Sněhová bouře ve Finsku

Po lednové Arctic Lapland Rally zamířil finský šampionát ke svému druhému podniku více na jih.

Na stavu sněhové pokrývky se to ale nijak negativně neprojevilo, naopak bylo sněhu na trati opravdu velké množství. Opravdu ideální podmínky bohužel trochu zhatila sněhová bouře. Naštěstí pro účastníky ale pořadatelé včas vyrazili s pluhy a tratě alespoň trochu uklidili. Zmírnění sněžení během soutěže kvitoval hlavně Emil Lindholm, který musel se svou Škodou Fabia Rally2 evo po laponském triumfu na trať jako první. Teemu Asunmaa tam tehdy s ním bojoval až do poslední zkoušky, ve které chyboval a o vítězství přišel. Teď se ale zato mohl těšit z daleko výhodnější startovní pozice. A samotný závěr jednodenní rally opět přinesl zajímavý zvrat. Druhé místo za polárním kruhem vybojoval Estonec Egon Kaur, který společně s domácím Aleksim Röyhkiöm bojoval za volantem Volkswagenu Polo GTI R5 proti škodovácké přesile. S Fabiemi ani v Riihimäki nechyběl Juha Salo, Mikko Heikkilä nebo pouze občasně startující rallycrossař Niclas Grönholm. Z řad jezdců věnujících se hlavně rallysportu se do své domoviny přijel podívat juniorský mistr světa a Evropy Sami Pajari. Bohužel ale musel vzít zavděk starším Fordem Fiesta R5.

A starší vůz, Fabii v původní verzi R5, pilotoval i Anssi Valkonen. Pilot, který převážnou většinu své kariéry strávil ve finském F-Cupu, kde řídil vozy BMW, se škodovkou startoval už v Rovaniemi. Tehdy jeho vystoupení skončilo sedmým místem. Tentokrát se ale blýsknul na první zkoušce nejrychlejším časem. Na skvělý úvod rally bohužel už nedokázal navázat a zejména na konci za tmy to trochu přehnal s návštěvami sněhových bariér a po dvou dvacátých časech spadnul až na poslední příčku top ten. O tři příčky výše se umístil mladý Grönholm, kterému by slušelo více startů v rally a jistě by pak byl pro soupeře větší hrozbou. Pajari s Fiestou R5 soutěž rozjížděl z pozice mimo elitní desítku, ale už druhý čas v RZ 3 ukázal, že ani s touto starší technikou nepojede celou rally pomalu. Posun pořadím výše juniorský šampión předvedl i v další sekci a na konci náročného dne o necelých sto ostrých kilometrech se objevil na čtvrtém místě. Jeden z hlavních protagonistů boje o titul Heikkilä soutěž začal dvojicí druhých nejrychlejších časů, které mu po RZ 2 stačily na posun do čela. V čerstvém sněhu na třetí zkoušce pak ale ztratil trochu více času a propadnul se na druhé místo za nového lídra, kterým se stal Asunmaa. I přes plnění funkce sněžného pluhu zrychloval Lindholm a v RZ 5 srovnal krok s lídrem rally. Opakoval se tak scénář z lednové Arctic Lapland Rally, kde se mezi oběma piloty odehrál napínavý duel až do úplného závěru. Tentokrát se k nim přidal ještě Heikkilä, který na třetí příčce ztrácel jen 2,7 sekundy. Když pak v RZ 6 Lindholm chyboval a přetočil se, Heikkilä postoupil na druhé místo. Asunmaa v závěru ovšem letěl jako smyslu zbavený, vyhrával jednu zkoušku za druhou a do té poslední už šel s náskokem 13,7 vteřiny. Poslední test ale stále může zamávat pořadím, jak se o tom Asunmma minule sám přesvědčil.

Tentokrát byl tím smolařem minulý vítěz Lindholm. Stejně jako v šesté zkoušce za vše mohl špatně napsaný rozpis. V osmé to ale lídra šampionátu stálo daleko více času, když museli s Reetou Hämäläinen vzít lopaty do rukou a Fabii vykopávat ze sněhové bariéry. Celá procedura jim trvala skoro deset minut a připravila je o přísun dalších bodů. Na třetí místo se po skvělém finiši vyhoupnul Salo, který dle svých slov v úvodu rally ztrácel příliš času kvůli přehnané obezřetnosti a až moc častému používání ruční brzdy. Závěrečný test se naopak nepodařil Röyhkiövi, přes kterého se prohnali hned tři soupeři včetně značkového kolegy Kaura. Asunmma tentokrát v závěru nechyboval a první vítězství sezóny si už nenechal vzít. Heikkilä dojel druhý a to mu stačilo k posunu do čela průběžného pořadí šampionátu. Do první desítky se nakonec vešel i nejrychlejší jezdec kategorie SM3 určené vozům Rally3. Čtveřice pilotů ve Fordech Fiesta Rally3 byla prakticky po celou rally rychlejší než nejrychlejší zástupci kategorie SM2 pro produkční vozy. Do čela šel hned na začátku Lauri Joona, ale vítěz minulé rally Roope Korhonen s ním dokázal držet krok a před poslední sekcí zaostával jen o 11,2 sekundy. I když ze svého manka Korhonen v předposlední zkoušce tři vteřiny umazal, Joona si už první vítězství sezóny pohlídal a k soupeři se začíná bodově dotahovat.

Stav šampionátu: 1. Heikkilä 38, 2. Lindholm 36, 3. Kaur 35, 4. Asunmaa 29, 5. Salo 28, 6. Röyhkiö 24

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!