Čekání na mistra

Začátek nové hybridní éry se blíží a tolik oblíbené speciály WRC střídá nová technika Rally1.

O debut nové techniky se postará stejně jako tomu bylo v roce 1997 v případě speciálů WRC slavná Rallye Automobile de Monte-Carlo. Piero Liatti dokázal během své kariéry v mistrovství světa vyhrát pouze jednu jedinou soutěž. A byl to právě monacký podnik roku 1997. Zda se i začátek aktuální nové éry dočká překvapivého vítěze, zjistíme za týden. Tovární týmy měly poslední měsíce hodně napilno a většinu času a prostředků investovaly do vývoje svých nových aut. Předloňské pozastavení světa kvůli pandemii a také zpoždění dodávek hybridních elementů jim moc klidu nepřidaly. Teď už ale má kompletní trojka továrních stájí speciály zhomologované ve finální podobě. Vývojové testy se v tomto týdnu změnily v testování předsoutěžní. Na první pohled to zase tak výrazná změna nebyla, když i na konci loňského roku všichni trávili čas ve francouzských horách.

Do velkých potíží se dostal Hyundai. Nejprve se o problémy postaralo extrémní počasí s obří sněhovou nadílkou. Po přeložení třetího dne původně na šest dnů plánovaného testu přišla velká nehoda Thierryho Neuvilla, po které museli zbytky jediné v té době postavené kastle lovit z řeky hluboko pod tratí. Nový vůz v Alzenau dali dohromady ještě v prosinci a s testováním pokračovali poté, co na něm FIA provedla homologační inspekci. Teď v pondělí začala závěrečná fáze a testovací vůz má být zároveň jedním ze tří startujících na první letošní rally. Narozdíl od obou konkurenčních týmů se v Hyundai rozhodli pro test na čistě asfaltovém povrchu. Podle aktuálních předpovědí mají právě takové podmínky panovat i v průběhu samotné rally. Na sníh a led, které vždy monackou rally pořádně okoření, musíme tentokrát zapomenout. Třídenní test se tentokrát všem třem jezdcům německého týmu povedlo absolvovat bez havárie. Ott Tänak, který se k týmu připojil coby čerstvý mistr světa, nebyl za celé dva roky schopen upravit chování i20 Coupe WRC tak, aby mohl na asfaltových rally bojovat o vítězství. Teď u nového vozu, na jehož finální verzi se již podílel technický mág Christian Louriaux, Estonec asistoval od začátku a jistě se mu s ním povede lépe. Nový bezpečnostní rám je sice výrazně bezpečnější než ten u starých aut, ale divoká salta z Monte Carla 2020 s ním jistě chtít zkoušet nebude. Neuville a také ještě u týmu již nepůsobící Craig Breen byli snad jediní, kdo v posledních sezónách dokázali s Hyundaiem bojovat o vítězství v asfaltových soutěžích. Bude zajímavé sledovat, zda si Belgičan svou loňskou nadvládu na zpevněném povrchu udrží. Velkou neznámou bude výkonnost Olivera Solberga, který dostal důvěru odstartovat s jedním z nových i20 N Rally1 při jejich první rally. První úspěch divokého Seveřana se už dostavil, během testování žádné auto nezničil.

Hyundai po Belgičanově prosincové nehodě už zůstal pro další testy věrný lokalitám podobným trati monacké soutěže. Na pořádný zátěžový test na šotolině se v případě finální verze i20 N Rally1 tak ještě nedostalo. Testování omezila na oblast Francie na přelomu roku i stáj Toyoty. Cíleně. V podmínkách, jaké se dají očekávat v únoru ve Švédsku, budou nové auto zkoušet až po monacké rally. Teď se chtí plně věnovat úvodnímu podniku, který odstartuje zbrusu novou éru. Ani jejich testy ale nezůstaly bez přerušení. V tomto případě byl tím hříšníkem Elfyn Evans a Sébastien Ogier se tak za volant nové techniky kvůli tomu posadil až o pár týdnů později. Teď při posledním zkoušení vozu ve Francii mohl být místní rodák v klidu, jeho velšský parťák přišel na řadu až o den později. Jako první si GR Yaris Rally1 na sněhem a ledem pokrytých cestách vyzkoušel Kalle Rovanperä a rozhodně bylo na co koukat. Nová hybridní technika si však vyžádá oběti a to se možná projeví i v jízdním projevu některých pilotů. Hlavní inženýr Toyota Gazoo Racing Tom Fowler se v souvislosti s dobíjením baterie během brzdění zamýšlel nad tím, zda bude dále vhodné používat brzdění levou nohou: "Pokud jezdec bude používat levou nohu ve větší míře a delší dobu, může to být ve výsledku nevýhodou." Šlapání na brzdu bude hrát důležitou roli v dobíjení baterie pro následné využití většího výkonu. Ale brzdění levou nohou při současném držení plynu pak jezdce o extra výkon připraví.

O co ale diváci rozhodně nepřijdou, tak to budou smyky na kluzkém povrchu. Jak atraktivně může jízda v typických podmínkách zimní monacké rally vypadat v podání vozů Rally1, to ukázali piloti Toyoty při nedávných testech v plné míře. Dnes večer už je ale čeká úplně jiný program. V atraktivním prostředí budovy Hangar-7 v Salzburgu patřící Red Bullu se dnes odehraje oficiální prezentace všech tří továrních stájí a jubilejní padesáté sezóny jako takové. K vidění bude celá show zde. Jedna důležitá postava tam ale bude chybět. Sébastien Loeb. Po úspěšném absolvování Dakaru jej sice čeká v sobotu let do Evropy, ale pompézní rakouskou akci nestihne. Sotva se doma převleče, už zase pomaže do hor na jihu Francie. Všichni tři jeho týmoví kolegové už mají poslední jízdy s Fordem Puma Rally1 za sebou a jeho v neděli teprve čekají. Někdo na toto testování nebude vzpomínat úplně v dobrém. Craig Breen jako týmová jednička najezdil v součtu všech testů s Pumou snad nejvíce kilometrů.

Teď ve Francii při posledním nastavování vozu před Rallye Automobile de Monte-Carlo naopak nejméně. Drobná chybka, otření se o kamenou zídku a rázem Ford letěl ze srázu a zastavil se na střeše o několik desítek metrů níže. Posádce se naštěstí nic nestalo, ale na vyproštění vozu musel být povolán jeřáb. Mechanici M-Sportu jsou však na velké výzvy zvyklí a dát dohromady pošramocený vůz jim netrvalo dlouho. Když se jim to před sedmi lety povedlo během mexické soutěže, kde museli Tänakovu Fiestu WRC ještě k tomu odbahnit a vysušit, proč by to nezvládli přes noc i tentokrát. Ve čtvrtek ráno už v ní seděl Gus Greensmith a vesele polykal testovací kilometry. V jedné věci si tedy tovární týmy nemají co vyčítat. Chyb se během testů dopustily všechny stájové jedničky. Když už ale k něhodě má dojít, rozhodně je to lepší při testech. Za týden v horách nad Monakem se už bude bojovat naostro a každá ztráta bodu může být na konci roku znát.

Komentářů celkem: 10
15. 1. 2022 15:07
1 1
Nechápu, jak si Neuville mohl dovolit to auto potopit v řece. Tohle je totiž Tänakova specialita.
16. 1. 2022 01:37
0 0
Pokud jezdec bude používat levou nohu ve větší míře a delší dobu, může to být ve výsledku nevýhodou." Šlapání na brzdu bude hrát důležitou roli v dobíjení baterie pro následné využití většího výkonu. Ale brzdění levou nohou při současném držení plynu pak jezdce o extra výkon připraví.

A to jako fakt?? Jestli jo, tak je to vrchol ekogreendebility a pohřbení rally. Ale pevně doufám, že to není podložená informace.....
16. 1. 2022 02:08
0 0
Tak ten systém rekuperace tak funguje,na jednu stranu u asi většiny sériovek taky hrábneš levou po brzdě a vyřadí to plynový pedál... To mne šlo naposled u Felicie,pak když jsem jezdil Fabií a teď Octavií tak tam levou hrábneš na brzdu a vypne to plynový pedál
16. 1. 2022 13:23
0 0
Wrc ale neni moderní vykleštěnej osobák ...
16. 1. 2022 18:23
0 0
Jenže tohle není WRC, ale Rally1... smajlík
17. 1. 2022 10:06
0 0
upřímně ono se to brždění levou nohou už zase tak strašně moc nevyužívá. Protože ty auta jsou mnohem stabilnější.
17. 1. 2022 17:02
0 0
Viděl jsi nějaký onboard z WRC z poslední doby, kde byl záběr na pedály?
19. 1. 2022 20:12
0 0
https://www.youtube.com/watch?v=jpaSTIVe2p8

Já ti teda nevim, ale tady brzdí jenom levou.
19. 1. 2022 20:52
0 0
Pánové veřte tomu že rekuperaci nebude nikdo používat.Všichni pojedou to svoje.Pravá-plyn levá-brzda.Mají to zažité.A FIA neurčila kdy a jak to použít.
19. 1. 2022 20:56
0 0
Původně napsal Karhanek
upřímně ono se to brždění levou nohou už zase tak strašně moc nevyužívá. Protože ty auta jsou mnohem stabilnější.
Ještě by mě pane zajímalo jak jsou ty auta stabilnější že by se nemuselo tou levou brzdit.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!