Tresty pro Toyotu
Nasser Al-Attiyah vyhrál už úvodní prolog a následně i první ostrou etapu. V té druhé v pondělí pak sváděl krásný souboj o další etapový triumf a nakonec i díky defektu, na kterém dojel až do cíle, o něj o tři a půl minuty přišel. V dnešní třetí etapě sice zajel s pětiminutovou ztrátou až osmý čas, ale jeho průběžný náskok už překonal půl hodiny. Větší nástrahy než na trati čekají na Katařana v zákulisí. Frustrace v táboře Audi, které v první etapě přišlo o reálné šance na vyhrání hned při prvním startu, vedla k obvinění pořadatelů ze špatně připraveného roadbooku nedělní etapy. Jejich dva piloti Carlos Sainz a Mattias Ekström stejně jako spousta dalších nemohla najít jeden z kontrolních bodů v závěru měřeného úseku. Šéf týmu Sven Quandt nakonec musel mírnit svá slova o tom, že spolujezdec Al-Attiyaha Mathieu Baumel věděl o trase více než ostatní spolujezdci. To samé by však muselo platit třeba i o spolujezdci nejlepší české posádky Viktoru Chytkovi a tak nakonec Audi zvažovaný právní protest proti pořadatelům zavrhlo. Lídr Dakaru se ale ani tak nevyhnul postihu. V pondělí ráno si totiž nezkontroloval povinné připojení data loggeru a tím porušil pravidla. Pokud by se do konce závodu dopustil dalšího podobného prohřešku, hrozí mu vyloučení.
A blízko vyloučení se vyskytuje i jeho týmový kolega Giniel de Villiers. Jihoafričan napřed dostal pětiminutovou penalizaci za to, že v neděli srazil motorkáře a následně se dostatečně nepřesvědčil o jeho zdravotním stavu. Dnes se však ozval jiný pilot motocyklu, který zažil s jezdcem Toyoty podobný incident. Na průběžnou čtvrtou příčku se tak zítra klidně může posunout domácí Yazeed Al-Rajhi s další Toyotou, v tomto případě z dílen belgického týmu Overdrive. Právě tento tým má svého zástupce i na bedně, kam se na třetí místo dokázal dostat Argentinec Lucio Alvarez. První etapový triumf pro Audi a celkově čtyřicátý pro sebe si ve třetí etapě připsal Carlos Sainz. Celá trojice Audi RS Q e-tron funguje bez větších potíží a El Matador se už včera dostal v etapových výsledcích mezi trojku nejlepších. Dnes do ní vedle něho nakouknul i třetí Stéphane Peterhansel a úspěch německého týmu korunoval pátým časem Ekström, který už nakouknul v průběžném pořadí do top ten. Včera ale slavili v jiné stáji, a sice u Prodrive. Sébastien Loeb pro ně s BRX Hunterem vybojoval první etapový triumf a dotáhnul se devět minut za lídra rally. Dnes už to bohužel tak slavné nebylo. Dvojice defektů a absolvování většiny etapy jen s pohonem zadních kol Francouze stály přes půl hodiny času. Druhé místo průběžně si ale dál udržuje. Martin Prokop se ze třetí příčky v pondělí odporoučel na šestou. Původně mělo jít o první část maratonské etapy, ale nakonec musela být kvůli vydatným dešťům a zaplavenému bivaku předělána na klasickou. Její náročnost tak byla nižší, jezdci ji označili jako WRC nebo tranzitní etapu. To úplně nesedělo české posádce bojující s nižším výkonem motoru svého Fordu. Dnes pak Prokop spadnul na sedmé místo a má kousek za sebou dvojici buggyn od MINI se Sebastianem Halpernem a Jakubem Przygońskim za volanty. A daleko už nejsou ani na přelomu první a druhé desítky se vyskytující zbylé dva BRX Huntery Orlanda Terranovy a dnes čtvrtého Naního Romy.
Trest pro de Villierse je směšnej - co je na Dakaru 5 minut? Buď vyloučit nebo minimálně jako se tuším dávalo dřív "čas posledního +10 hodin".... Jak by asi byl "odměněn" třeba někdo z drůhé půlky startovního pole?