25. 1. 2022 23:16 − 7991× − 7

České pódium v monackém hodnocení WRC2

Kromě dvou speciálů české značky se na pódium prosadila po skvělém výkonu i ryze česká posádka.

O tom, že budou jednu z hlavních rolí na soutěžích WRC2 hrát vozy české značky Škoda, bylo jasno už před startem. Ostatně přes rampu přejel i úřadující mistr světa tohoto seriálu Andreas Mikkelsen, který zůstává i pro letošek věrný službám stáje Toksport WRT a jejich Fabii Rally2 evo. Po loňských několika změnách na pozici spolujezdce vstoupil do nové sezóny s úřadujícím spolujezdeckým mistrem světa WRC2 Torsteinem Eriksenem. Norský spolujezdec se stal mistrem právě díky Mikkelsenovým několika spolujezdeckým rošádám. Sám totiž s Madsem Ostbergem absolvoval celou sezónu. Tento druhý norský pilot ale zatím nemá jistotu stabilního programu a Eriksen se tak rozhodnul změnit týmové barvy. Složení druhé Fabie Rally2 evo turecko-německé stáje zůstává stejné a za volantem pokračuje Bolívijec Marco Bulacia. Ve třetí škodovce se na monackém podniku objevil Nikolay Gryazin, který po roce opustil už dále nevyvíjený Volkswagen Polo GTI R5 a se škodovkou bude světové tratě brázdit i mistr Evropy z roku 2019 Chris Ingram.

Stejně jako v loňském roce bude mít v boji o mistrovský titul zastoupení francouzský Citroën. Vicemistr Ostberg sice zatím žádné konkrétní plány neoznámil, ale za svou domácí značku budou bojovat minimálně dva Francouzi. Yohan Rossel vloni s C3 Rally2 ovládnul šampionát WRC3 určený soukromníkům s technikou této kategorie. Letos ani nemá šanci svůj titul obhajovat, neboť došlo ke změně v rozdělení podpůrných seriálů. Po třech letech rozdělení na šampionát pro tovární týmy a soukromníky se celé pole opět sjednocuje do jednoho WRC2 Open. V jeho rámci pak existují dvě podkategorie pro určitou skupinu jezdců a jedna pro týmové hodnocení. Jezdci účastnící se WRC2 mohou při věku třiceti a méně let bojovat o body do juniorského hodnocení a ti starší padesáti let pak do WRC2 Masters. O "seniorskou" klasifikaci byl nakonec v Monaku větší zájem než o tu juniorskou. V tomto startovním poli se objevil i dřívější tovární jezdec Mitsubishi, Hyundaie nebo Peugeotu Freddy Loix. Nejlepších výsledků na této rally dosáhnul v dobách, kdy byla zařazena do seriálu IRC. V letech 2009 a 2011 dojel Belgičan do cíle jako druhý. V roce 2004 s tovární 307 WRC skončil na tehdy světové Rallye Automobile de Monte-Carlo pátý. Letos mířil na vítězství ve WRC2 Masters, ale už během čtvrteční noci ztratil přes třičtvrtě minuty. V jeho snažení mu nepomohl ani defekt v RZ 5 a tak společně s Pieterem Tsjoenem na sedadle navigátora obsadili se Škodou Fabia Rally2 evo třetí příčku. Naprosto suverénně si v soutěži počínal Mauro Miele s další škodovkou, který vedl od začátku až do samého konce rally.

Podobně dominantní výkon si v centrále Citroënu jistě vysnili i u svých třech Francouzů. Všichni se skutečně pohybovali v čele výsledkové listiny, ale nakonec úplně selhali. Eric Camilli letos bude absolvovat kompletní sezónu WRC2 za stáj Saintéloc Junior Team a začal dobře. Ve čtvrtek vyhrál obě zkoušky. V pátek na RZ 5 ale chyboval, poškodil zavěšení a rally pro něho skončila. Stéphane Lefebvre odstartoval s technikou belgické stáje DG Sport a v pátek odpoledne se dostal až na dostřel vedoucího jezdce. Po přičtení penalizace za velkou chybu ledových špiónů se z odstupu 6,6 sekundy stala půlhodinová ztráta. Na druhé sobotní zkoušce bývalý tovární pilot Citroënu své nepovedené vystoupení přímo před kamerami korunoval utržením pravého zadního kola. Posledním želízkem v ohni tak zůstal Rossel, který mohl po defektu vedoucího Mikkelsena na druhém průjezdu zrádným Sisteronem jít do vedení. To by ale nesměl na sněhu chybovat a uvíznout na skoro tři minuty mimo trať. V neděli mohl svůj start ještě zachránit posunem na bednu, ale defekt v RZ 15 jej naopak srazil na konečnou šestou příčku.

Ve stejném testu se defektu neubránil ani Grégoire Munster s Hyundaiem i20 N Rally2. Právě on tou dobou držel nejnižší pódiový stupínek v hodnocení WRC2 Open. Nakonec se musel smířit jen se třetím místem mezi juniory. To druhé v juniorské klasifikaci a třetí celkově nakonec získal Gryazin, který byl po čtvrteční noci až čtrnáctý. V druhém testu vedoucím přes slavné Col de Turini totiž musel měnit defekt a do cíle pak přijížděl s plameny šlehajícími právě od tohoto kola. Během dalších třech dnů a také díky smůle soupeřů nakonec vystoupal až na bronzový stupínek WRC2 Open. Nejrychlejším juniorem byl zprvu Bulacia, ale v sobotu odpoledne se z jeho vozu začoudilo a Bolívijec musel vzdát. Od té chvíle držel otěže juniorského hodnocení pevně ve svých rukou český pilot Erik Cais. Seriál WRC2 si vyzkoušel už vloni v Katalánsku a nedopadlo to vůbec špatně. Třetím místem. V Monte Carlu se mu podařilo spolehlivým výkonem pozici na bedně obhájit a ještě se posunout o stupínek výše. Ve druhém průjezdu náročným Sisteronem pilot Fordu Fiesta Rally2 zajel nejrychlejší čas ve své kategorii a nechybělo mnoho a mohl se dostat alespoň na chvíli i do vedení celé této klasifikace. M-Sport tak ani nepotřeboval do rally nasadit tovární Fiestu a dosáhnul díky české posádce na dobrý výsledek. Jen v hodnocení týmů to britské stáji nepřineslo žádné body, vedení se ujal český Yacco ACCR Team. Nejvážnější soupeři úřadujícího šampióna Mikkelsena se během rally vyřešili sami svými chybami a Nor tak obhájil svůj loňský monacký triumf. Lepší rozjezd obhajoby titulu si tak nemohl ani představit.

Komentářů celkem: 7
26. 1. 2022 07:55
0 0
Můžete prosím napsat více o chybě špiónů , ze z toho byla taková pentle ?
26. 1. 2022 08:51
0 0
Po projetí letmým cílem RZ se zastavili v prostoru mezi právě mezi letmým cílem a stopkou a šli se koukat na big boys jak jedou po RZ.
26. 1. 2022 08:56
0 0
Pokud jsem správně pochopil, tak několik "špioních" posádek udělalo chybu při najíždění RZ8. Po projetí cílem zastavili mezi letmým cílem RZ a stopkou a zůstali na zmíněném místě koukat na špičku závodu. A pak následně v průběhu RZ vjeli zpátky na trať (mezi letmým cílem a stopkou) a odjeli pryč. Čímž vjeli do trasy právě se konající rychlostky.

Originál rozhodnutí je zde - https://storage.googleapis.com/download/storage/v1/b/sportity-storage/o/9fca0af8-add0-4d5c-89d7-1b01e4057aee%2Ff7db7cda-5f73-4359-b179-9a61b24aed43_Stewards%20Decision%209%20(1).pdf?generation=1642841272337476&alt=media
26. 1. 2022 23:26
Upraveno 23:27
0 0
A zmiňovaní hříšníci ledovi špioni nemají papíry už v čistírně, neboť za toto by už je mít měli.
27. 1. 2022 08:00
0 0
Oni právě udelali prohresek na uzavrene trati. A proc by meli sebrat papiry spolujezdci?
27. 1. 2022 08:48
0 0
Tam nejde o spolujezdce. Bylo to v době konání ostrého závodu, jeli autem a to fáro musel někdo řídit, tedy chyba celé posádky. Špiony většinou dělají lidé, kteří mají s rally co dočínění. Určitě nejde o to dát někomu papíry do čistírny spíš o to, že svou blbostí po.rali Lefevbrovi závod a zmařili tak úsilí mnoha lidí. Stát se tohle Caisovi, Černému, Krestovi nebo Kopcovi tak tu nejsou jen 4 posty, ale deset stran odsuzujících komentů na dotyčné hříšníky.
27. 1. 2022 10:57
0 0
Kdyz vjede na trat civil, je to pruser, kdyz to udela pres odpor poradatele, zaslouzi zahodit klicky (zdravim fans Katovice smajlík ). Kdyz to udela mistr republiky ve sprintech, je to ostuda i pro jeho okoli, kdyz to udela oficialni ucastnik souteze, je to na vylouceni (kdyz ne posadky, tak minimalne toho spiona) a dlouhej distanc.
To jen tak pro poradek, aby me tu nikdo neobvinoval, ze kritizuju jen Ogiera a Caise.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!