11. 3. 2022 17:59 − 2694× − 0

Dva měsíce klidu v mistrovství světa

Rally Sweden skončila a před dalším dějstvím mistrovství světa bude na programu dvouměsíční pauza.

To však neznamená, že bude na světové scéně celou tu dobu klid. Ostatně už skončená zimní soutěž otevřela několik ožehavých témat. Tím největším je bezesporu obávané červené světélko. To dokáže komukoliv zkazit dobře rozjetou rally. A jako první se o jeho zákeřnosti přesvědčil Ott Tänak, když v druhé půlce páteční etapy zle dotíral na Evansovu vedoucí Toyotu. Jeho Hyundai i20 N Rally1 mohl jet na spalovací motor dál, ale bezpečnostní světlo hybridního systému změnilo barvu na červeno a to znamená stopku stejně jako červená na semaforu. Estonský pilot ani jeho tým neskrývali frustraci z toho, jak dokáže porucha setu dodávaného externí firmou zasáhnout do sportovního průběhu rally. Pokud chybuje jezdec nebo se porouchá auto, pak si za to může tým a jeho osazenstvo samo. Selhání součástky dodávané externí firmou, nad kterou nemá nikdo z továrních týmů kontrolu, v sobotu ještě nikterak nevzrušovalo Elfyna Evanse. To ale ještě nevěděl, že definitivní tečku za jeho nepovedeným švédským vystoupením vystaví ten samý problém.

Po soutěži tak vzniknul pořádný tlak na FIA, aby tento problém začala řešit. Tovární jezdci a jejich týmy už nechtějí být tímto způsobem "okrádáni" o další mistrovské body. Najít vhodné řešení ale nebude úplně jednoduché a nesmí se tak říkajíc přestřelit. Už se totiž objevily i extrémní návrhy, že by posádka zastavená červeným světlem dostávala náhradní časy poplatné jejím dosavadním výkonům v soutěži a do hry by se po opravě znovu zapojila. Skutečně by ale byl ten správný a férový krok, aby v extrémním případě vítěz rally absolvoval třeba jen polovinu zkoušek a za zbytek dostal náhradní čas? A jak rozsoudit sporné případy, kdy byla porucha hybridního systému způsobena jezdeckou chybou? Nová technologie přináší nové problémy a to jsme teprve na začátku sezóny. Žádnou novinkou naopak není pečlivé sledování technických vychytávek konkurentů. Ve středu zájmu se objevila hlavně Toyota. Jejich neobvyklé vertikální umístění zrcátek si vzali za své u M-Sportu a na Pumy Rally1 je namontovali už na testech před Švédskem. Tom Fowler se divil rychlosti, s jakou někdo převzal jejich technické řešení: "To bylo ale rychlé! Už na zahajovacím ceremoniálu v Salzburgu jsme si všimli, jak pečlivě konkurenti sledovali náš speciál. Naše aerodynamické prvky konkurence ve velkém kopírovala už u předešlé generace vozů z roku 2017, ale nečekali jsme, že to začne tak rychle nanovo." Richard Millener z M-Sportu však trvá na tom, že se o žádné plagiátorství nejedná: "Už jsme na tomto prvku nějakou dobu dělali. Není to tak, že bychom viděli ty jejich a řekli si, to musíme mít také…"

Na Yaris Rally1 se ale nezaměřil pouze M-Sport, bedlivě čtveřici těchto aut ve Švédsku sledoval a fotil technický guru od Hyundaie Christian Louriaux. Zaujalo ho až příliš časté odpadávání zadních nárazníků. Že jsou vozy v častém kontaktu se sněhovými bariérami a do cíle přijíždějí pořádně oholené, to v zimních soutěžích není nic nezvyklého. Ale pravidelnost, s jakou se to dělo u všech Toyot, a pak také tvar karoserie pod nárazníky vedly Belgičana k myšlence, zda nešlo o záměr. K podání protestu se u Hyundaie zatím neodhodlali, ale jistě budou zadní partie Yarisů Rally1 sledovat i v následujících, hlavně šotolinových soutěžích. Ostatně už předešlá generace speciálů od Toyoty si vysloužila protest proti velikosti zadního křídla, který byl v roce 2019 shledán oprávněným a obří zadní křídlo muselo být o něco zmenšeno.

Na menší křídlo si bude muset zvykat i Hayden Paddon. Někdejší tovární pilot Hyundaie zůstává této korejské značce věrný a reprezentuje ji na domácích tratích. Vloni s i20 AP4 vybojoval novozélandský titul. Kromě toho se ve své domovině pustil do vývoje čistě elektrického speciálu Hyundai Kona EV. Návrat do první ligy světového rallysportu se mu ale už několik let nedaří, i když ty poslední dva hlavně kvůli praktické izolaci Nového Zélandu od zbytku světa z důvodu pandemických opatření. Generace vozů WRC 2017 Paddonovi moc štěstí nepřinesla. Jako by tragický první start s touto technikou na Monte Carlu 2017, který skončil sražením diváka, poznamenal celé následující období. V roce 2018 Novozélanďan nastoupil jen na vybrané podniky a ke konci roku se mu už začalo docela dařit. Ani třetí místo z Turecka a druhé z Austrálie ale na udržení sedačky v tovární i20 Coupe WRC nestačilo. Prokletí nové techniky o sobě dalo vědět i o rok později, kdy chtěl Paddon svou kariéru na nejvyšší úrovni restartovat s továrním Fordem Fiesta WRC ve Finsku. Velká havárie v testování před soutěží ale startu zabránila a Paddon se ten rok svezl pouze ve Walesu se slabší Fiestou Rally2. Teď ale jeho čekání na návrat do mistrovství světa končí. Bohužel to však neznamená, že by se posadil do některého z továrních speciálů Rally1. Na třech letošních soutěžích v Estonsku, Finsku a doma na Novém Zélandu se díky podpoře Hyundaie New Zealand představí s i20 N Rally2. Ve WRC2 chce Paddon zůstat i napřesrok, kdy už by rád absolvoval kompletní sezónu a těžil ze zkušeností, které letos posbírá.

Mistrovství světa si teď dá dvouměsíční pauzu. WRC promotér ale zahálet nebude, čeká jej premiéra na evropské scéně. Nově jím spravované mistrovství Evropy odstartuje dvojicí březnových portugalských soutěží. Posádky továrních stájí si dají pauzu, kterou budou trávit hlavně doma a třeba Thierry Neuville se prolétne vrtulníkem, aby sledoval počínání svého bratra na Legends Boucles de Bastogne. Jiní piloti známí z kolotoče mistrovství světa se vydají na začátku dubna do Mexika. Světový šampionát se tam ještě nevrací, ale tamní agilní pořadatelé místo toho uspořádají další ročník Rally of Nations. Svůj start tam kromě Harriho Rovanpery už potvrdil i další Seveřan Mads Ostberg.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!