12. 1. 2022 22:01 − 3477× − 5

Už je rozhodnuto?

Pronásledovatelům lídra Dakaru pomalu začínají docházet kilometry k tomu, aby jej ještě dokázali dostihnout.

Sébastien Loeb se o to snaží od samého počátku a vyjma krátkého propadu na třetí místo před dnem volna neustále drží post nejrychlejšího z pronásledovatelů. Po desáté etapě už ale Francouz trochu hází flintu do žita: "Nakonec byl rozdíl v etapě mezi mnou a Nasserem minimální, minutu a půl, a tak je to pokaždé. Celým měřeným úsekem letíme naplno a nejde očekávat, že na takových tratích můžeme stáhnout více času." Pilot Bahrain Raid Xtreme přišel k největší časové újmě hned v úvodu. Nejprve ztratil přes deset minut dvojitým defektem v první etapě, ale hlavně pak ztratil ve třetím dnu půl hodiny kvůli problému s diferenciálem. Technika zazlobila i po dni volna, když se u speciálu z dílen Prodrive objevil problém s palivovým systémem. Do problémů se na druhou stranu dostal i vedoucí Katařan. Podstatnou část pondělní etapy musel po poruše diferenciálu stejně jako Loeb týden předtím absolvovat pouze s pohonem přední nápravy a dost mu při tom zatrnulo. Právě technika může jednoho nebo druhého ještě řádně potrápit. V podstatě je to asi jediný faktor, který by ještě reálně mohl průběh závodu zvrátit.

Chyb se obě posádky dopouštějí spíše v následování pravidel. Al-Attiyah se vyvaroval penalizaci a zatím si udržuje pouze podmínečné vyloučení po incidentu s vypnutým data loggerem v samém úvodu Dakaru. Pět minut penalizace mu na konto přiskočilo až teď v druhém týdnu kvůli špatně připevněným pásům. Ledabylého připoutání se oba členové posádky dopustili po výměně defektu v pondělní osmé etapě. Defekt a následná ztráta píchlého kola málem penalizovaly rovněž jeho rivala Loeba. Komisaři k němu ovšem byli smířlivější a vše vyřešila peněžitá pokuta pro tým. I tak ale mohou být u Prodrive spokojeni, Orlando Terranova nejprve vyhrál poslední etapu před dnem volna, dnes dojel třetí a od včera drží pěkné čtvrté místo. Třetí Yazeed Al-Rajhi s Toyotou od Overdrive sice zatím žádné dílčí vítězství neukořistil, ale stabilními výsledky si udržuje s náskokem přes půl hodiny nejnižší pódiový stupínek. K podobnému časovému úseku se pak i blíží jeho odstup za Loebem a další půl hodinu vepředu je pak Al-Attiyah.

Cesta Terranovy ke čtvrtému místu vedla přes problémy Jakuba Przygońského, který musel v úterý opravovat rozbitou páku řazení u svého buggy MINI. V testu zručnosti ale polský pilot obstál a v Dakaru může pokračovat. Bohužel si to ale vyžádalo nějaký čas a na pátém místě teď zaostává o 12 minut. Do daleko větších potíží se o den později dostal Martin Prokop, kterému se bohužel definitivně odporoučely naděje na letošní top ten. Bez oleje převodovka nemůže fungovat a oprava si vyžádala až moc hodin. Na pozici nejlepšího českého jezdce se tak vyšvihnul aktuálně čtyřiadvacátý Miroslav Zapletal s dalším Fordem. Do top ten se díky Prokopově smůle už vydrápal vítěz osmé etapy Mattias Ekström. Až jako poslední ze silné trojky Audi si etapový triumf připsal Stéphane Peterhansel. Jeho RS Q e-tron byl nejrychlejší až v aktuálně poslední odjeté desáté etapě. Ani jeden z nich se ale nevyhnul menší dvouminutové penalizaci, když se jejich elektromotory v osmé etapě utrhnuly ze řetězu a dávaly více než je povolený maximální výkon. I s takovými penalizacemi se do budoucna budeme setkávat. Vzhledem ke směřování filozofie Dakaru to zřejmě bude stále častěji a častěji…

Komentářů celkem: 5
13. 1. 2022 12:22
0 0
Mno - on ten cirkus, co si říká "Dakar",i když do Dakaru nejede, a obzvlášť po tom, co ho vzala pod svá starostlivá křídla FIA, už nemá s původní myšlenkou Thiery Sabina nic společného.
Pro mě jsou zajímaví ti, co za cca dva měsíce vyrazí do skutečného Dakaru.
13. 1. 2022 21:32
0 0
Fox: Bohužel, už to není co bývalo, ale to samý se dá říct i o WRC, F1 apod. "Pokrok" se holt zastavit nedá. Já Dakar sleduju a baví mě, ale je pravda, že ty častý sprinty na omezovači jsou fakt trapný...
13. 1. 2022 22:05
0 0
On mi ani tak nevadí pokrok v technice, vadí mi přesně jak píšeš "pokrok" co se týče institucionalizace a komercializace. To, co vzniklo jako nádherné dobrodružství pro partu šílenců je momentálně cirkus, který má s Dakarem společný (neoprávněně) jen název...
13. 1. 2022 23:06
0 0
Fox: Je treba pripomenúť, že podobné komentáre na Dakar sú v podstate počuť už od približne roku 1985. Prakticky od čias, kedy sa o to začali zaujímať veľké továrne (paradoxne medzi nimi môžeme radiť aj napr. LIAZ či Tatru, alebo DAF v kamiónoch). Jacky Ickx si už podľa mnohých knižných zdrojov komentoval, že je to zmena, kedy skutočne "po etape všetci v bivaku sadli spolu k ohni a bol na to ešte čas". Lebo ako účastník zažil práve tie prvé ročníky. A ďalší paradox, charakter mnohých etáp (špeciálne v Ténéré) už vtedy býval tiež dosť "na omezovači". Bolo to dané charakterom a topografiou.
13. 1. 2022 23:27
0 0
Každý večer se dívám na reportáže z Dakaru. Zaujala mě jedna věc. Piloti historiků říkají, že trasy, které jedou ostrá auta, by historici nedali. Většina z nich by se už v první etapě rozsypala. Nevím, jestli má taková soutěž smysl. Tady se asi fakt jedná akorát o kšeft.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!