7. 3. 2022 20:56 − 1875× − 0

Italský šampionát stoprocentně asfaltový

Prvoligové italské mistrovství C.I.R. prošlo přes zimu několika zásadními změnami.

A také některými kosmetickými jako byla třeba změna jeho názvu na C.I.A.R., tedy Campionato Italiano Assoluto Rally. Po dvou letech koronavirových úlev se také prodloužila délka jednotlivých podniků, které teď budou obsahovat rychlostní zkoušky v souhrnné délce alespoň 120 kilometrů. I nadále zůstává v platnosti zařazení zhruba dvoukilometrové Power Stage na samotný začátek rally. Přenosy z těchto úseků budou i letos k vidění živě na Facebooku. Zatímco vloni se po absolvování těchto zvlášť hodnocených dvou kilometrů posádky vracely zpátky do servisu, teď je čekaly v pátek večer ještě dvě klasické rychlostní zkoušky. Hlavní dějství bylo ale i tentokrát plánováno na sobotu. Tou zřejmě nejvýraznější změnou se stalo složení kalendáře, ze kterého vypadly obě šotolinové soutěže. Mistrovství se tak oproti historickým tradicím stává čistě asfaltovým se sedmi plánovanými podniky.

V čele startovní listiny tradičně sezónu otevírající Rally Il Ciocco e Valle del Serchio se objevila stará známá jména. Startovní číslo 1 si na svůj vůz nalepil úřadující mistr Giandomenico Basso. Se Škodou Fabia Rally2 evo už jej ale letos neuvidíme, čtyřnásobný mistr Itálie teď bude hájit barvy korejské značky Hyundai. i20 N Rally2 mu budou chystat ve stáji Friulmotor. Na další exemplář této techniky z německého Alzenau pak přezbrojil Antonio Rusce. Opačným směrem se pak vydal Andrea Crugnola, kterému se s i20 vloni nedařilo a na obhajobu titulu nedosáhnul. Vrací se tak zpátky do stáje F.P.F. Sport. S jejich Citroënem C3 Rally2 byl předloni k nezastavení a na veleúspěšnou sezónu chce letos navázat. Damiano de Tommaso byl vloni jedničkou francouzské značky na italské scéně. Rychlost šestadvacetiletému jezdci určitě nechyběla, ale brzdily jej až moc často defekty či havárie. Letos ale Crugnolovi záda krýt nebude, když spojil síly se stájí Delta Rally a spoléhat tak bude na jejich Škodu Fabia Rally2 evo. Česká značka je v Itálii vůbec oblíbená, když devět ze třinácti pilotů Rally2 do první letošní rally odstartovalo právě s Fabiemi. Když se podíváme na statistiku posledních sezón, tak uvidíme, že by roli hlavního favorita na titul s vozem Škoda měl sehrát Stefano Albertini. Vloni zvládnul tratě Rally Il Ciocco nejrychleji ze všech Italů a porazil jej jedině hostující Thierry Neuville. V Rally Mille Miglia pak zvítězil absolutně a o lepší než čtvrté místo na konci sezóny jej připravila jen havárie na sicilském závodě Targa Florio a tradiční neúčast na šotolinových podnicích. Ty letos v kalendáři nenajdeme a Albertini by jej tedy měl absolvovat kompletní.

Se škodovkou pak bude o titul stejně jako vloni bojovat Fabio Andolfi, jen to už bude s novější verzí Rally2 evo z týmu Munaretto. Nejrychlejší muž shakedownu začal pátým časem, ale už v druhé zkoušce poskočil na druhé místo. V závěru dne pak ale spadnul na konec top ten. Ani v sobotu se pak Andolfimu nedařilo nikterak zázračně, na nejrychejší pětku nestačil, stěžoval si na nastavení vozu a v cíli se objevil až jako sedmý v pořadí. Stejnou příčku obsadil v konečném hodnocení shakedownu Crugnola. Hned v prvních ostrých kilometrech ale uklidnil všechny fanoušky, kteří se mohli po testovací zkoušce obávat o jeho konkurenceschopnost. Svou krasojízdu úvodní soutěží sezóny začal ziskem maxima bodů v Power Stage. Pak pilot Citroënu vyhrál i obě zbylé páteční zkoušky a svůj téměř dvanáctivteřinový náskok vesele navyšoval i v sobotu. Když se manko jeho nejbližšího soupeře dostalo přes půlminuty, Crugnola zvolnil a svou vedoucí příčku si jen hlídal. Přesto i v sobotu odpoledne ovládnul většinu zkoušek. Nakonec prohrál jen ve čtvrtině odjetých testů. Návrat k mistrovské technice ze sezóny 2020 pro něho nemohl dopadnout lépe.

Crugnolův hlavní soupeř z posledních sezón Basso se letos bude muset vypořádat s handicapem, který Crugnolu vloni nejvíce brzdil. Technika Hyundaie naštěstí pro Bassa v první soutěži narozdíl od loňska fungovala bezchybně. Na rozdílnost techniky si ale velezkušený dvojnásobný evropský šampión přeci jen bude muset chvíli zvykat. Z Power Stage si neodvezl ani bod a první den zakončil až na šesté příčce. I v sobotu si Basso stěžoval, že se zatím obává do některých pasáží vjet naplno. Přesto během dvou zkoušek poskočil až na provizorní bednu. Na té se usídlil i De Tommaso, který jistě zaskočil hlavně své kolegy s dalšími Fabiemi. Nakonec to byl právě on, kdo se dokázal dostat nejblíže k dominujícímu Crugnolovi. Ohrozit jej sice už nedokázal, ale druhou pozici si konstantně hlídal po celý den. Na Bassa, Albertiniho a Micheliniho tak zbyla jen možnost boje o bronz. Rudy Michelini pokračuje s německou technikou a hned na úvodní zkoušce vybojoval dva bonusové body. Souboj o bronz pak ale prohrál a musel se smířit s pátým místem. Basso se na začátku poslední sekce dostal na kýženou třetí příčku, ovšem v předposlední zkoušce o ni zase přišel. Jeho duel s Albertinim byl ozdobou závěru rally a novopečený pilot Hyundaie v něm předvedl nakonec parádní finiš. V závěrečné zkoušce zaznamenal svůj první nejrychlejší čas v soutěži, a to na čtrnácti kilometrech se slušným náskokem více než čtyř vteřin. Pokud má být jeho výkon v závěrečném testu příšlibem do dalších soutěží, pak jistě nezůstane jen u třetího místa.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!