19. 1. 2022 10:19 − 4919× − 2

Strach z Audi

Čtyřiačtyřicátý ročník slavného Dakaru skončil a přinesl druhý triumf značce Toyota.

Jihoafrický tým Toyota Gazoo Racing přitom na startu vůbec nemusel být. A stejně tak výrobce pneumatik BF Goodrich. Loňský rok totiž poznamenalo díky výrazně kamenité trati extrémní množství defektů. Naštěstí to ve výsledku urychlilo cestu k novým pravidlům T1+, díky kterým i čtyřkolky dostaly k dispozici velká kola, jaká do té doby mohly používat pouze buginy. Na druhou stranu speciály typu buggy s jednou poháněnou nápravou letos zásadní roli nesehrály. Tým MINI se vyprázdnil, kromě posádek se přesunul k novému týmu Audi Sport i zájem německého vedení. Jakubu Przygońskému sice nelze upřít snahu, ale na výkony Carlose Sainze a Stéphana Peterhansela, kteří opanovali poslední dva ročníky, nedosáhnul ani náhodou. Výsledkem bylo šesté místo a porážka i od druhého Hiluxu T1+ z JAR s Ginielem de Villiersem za volantem. Toyota ke svému druhému vítězství dokráčela podobně jako před třemi roky ještě v jižní Americe k tomu prvnímu. Tehdy skončila nadvláda silného francouzského týmu Peugeot Sport a nové buggy od MINI ještě nebyly tak dominantní technikou. Hodně podobné letošku, kdy ještě nové speciály Audi RS Q e-tron neměly tu potřebnou spolehlivost.

Nejsilnějším soupeřem pozdějšího vítěze Nassera Al-Attiyaha se tak stal pilot, se kterým se kromě Dakaru v minulosti potkali i na scéně světového šampionátu v klasických rally. Sébastien Loeb usednul podruhé za volant BRX Hunteru z britských dílen Prodrive. Po loňském prvním vystoupení na voze vychytali mouchy a dobře se jim povedl i přechod na agresivnější variantu T1+. Pokud by se na Dakaru počítala jen druhá polovina závodu, mohli pomýšlet na vítězství. Dva momenty z první části bohužel Loebovy snahy konečně dosáhnout kýženého dakarského triumfu zmařily. Nejprve to byla technika, která si postavila hlavu. Velkou část třetí etapy musel Francouz absolvovat pouze s pohonem jedné nápravy. Těsně před dnem volna pak přišel o další dlouhé minuty kvůli navigační chybě. Šéfovi stáje, která kromě druhé příčky ukořistila díky nové posile Orlandu Terranovovi i pozici čtvrtou, teď ale dělá vrásky někdo úplně jiný než Toyota. Ta sice díky snažení svých třech pilotů Al-Attiyaha, de Villierse a Lategana vyhrála polovinu ze dvanácti etap a v tomto ohledu nenašla přemožitele, ale za bukem už číhá jiná šelma.

Audi Sport sice ztratil reálné šance na vítězství hned v první etapě, kde Stéphane Peterhansel poškodil o kámen zavěšení a Carlos Sainz s Mattiasem Ekströmem se ztratili, ale rychlost jejich autům rozhodně nechyběla. Nakonec RS Q e-tron vyšel vítězně z celé třetiny dvanácti odjetých etap. A to nemohl přehlédnout šéf vítězné stáje Glyn Hall: "S Audi budeme mít problém, když vidíme jak skvělou práci odvedli a jak rychlí letos byli. Přijeli s autem s nadváhou 200 kg a i tak vyhráli spoustu etap." Stejný názor na německou stáj sdílí i David Richards stojící v čele Prodrive a už teď apeluje na FIA: "Vidíme, že mají výrazně rychlejší auta než my. Kdyby jim nechyběla spolehlivost, klidně by nás porazili o hodinu. Musíme tak najít řešení, abychom s Toyotou nebyli oproti nim v nevýhodě. A to je práce pro FIA. Jinak by Audi přijelo a zabilo celý sport. Momentálně to pro FIA nebude jednoduché, když má najít balanc mezi různými technologiemi. Musíme jim poskytnout dostatek času, aby důkladně zanalyzovali data a našli vhodné řešení." Teď je tedy pomyslný míč na straně automobilové federace. Nakolik je ale reálné, že bude podnikat kroky proti Audi a jejich technologii, kterou prezentují své snahy o ekologičtější závodění? Prodrive se v otázce ekologie sice také činil a letošní Dakar odjel na přívětivější syntetický benzín, ovšem Britové mají přeci jen nevýhodu, když za nimi nestojí žádná velká automobilka. Jak ukázala i minulost Dakaru, většinou se pravidla neupravovala v neprospěch gigantů. Stejně jako v případě Volkswagenu nebo Peugeotu se tak dá očekávat několik let nadvlády Audi. Automobilky to ale vždycky po určité době přestane bavit, další účast ztratí marketingový význam a ring opět zůstane volný. Pak se ke slovu zase dostanou týmy s menšími rozpočty.

Komentářů celkem: 2
19. 1. 2022 18:15 Upraveno 18:18
0 0
A vzhledem k místu konání dakaru, zemi Hiluxů a Toyot zaslíbené, si myslím, že si s tím buďto FIA, nebo Toyota poradí, protože jak píše autor článku, pravidla se neupravují v neprospěch gigantů.
19. 1. 2022 22:12
0 0
Po zvolení Sulayema bych tomu i věřil, že bude nějaká snaha ze strany FIA najít rovnováhu. Za starýho vedení bych se nedivil, že by měla Audi k dispozici benevolentní pravidla, aby mohla ekologická technologie mít tlačenku. Každopádně jestli to mega drahý technologický řešení, co v Audi je, je o cca 30% úspornější než klasický spalovací motor. Docela by mě zajímalo nějaké porovnání s Loebovo autem, poháněným syntetickým palivem, kde říkali že vypouští o 70% méně škodlivých látek. Každopádně následujících pár let nám ukáže, kde bude budoucnost...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!