Návrat do Ameriky

Už druhý rok v řadě se mistrovství světa v rally musí obejít bez podniku na americké půdě.

Přitom tam ještě před třemi roky tovární týmy zavítaly hned třikrát. Tradiční položky světového kalendáře v podobě Argentiny a Mexika tehdy doplnilo Chile. Debut se novým pořadatelům vydařil a soutěž s osobitým charakterem rychlostních zkoušek šampionát rozhodně obohatila. Podruhé tam ale bohužel nikdo ze světových posádek už nezavítal. Z kalendáře pro rok 2020 Rally Chile vypadla ještě před vypuknutím celosvětové pandemie a zasloužily se o to místní nepokoje. O to větším překvapením byl pohled na loňský kalendář, ve kterém se tato jihoamerická země opět objevila. Kvůli přetrvávajícím cestovním komplikacím se ale ani napodruhé nepodařilo druhý ročník soutěže uspořádat. Poslední soutěží odjetou v Americe tak zůstává Rally Mexico 2020. Ta to stihla doslova v hodině dvanácté. Kvůli chaosu, který s rychlým nástupem pandemie zavládnul, ale musela být zkrácena o poslední etapu. Evropské týmy se potřebovaly co nejrychleji vrátit na svůj uzavírající se kontinent.

Loňská sezóna se tak stala první od roku 1995, kdy světový šampionát na americký kontinent vůbec nezavítal. Kromě Mexika a Chile se v jeho kalendáři neobjevil ani nejstarší z tamních podniků, Rally Argentina. Do Córdoby tehdy dorazili jen účastníci šampionátu pro vozy s jednou poháněnou nápravou a nejvíce bodů si tehdy odvezl díky Pavlu Siberovi Škoda Motorsport. Nejistota ohledně různých opatření vedla promotéra WRC k tomu, že žádný z amerických podniků nezařadila do kalendáře ani letos. Mexická vláda vloni pořadatelům finančně pomohla a vznikla z toho menší podoba tamního podniku FIA NACAM Rally Guanajuato. „Díky vládní finanční injekci jsme rok 2021 přežili, ale to už nebude možné zopakovat v dalším roce. Spoustu lidí, které jsme trénovali 20 let, jsme museli propustit a nechat si v organizačním týmu jen pár nepostradatelných. Přežili jsme, ale teď upřímně nevím, co dál," hodnotil situaci své rally po zveřejnění letošního kalendáře na konci loňského roku Patrick Suberville. Pravdou je, že mexická rally za necelých dvacet let svého pobytu v MS nedokázala na start nalákat zrovna velké množství týmů. Nejvíce posádek, 54 se na startu sešlo hned při prvním světovém ročníku 2004. Ve většině posledních ročníků už ale tyto počty stěží dosahovaly třiceti a vrcholem bylo 23 startujících v roce 2019. Kromě tohoto nej v minimálním počtu startujících ale soutěž nabídla jiné zajímavosti. Jako první ve světovém šampionátu nabídnuli týmům kryté servisní zázemí, premiérovou byla rovněž zkouška uspořádaná pod zemí. Jednalo se o superspeciálku v Guanajuatu. A v neposlední řadě pořadatelé dokázali zorganizovat extrémně dlouhou zkoušku nesoucí název tohoto hostitelského města. Na jejích 80-ti kilometrech strávil v roce 2016 vítězný Sébastien Ogier 48 minut.

Karta se však začíná obracet a beznadějná situace z loňského listopadu se mění v reálnou naději, že se Mexiko příští rok do světového kolotoče zase vrátí. „Zůstáváme v neustálém kontaktu s promotérem a FIA a jsme si také vědomi toho, že musíme náš pořadatelský tým udržovat ve formě. Proto letos uspořádáme Nations Rally Guanajuato, abychom překlenuli období před návratem zpátky do MS," vidí teď už optimističtěji situaci Suberville. Tato národní soutěž se v Mexiku jela už v roce 2009, kdy kvůli systému rotací vypadlo na rok z kalendáře. Na trati o délce 252 kilometrů na známých úsecích spolu bojovaly národní týmy složené ze dvou posádek v produkčních vozech. Mezi nimi se objevil třeba Didier Auriol za Francii, Harri Rovanperä společně s Tonim Gardemeisterem reprezentoval Finsko a nechyběli ani Švédové Patrik Sandell s Per-Gunnarem Anderssonem. V konečných výsledcích zaujali první dvě místa Rakušané Manfred Stohl a Andreas Aigner. Vítězství v klasifikaci národů ale vybojovali Španělé, když se body udělovaly za výsledky každé rychlostní zkoušky samostatně.

Mimo světovou scénu se objevila i Rally Argentina, která byla nedílnou součástí šampionátu od roku 1980. Z elitní společnosti ji chvilkově vyřadily pouze rotace soutěží v letech 1995 a 2010. Argentinci přežili i organizační přešlapy v roce 2001, ve kterém obě tovární Škody Octavia WRC ze hry vyřadila nehoda cisterny hasičů spěchajících k požáru, který u rychlostní zkoušky omylem založili horkokrevní diváci. A také přepadení večeřících členů továrních týmů o rok později. K ledu jihoamerický podnik poslal až koronavirus. Pořadatelé z Villa Carlos Paz se nejprve v roce 2020 pokusili o záchranu přesunem na jiný termín, který ale nakonec nebyl k dispozici. Vloni chtěli soutěž odjet v tradičním dubnovém termínu jako součást domácího mistrovství a mezinárodního CODASUR. Uzavření hranic ale na start nepustilo zahraniční posádky a tak se podnik znovu rušil. Do třetice Argentinci doufají v uspořádání jubilejního čtyřicátého ročníku letos. Na začátku roku jim určitě udělal radost novopečený prezident FIA Mohammed ben Sulayem: „Ano jednáme o tom. Argentina je velká země, má tradici v motorsportu a rally obzvlášť. Musíme o této soutěži více mluvit s promotérem a národní federací. Uvidíme. Ale voda neteče vzhůru, takže musí přijít aktivita ze strany tamní vlády. Když přihlédneme k tomu, jak rally podporovali v minulosti, věřím, že se to podaří." Zájem o americký kontinet rozhodně přetrvává a pokud se vše podaří, příští rok by kalendář MS mohl dostat opět tvář podobnou stavu před pandemií s dvojicí amerických soutěží. Konečné slovo ale budou mít jako obvykle finance.

Komentářů celkem: 1
15. 2. 2022 08:45
Upraveno 08:45
1 0
To video z toho Mexika je suprový, samý skvělý momenty smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!