Josef Starý slaví osmdesátiny
O dlouholetém závodníkovi, mechanikovi a konstruktérovi jsme si povídali s jeho synem Jaroslavem, bývalým pilotem například továrního týmu Škoda Motorsport.
Josef Starý se narodil přesně před osmdesáti lety ve městě automobilů, Mladé Boleslavi. Jeho zájem o rychlost a automobily tak byl zcela logický. „Táta však nezačínal rovnou s automobily. Nejdříve se věnoval plachtařině, poté motocyklovým soutěžím. Díky tomu strávil základní vojenskou službu v Dukle. Když se vrátil z vojny upravoval dál motorky, konstruoval do nich motory a závodil. Po mém narození ale s motorkami skončil,“ vrací se do historie Jaroslav Starý a pokračuje. „Tehdy jsme bydleli v Kněžmostě, stejně jako legendární Jiří Červa. Oba dva bavilo upravovat auta, a tak nebylo tedy divu, že se spřátelili a vytvořili společnou posádku. V roce 1969 na Rallye Vltava obsadili se Škodou 1000 MB v rámci Mistrovství Evropy devatenácté místo absolutně a umístili se jako nejlepší soukromá posádka. Tátu to však táhlo za volant.“
První start na Rallye Praha 1969
V roce 1971 tedy Josef Starý odstartoval svoji jezdeckou kariéru. „Nejdříve ho ve Š1000MB rok navigoval strejda František Kracík, poté sezónu se Š110R Coupe další strejda Miroslav Ponocný. Po havárii a opravě rodinného „kupátka“ se dal na závody do vrchu, což se sériovým autem nebylo ono, takže přišla stavba prvního spideru. To již učil na mladoboleslavské Střední průmyslové škole obor automobilová specializace. Zde byl jeho kolegou Václav Petr, otec současného designera továrního týmu Škoda a příležitostného účastníka Rally Legend. Od pětasedmdesátého potom jeli spolu. Mechaniky jim v rámci praxe dělali jejich žáci. Jedním z nich byl i Jirka Kadlec. Nejdříve pořídili Škodu 110 S po Oldřichu Brunclíkovi, kterou přestavěli na Š120 a dva roky poté vyměnili za originální zelenou „relinu“. V devětasedmdesátém se jim podařilo odjet celou sezónu s legendární Škodou 130 RS.“
Nákup havarovaného Porsche od Theodora Pištěka
Porsche po opravě jako rodinný vůz
Jezdecká kariéra Josefa Starého skončila v roce 1980. „Rodiče se rozhodli přestěhovat z Kněžmosta do Mladé Boleslavi. Ze závodů se táta znal se sousedem (Jaroslavem Ginslem), a tak slovo dalo slovo a skončilo to dvojdomkem. To však znamenalo velkou časovou a hlavně finanční investici. Nezbylo než závody pověsit na hřebík. Táta původně chtěl pracovat v Česaně, vývojovém oddělení automobilky Škoda. Nakonec ho však zlákal jeho bývalý učedník z ČSAD Ladislav Křeček, aby šel do továrního týmu Škoda dělat mechanika. Tam pracoval až do roku 1999. Aby toho neměl málo, průběžně ve „volných“ chvílích pomáhal se závoděním ještě mě. Myslím, že táta je ve svém oboru mistr, stejně jako v předchozí generaci třeba Miroslav Fousek. Stále je velmi zručný a umí se postavit k jakékoli práci, jejíž výsledek je vždy ve velmi vysoké kvalitě. Závěr svoji pracovní kariéry prožil v Česaně, kam to měl z domu pěšky pár minut a oproti motorsportu to bylo přece jen o trochu klidnější.“
Havárie na Rallye Berounka 1975 (zaseklý plyn)
Rally Team SPŠ Mladá Boleslav v roce 1975
S budoucím sousedem Jaroslavem Ginslem
S novou technikou na Rally Příbram 1979
Vítězství na Rallye Chemopetrol Litvínov 1979
Poslední start na Rallye Chemopetrol 1980 se 130 RS půjčenou od bratrů Raichlů
Ani v důchodovém věku však Josef Starý auta neopustil.
„Nejdříve to vypadalo celkem nadějně, to když brácha jezdil s RC modely. Zdálo se, že dojde i na tajný sen – modelařinu. Skončilo to ale opět u opravdových aut. Pustil se do oprav veteránů, což je nekonečný příběh. Když k tomu připočteme i úpravu prostor pro tyto ocelové mazlíčky, o které se stále stará. O dění v motorsportu si doposud udržuje přehled. Ostatně má následovníky. Moje děti jezdí minikáry a pomalinku začínáme koketovat s automobily. Vypadá to, že naše rodina má nejspíš auta v genech.“
Jako mechanik u Škody Motorsport
Foto: archiv Jaroslava Starého
Daniel Petr
Přeji hlavně zdraví Josefe a rád na dobu,kdy jste s tátou závodili vzpomínám!
Tu fotku se 130RS z Litvínova mám doma pověšenou na stěně....
Dodnes vzpomínám na léta boleslavské průmyslovky.
Stanislav Kafka