8. 1. 2022 13:49 − 2080× − 0

Arabská záležitost

Čtyřiačtyřicátý ročník slavného maratonského závodu dospěl do své poloviny a posádky teď mají den odpočinku.

Pro mnohé týmy to také znamená hodně práce na polámaných speciálech. Ty se v první půlce rally musely popasovat hlavně s hodně rychlou tratí plnou kamení a naštěstí protkanou i sem tam dunami. Na hlavu pořadatelů se kvůli vybraným tratím snášela kritika. Po úvodních prezentacích se všichni těšili na náročné terény, kde budou navigátoři muset odhalovat jedno navigační úskalí za druhým. Slibovanou čtvrtou největší poušt na světě, Rub al-Chálí s obřími dunami soutěž navštíví snad jedině v úterní deváté etapě. Ta bude čtvrtou z pěti smyčkových etap, kdy se posádky večer vracejí do stejného bivaku, odkud ráno vyjely. Těch smyček je letos na programu opravdu hodně a specialitou byla ta čtvrteční a páteční. Obě startovaly ze stejného místa a pořadatelé se rozhodli pole motorek a čtyřkolek oddělit od pole aut a kamiónů. Když ale motorkáři v pátek vyrazili na tratě, které den předtím pořádně rozebraly silné dvoustopé speciály, museli se popasovat s extrémně náročným terénem. Došlo i na zranění a pořadatelé nakonec původně čtyřsetkilometrový úsek utnuli v jeho čtvrtině.

Celému Dakaru mezitím začalo hrozit úplné zkrácení na polovinu. Ještě před samotným startem se v městě Jeddah kousek od hotelu jedna z posádek stala obětí bombového útoku. Jezdec Phillipe Boutron to odnesl vážným zraněním nohou. O incidentu se příliš nehovořilo a teprve týden poté přišel francouzský ministr zahraničí se silnými prohlášeními o zastavení či zrušení závodu. Ředitel Dakaru David Castera však oponuje tím, že hned po útoku se postarali o zvýšení bezpečnosti celého širokého startovního pole a k žádným podobným událostem už nedošlo. K zastavení soutěže tak nevidí jediný důvod. Její lídr Nasser Al-Attiyah tak bude muset o svůj čtvrtý triumf ještě pořádně bojovat. Situace se pro něho i přes hrozbu vyloučení kvůli nezapojenému data loggeru v druhé etapě vyvíjí slibně. V šesté etapě sice Katařan pouze uzavíral top ten, ovšem jeho náskok na čele už vzrostl na padesát minut. Druhý Sébastien Loeb se totiž hned na začátku etapy dostal do navigačních potíží a nakonec kvůli tomu ztratil dvacet minut a přišel i o průběžnou druhou příčku. Tu mu sebral místní oblíbenec Yazeed Al-Rajhi, který s postupným přibližováním se svému rodnému městu Riyadh podstatně zrychloval. Arabské duo na čele průběžných výsledků se zároveň stará o double pro značku Toyota. Byť je každý z Hiluxů T1+ vyroben v jiné stáji, Katařanův pochází z JAR a ten Al-Rajhiho z belgických dílen Overdrive.

Aby těch Toyot na čele nebylo málo, do hry se vrací Giniel de Villiers. Sportovní komisaři se znovu zaobírali jeho druhým incidentem, při kterém přejel jednu z motorek, a pětihodinovou penalizaci mu odmazali. Za špatně fungující sentinel, který má pomalejší posádky varovat před blížícím se soupeřem, de Villiers nemohl a těžko se mohl včas vyhnout srážce. Aktuálně se tak Jihoafričan nachází na čtvrtém místě s minutovým odstupem za Loebem. Ve Francouzově stáji Bahrain Raid Extreme i přes jeho propad pořadím v pátek slavili. Orlando Terranova se totiž postaral o jejich historicky teprve druhý etapový triumf a posunul se na osmou příčku před Martina Prokopa. Mimo hru se bohužel ocitnul třetí vůz Hunter T1+, když s ním Nani Roma ve středu havaroval. Incident jej musí mrzet o to víc, když v dalších etapách znovu zatápěl pod kotlem a umisťoval se mezi nejlepšími desíti. Český pilot pak stále žehrá na nedostatečnou maximálku svého Fordu, která jej na velmi rychlých tratích diskvalifikuje z bojů s nejrychlejšími. Získat zpátky ztracený čas může jedině na navigačně složitých úsecích, kterých je ale poskrovnu.

Barvy polského gigantu Orlen tak teď hájí hlavně Jakub Przygoński s buggy MINI. Na specifickou techniku si polský pilot na začátku rally zvykal, ale pak mu skvěle vyšla středeční a čtvrteční etapa a teď už je jen deset minut za pátou Toyotou Lucia Alvareze. Z hvězdného týmu Audi Sport zvládnul první půlku Dakaru nejlépe ten nejméně zkušený, Mattias Ekström. Nejprve ve čtvrté etapě ztratil desítky minut, když musel do cíle dojet s poškozeným tlumičem, ale pak zajel v poslední šesté etapě skvělý druhý čas. Ve čtvrtek postihnul problém s tlumičem i jeho týmového kolegu Carlose Sainze, který se dva dny předtím postaral o první etapový triumf pro nové Audi RS Q e-tron. Naštěstí měl po ruce týmového kolegu Stéphana Peterhansela, který po havárii v první etapě už jede jen jako rychlá asistence pro své parťáky. Francouz mu zapůjčil své zavěšení a sám pak v poušti čekal na asistenční vůz. V pátek se musel Španěl na Peterhansela obrátit znovu a znovu z jeho Audi odčerpat některé díly. Hybridním e-tronům tedy rychlost nechybí, ale jejich spolehlivost zatím neumožňuje absolvovat celou dlouhou soutěž bez vážnějších závad.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!