8. 2. 2022 16:10 − 2258× − 0

Irské asfalty ožívají

Dlouhé dva roky se irské asfaltové mistrovství nacházelo v umělém spánku navozeném koronavirovými opatřeními.

Ta se snad už s definitivní platností rozvolnila a umožnila v této ostrovní zemi rozburácet motory soutežních vozů naplno. Poslední podnik, který se v tamních končinách coby mistrovský odehrál, byla shodou okolností také Corrib Oil Galway International Rally. Vzhledem k časnému únorovému termínu ji pořadatelé v roce 2020 stihli odjet ještě před vypuknutím pandemie. Vloni se pak v září podařilo uspořádat jednu z dalších tradičních soutěží. Šampionát ovšem vypsán nebyl a Cork 20 International Rally se jela jen jako součást Celtic Rally Trophy. Přední irské posádky si tam ale i tak cestu našly a z vítězství se radoval Callum Devine s Fordem Fiesta Rally2. Ten poslední dva roky, kdy se irské mistrovství nekonalo, strávil na evropské scéně. Teď se ale i se svým Fordem vrací zpátky a rád by letos vylepšil třetí příčku ze sezóny 2019. Druhý tehdy skončil Alastair Fisher, kterému honbu za titulem o rok později překazila pandemie. Úvodní podnik v Galway ale s Volkswagenem Polo GTI R5 vyhrál a letos tam tedy startoval v roli obhájce trůnu.

S druhým vozem VW z dílem svého otce Melvyna se na náročnou rally vypravil Meirion Evans. V britské stáji připravovali ještě jedno Polo pro úřadujícího britského šampióna Matta Edwardse, ale tomu se bohužel nepodařilo dát dohromady potřebné finance. Z působivého seznamu skoro 130 posádek a mezi nimi dvacítky speciálů Rally2 nakonec vypadnul ještě Jonny Greer, který měl jako jediný s C3 Rally2 reprezentovat barvy francouzského Citroënu. O pestrost pole v této hlavní kategorii se tak postaral alespoň Josh Moffett, který vstupuje do své třetí sezóny s Hyundaiem i20 R5. A nebo také Declan Boyle, který i přes nemožnost získat body do mistrovství zůstává věrný Fordu Fiesta RS WRC. Jinak bylo třeba hledat hlavní favority hlavně mezi jezdci ve Fiestách Rally2 a Polech GTI R5. Pořadatelé se s posádkami nikterak nemazlili a hned na úvod po dlouhé pauze jim přichystali soutěž se dvěma náročnými etapami a takřka 200 ostrými kilometry. Ani počasí nikoho nešetřilo, když se začínalo za velmi deštivých podmínek.

Fisher se do obhajoby vítězství hrnul tak vehementně, až mu na startu první zkoušky zhasnul motor. V dalším testu ale ztratil ještě dvakrát tolik vteřin a místo o vítězství si to rozdával s piloty Fiest Rally2 Callumem Devinem a Cathanem McCourtem o třetí příčku. Devine v první ze tří sobotních sekcí bojoval s nedotáčivostí svého Fordu a do pořádného tempa se dostal až v poslední třetině etapy. Ze tří závěrečných zkoušek dvě vyhrál a pojistil si průběžnou třetí příčku. S odstupem 17,5 sekundy za vedoucím jezdcem nebyl ani bez šancí na celkový triumf. Evans se stal první lídrem rally, ale už po druhé zkoušce jej na čele vystřídal Moffett. Pilot Volkswagenu se jej dokázal držet, ale pak prožil krušnou chvilku na jednom mokrém místě v RZ 7 a na konci dne měl k dobru na třetího Devina už jen 3,4 sekundy. Na stejném testu se nechal nachytat i McCourt a po přetočení a zhasnutí motoru si prohodil místo s Fisherem. Na konci etapy tak uzavíral nejlepší pětici. Boyle s osamoceným vozem WRC nejprve ztrácel kvůli poruše systému řazení pádly pod volantem. V druhé sekci zatroubil k útoku, ale na konci dne kvůli dalším potížím spadnul mimo top ten. V neděli už nepokračoval. Moffett se po posunu do čela v druhé zkoušce na této příčce vyskytoval po celý den. V sedmém testu se sice stejně jako Evans a McCourt nechal nachytat kluzkým povrchem, ale tolik času zase neztratil, když byl jeho nejbližším soupeřem právě Evans. Večer pak šel pilot Hyundaie spát s náskokem blížícím se už čtvrtminutě.

Půlminutový odstup měl po sobotě Fisher a před další stovkou ostrých kilometrů ještě neházel za hlavu šance na triumf. Nedělní ráno mu však ukázalo svou odvrácenou tvář. V první zkoušce britský pilot bojoval se zamlženým oknem svého Pola a v druhé se nechal v jednom zrádném místě vynést mimo trať. Bohužel při tom udělal defekt, který museli se spolujezdcem Gordonem Noblem měnit přímo ve zkoušce. Z pádu mimo elitní desítku se během zbylé čtveřice nedělních zkoušek dostali alespoň na sedmé místo. Na defekt, a to hned dvojitý, doplatil v RZ 13 i McCourt. Pilota Fordu to však stálo jen jedno místo. Na uvolněnou čtvrtou příčku se díky tomu dostal Garry Jennings se starší Fiestou R5. Devine se ráno na chvíli posunul na druhou příčku, ale pak už nebyl schopen s nejrychlejší dvojicí soupeřů držet krok a pro tentokrát se musel smířit jen s bronzovým stupínkem. Evans zajel senzačně druhou zkoušku a přiblížil se 5,1 sekundy za vedoucího Moffetta, který se trápil s nefunkčním posilovačem řízení. V druhé sekci pak pilot VW ztratil 1,7 sekundy, nicméně to jej před finální dvojicí dlouhých zkoušek nikterak nevyřazovalo z boje o vítězství. Vyřadit jej ale v posledním testu mohla chyba, kdy na zabláceném místě narazil do zdi. Do problémů se kvůli zamlžování okna dostal i Moffett. Na Evanse, který i přes havárii zkoušku vyhrál, ale ztratil jen 3,5 sekundy a to mu bohatě stačilo k udržení prvního místa a vítěznému vstupu do nové sezóny.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!