu znát. Všechny závody jsou po té době pro mne v podstatě nové. Hlavně počátkem sezony jsem se hodně hledal. Také střídání aut mi trochu motalo hlavu. Přece jen Octavia a Peugeot jsou naprosto odlišná auta, vyžadující zcela jiný jezdecký styl a zacházení. Dal jsem tedy nakonec na radu Tomáše Engeho a soustředil se pouze na starty s Peugeotem. Myslím, že každým dalším závodem se mi dařilo zrychlovat a posouvat se kupředu i celkovým pořadím. Mým cílem bylo najet co nejvíce závodních kilometrů a dokončovat závody. To mi nakonec přineslo i zajímavé úspěchy, které jsem na začátku sezony rozhodně nečekal.“

Výsledkem bylo konečné druhé místo ve třídě 5 v Rallysprint sérii. „Jsem si nicméně vědom, že konečné stříbro je především díky spolehlivosti a vyvarování se chyb a dokončení všech šesti Rallysprintů, na kterých jsem letos startoval. I to je však velmi náročné. Mému konečnému výsledku také napomohla havárie Egona Smékala na posledním podniku ve Vsetíně. Tímto Egonovi přeji brzké uzdravení a návrat na tratě. Velmi mě potěšilo také třetí místo v Poháru Pirelli v rámci Rallysprint série. Sezonu jsem ještě zakončil třetím místem ve třídě 2WD na Setkání mistrů v Sosnové,“ pochvaluje si Milan Poživil a přidává poděkování. „Chci poděkovat všem mým třem letošním spolujezdcům. Sezonu jsem začal s Richardem Nesvadbou a následně pokračoval s Jirkou Kulštejnem. Několikrát mě navigoval také Pepa Král. Také zázemí u Brynda Racing mne velmi potěšilo. Pokračovat bude i moje spolupráce s LMP Racing ohledně přípravy Octavie. Musím říci, že u obou týmu jsem našel velmi profesionální zázemí a maximální zapálení pro rallysport.“

A jaké plány má Milan do sezony 2022. „Ty teprve tvořím. Každopádně bych opět chtěl startovat v obou našich šampionátech. Láká mě také nějaký zahraniční start. Nejčastější technikou by měl být i nadále Peugeot 208 Rally4, vyloučen není ani občasný start ještě s jinou, novou technikou, včetně posunu mezi čtyřkolky. Vše je ale zatím v jednání. Možná se opět někde objevím i s Octavií. Zjistil jsem, že tyto starší atmosférické dvoukolky zajímají mnoho fandů, ale je opravdu veliký problém tyto skvosty udržovat ve stoprocentní kondici. Pro finální podobu programu pro příští sezónu také čekám na zveřejnění tříd a skupin, tak jak mají být nově vypsány. Jsem trochu překvapen, že Autoklub ČR je, stejně jako systém hodnocení, které třídy budou započítávány do MČR v rally, zatím nijak nezveřejnil. Odhaduji, že finální podobu plánu pro sezonu budeme mít koncem ledna. Také počítám s určitou podporou zajímavého projektu, který chystá Honza Černý. To ale snad brzy představí sám Honza. Věřím, že příští rok by mohl být velmi zajímavý a těším se na něj. Doufám, že se i těší i moji spolujezdci a lidé, se kterými spolupracuji.“

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!