Hlavně rychle a potichu

Právě skončená Rallye Automobile de Monte-Carlo byla první soutěží, na které se uplatnily zbrusu nová pravidla.

Odteď se na každé světové rally budou muset posádky hybridních speciálů Rally1 vypořádat s novou výzvou. Tou bude absolvování některých úseků přejezdů čistě na elektrický pohon. Nové vozy to umožňují a FIA se rozhodla tímto způsobem tyto vymoženosti prodat. Monačtí pořadatelé z celkové délky přejezdů vyčlenili pouze 0,3 % na tyto elektrifikované úseky. I tak těchto 3,7 kilometru stačilo na to, aby se objevili první hříšníci. Který z diváků se těšil na burácení spalovacích motorů při přejezdu startovní rampy přímo v Monaku, toho z elity mistrovství světa ve voze Rally1 potěšil jen Sébastien Ogier. Rozhovor na startovní rampě se trochu protáhnul a úřadující mistr světa už neměl dost času na to nahodit elektromotor a potichu odtamtud zmizet. Právě tyto okolnosti obměkčily sportovní komisaře, kteří mu nakonec žádný trest neudělili: "Když pan Ogier poskytoval rozhovor, měl hybridní systém správně vypnutý. Jeho startovací proces ale zabere skoro celou minutu a posádce se už počítal čas přejezdu k časové kontrole 0, takže se rozhodli nahodit spalovací motor. Hned za časovou kontrolou ale zastavili a zbytek úseku už projeli na elektřinu."

Ogierův tradiční soupeř Thierry Neuville se už napomenutí od sportovních komisařů nevyhnul. V jeho případě k prohřešku došlo v sobotní servisní pauze na výměnu kol a drobné opravy v půlce etapy. Jelikož nebyl do průběhu sobotní etapy zařazen klasický servis, právě zde měla posádka jedinou možnost něco udělat s poškozeným tlumičem. To se samozřejmě protáhlo a posádce hrozila časová penalizace. Na zapnutí hybridního pohonu stejně jako v případě Ogiera nebyl čas a Neuville tak zónu opouštěl za burácení spalovacího motoru. Kromě napomenutí tedy ani Belgičan nedostal žádnou časovou nebo finanční penalizaci, nicméně se dá očekávat, že v průběhu sezóny budou tyto prohřešky trestány. Posádkám tak hybridní pohon přináší pozitivum v podobě dočasného zvýšení výkonu o 100 kW, ale také spoustu starostí. V průběhu rychlostních zkoušek musí myslet na dobíjení baterie a také doufat, že hybridní pohon nepřestane fungovat. To se během Monte Carla několika posádkám stalo a jeho nečinnost má samozřejmě neblahý vliv na dosažený čas. Mimo rychlostní zkoušky si pak musejí dávat pozor právě na tyto nové zóny, které smí absolvovat pouze na elektrický pohon.

Komentářů celkem: 16
23. 1. 2022 20:36
4 0
Co všechno se v rámci "podkuřování jakýmsi eko nadšencům" nacpe do tak krásného sportu jako je rally je opravdu neuvěřitelné. Reálný ekologický dopad takové blbosti je naprosto nulový ale zato to může dost ovlivnit sportovní výsledky posádek. Opravdu gratuli lidem, kteří si řekli že to bude super nápad smajlík
23. 1. 2022 21:15
1 0
Nová doba....
23. 1. 2022 22:01
2 0
Původně napsal dvora
Co všechno se v rámci "podkuřování jakýmsi eko nadšencům" nacpe do tak krásného sportu jako je rally je opravdu neuvěřitelné. Reálný ekologický dopad takové blbosti je naprosto nulový ale zato to může dost ovlivnit sportovní výsledky posádek. Opravdu gratuli lidem, kteří si řekli že to bude super nápad smajlík
Spíše lze, smutně, gratulovat lidem, kteří, ač tomu sami nemohou věřit, přesvědčili politiky, že to bude super nápad. 100% ze skrytých osobních zištných bezohledných důvodů.smajlík
23. 1. 2022 22:04
0 0
Loni Camilli na Monte ztrácel na WRC cca 2,5s/km. Letos, než vypadl: 1:83. Neudělali soudruzi někde chybu?
24. 1. 2022 01:21
2 0
Také jsem si myslel, že se něco ze ztrát na km vyjeví o nových R1, ale asi to nemá valnou výpověď. Porovnal jsem rozdíly na km mezi R1 a R2, dříve WRC a R2(5) za čtyři roky a:
2022: 2,34 s (Mikkelsen)
2021: 1,72 s (Mikkelsen)
2020: 2,70 s (Camilli)
2019: 2,58 s (Greensmith)
A fčil by se dalo mudrovat, jestli se víc zlepšily R2 nebo se R1 povedly jen o 0,62 s/km - za ty prachy... Ale nejspíš je to o stavu vozovek a o počasí. Na některém povrchu jsou rozdíly větší, na jiném menší.
24. 1. 2022 07:47
Upraveno 07:48
2 0
Zdravím, tohle přeci není o ekologii..., každý ví, že to žádný reálný dopad na naší planetu mít nebude. Ale motorsport sleduje miliony lidí po celém světě a umí ovlivnit mnohé. Například v nákupech značky, kdo co pije, kde tankuje apod. a tedy i určitě chování lidí k naší planetě.
24. 1. 2022 12:06
4 1
Je zajímavý si všimnout, že na RZ 7, kterou odjel Loeb celou bez Hybridu, dostal jenom +2,9 s na RZ dlouhé 13,49 Km. Kdyby vůbec neměl v autě elektromotor ani baterie, tak by ho ušetřená hmotnost určitě zrychlila o více než 3 sec. Takže slavný hybrid je pouze těžká a drahá zátež, která ve skutečnosti vozy zpomaluje a samozřejmě svojí nespolehlivostí může výrazně ovlivňovat výsledky soutěže. Nezlobte se na mě, ale to není pokrok. Je to pouze politicky motivovaná šaškárna, která jde proti sportovnímu duchu soutěží. Hanba!
24. 1. 2022 12:15
0 0
Tak pokud si dobře pomatuji, hybrid mu došel necelých 2km před cílem. Respektive došlo mu množství energie které smí každá posádka na RZ použít skrze boost hybridu. A během těchto 2km ztratil podle splitu přes 4s z čehož byla v cíli ztráta 2,9 na Guse. Z toho je jasné že na RZ bude auto bez hybridu o hodně pomalejší. To je ale v pořádku, blbost je ovlivňovat výsledky tím že posádka nedokáže projet nějakou přiblblou zónu na přejezdu jen na el. pohon.
24. 1. 2022 13:48
1 0
Podle jeho slov a i podle grafiky při přenosu neměl (Loeb) boost z hybridu celou RZ. Jeho splity: +0,3; +2.7; +2.9.
24. 1. 2022 17:07
0 0
Že to je kravina, co bude jen negativně ovlivňovat výsledky si myslím od začátku. Ale Monte se fakt vydařilo a auta dost slušně nakonec dojela. Piloti se vystříleli spíš svýma chybama, když teda nepočítám dosti tragickej Hyundai. Takže uvidíme.
24. 1. 2022 17:53
1 1
Prosím vás můžete mně vysvětlit kdo takové píčoviny vymýšlí? Myslel jsem si že když to je hybrid tak přejezdy budou na elektriku a rychlostky na spalovací motor.Proc jakési přidávání výkonu během rychlostky.Dekuji za odpověď.
24. 1. 2022 19:12
0 0
V zavodnim aute je vsechno prizpusobeny zavodeni a ne nejakejm prejezdum. To by teprv byla poradna picovina. A nejaka ta elektrika tam bejt musi, jinak do toho fabriky ty miliardy cpat nebudou. Jenom teda nechapu ty zony na prejezdech, to ma jako bejt kvuli kravalu?
24. 1. 2022 19:41
0 0
Děkuji za vysvětlení.
24. 1. 2022 21:06
0 0
Původně napsal Kenny_pce
V zavodnim aute je vsechno prizpusobeny zavodeni a ne nejakejm prejezdum. To by teprv byla poradna picovina. A nejaka ta elektrika tam bejt musi, jinak do toho fabriky ty miliardy cpat nebudou. Jenom teda nechapu ty zony na prejezdech, to ma jako bejt kvuli kravalu?
Ty elektriky na prejezdech jsou tusim jen ve mestech a hlavne jsou vicemene jen "par metru", ta baterka ani zdaleka cely prejezd nezvladne.
24. 1. 2022 21:10
1 0
A ty slova o tom jak hybrid ovlivňuje sportovní výsledky jsou naprostý nesmysl. Těch technických problémů bylo fakt minimálně, a není se čemu divit, vždyť to byl první závod. Stačí se podívat na F1, kdy jsou hybrids osm let, a v letošní sezóně bylo snad nejmíň odstoupení na technickou závadu v historii.

Jiná věc je ten benzín. Syntetický eko benzín je v rally jediná budoucnost (pokud by se nešlo čistě elektrickou cestou), ale je potřeba si dát práci s vývojem a spolupracovat s továrnama.
24. 1. 2022 22:02
0 0
Ve vší té bídě můžeme být rádi, že to (protentokrát) dopadlo R1 dobře. Spalovák tam je, vrčí to, nejede to pomalu, (asi) i pěkně smrdí, drží to. Dá se to prodat jako laboratoř hybridů, což taky asi do nemalé míry je. Dá se prodat syntetické palivo. Nakonec ani ty unifikované elektriky a klece neznamenají nudu. Myslím, že si můžeme oddechnout, na pár let je pokoj a bude se ve světa na co dívat.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!