Hlavně rychle a potichu
Odteď se na každé světové rally budou muset posádky hybridních speciálů Rally1 vypořádat s novou výzvou. Tou bude absolvování některých úseků přejezdů čistě na elektrický pohon. Nové vozy to umožňují a FIA se rozhodla tímto způsobem tyto vymoženosti prodat. Monačtí pořadatelé z celkové délky přejezdů vyčlenili pouze 0,3 % na tyto elektrifikované úseky. I tak těchto 3,7 kilometru stačilo na to, aby se objevili první hříšníci. Který z diváků se těšil na burácení spalovacích motorů při přejezdu startovní rampy přímo v Monaku, toho z elity mistrovství světa ve voze Rally1 potěšil jen Sébastien Ogier. Rozhovor na startovní rampě se trochu protáhnul a úřadující mistr světa už neměl dost času na to nahodit elektromotor a potichu odtamtud zmizet. Právě tyto okolnosti obměkčily sportovní komisaře, kteří mu nakonec žádný trest neudělili: "Když pan Ogier poskytoval rozhovor, měl hybridní systém správně vypnutý. Jeho startovací proces ale zabere skoro celou minutu a posádce se už počítal čas přejezdu k časové kontrole 0, takže se rozhodli nahodit spalovací motor. Hned za časovou kontrolou ale zastavili a zbytek úseku už projeli na elektřinu."
Ogierův tradiční soupeř Thierry Neuville se už napomenutí od sportovních komisařů nevyhnul. V jeho případě k prohřešku došlo v sobotní servisní pauze na výměnu kol a drobné opravy v půlce etapy. Jelikož nebyl do průběhu sobotní etapy zařazen klasický servis, právě zde měla posádka jedinou možnost něco udělat s poškozeným tlumičem. To se samozřejmě protáhlo a posádce hrozila časová penalizace. Na zapnutí hybridního pohonu stejně jako v případě Ogiera nebyl čas a Neuville tak zónu opouštěl za burácení spalovacího motoru. Kromě napomenutí tedy ani Belgičan nedostal žádnou časovou nebo finanční penalizaci, nicméně se dá očekávat, že v průběhu sezóny budou tyto prohřešky trestány. Posádkám tak hybridní pohon přináší pozitivum v podobě dočasného zvýšení výkonu o 100 kW, ale také spoustu starostí. V průběhu rychlostních zkoušek musí myslet na dobíjení baterie a také doufat, že hybridní pohon nepřestane fungovat. To se během Monte Carla několika posádkám stalo a jeho nečinnost má samozřejmě neblahý vliv na dosažený čas. Mimo rychlostní zkoušky si pak musejí dávat pozor právě na tyto nové zóny, které smí absolvovat pouze na elektrický pohon.
Co všechno se v rámci "podkuřování jakýmsi eko nadšencům" nacpe do tak krásného sportu jako je rally je opravdu neuvěřitelné. Reálný ekologický dopad takové blbosti je naprosto nulový ale zato to může dost ovlivnit sportovní výsledky posádek. Opravdu gratuli lidem, kteří si řekli že to bude super nápad
2022: 2,34 s (Mikkelsen)
2021: 1,72 s (Mikkelsen)
2020: 2,70 s (Camilli)
2019: 2,58 s (Greensmith)
A fčil by se dalo mudrovat, jestli se víc zlepšily R2 nebo se R1 povedly jen o 0,62 s/km - za ty prachy... Ale nejspíš je to o stavu vozovek a o počasí. Na některém povrchu jsou rozdíly větší, na jiném menší.
V zavodnim aute je vsechno prizpusobeny zavodeni a ne nejakejm prejezdum. To by teprv byla poradna picovina. A nejaka ta elektrika tam bejt musi, jinak do toho fabriky ty miliardy cpat nebudou. Jenom teda nechapu ty zony na prejezdech, to ma jako bejt kvuli kravalu?
Jiná věc je ten benzín. Syntetický eko benzín je v rally jediná budoucnost (pokud by se nešlo čistě elektrickou cestou), ale je potřeba si dát práci s vývojem a spolupracovat s továrnama.