19. 4. 2022 08:16 − 1489× − 0

Poslední rychlostní zkouška rozhodla

Třetím dílem letošního asfaltového mistrovství Irska byla o víkendu soutěž odehrávající se v Severním Irsku.

Circuit of Ireland se naposledy konala v roce 2016, a to ještě jako součást evropského šampionátu. V letech 2018 a 2019 místo ní tamní organizátoři uspořádali kratší obdobu zařazenou už ale pouze do irského mistrovství, UAC Easter Stages. K tradiční plnotučné verzi své rally se chtěli vrátit před dvěma lety, ale pandemie koronaviru jejich snažení zhatila a taktéž se neodjel ani loňský pokus. Do třetice to už letos konečně vyšlo. Ale i letošní ročník, který začali pořadatelé plánovat už vloni na konci léta, poznamenal strach z koronavirových opatření. S vidinou toho, aby mohli svou rally odjet i za zavřenými dveřmi, připravili harmonogram, který se skládal z pouhých dvou úseků. V pátek je posádky absolvovaly třikrát jedním směrem, v sobotu pak obrácenně. To už se ale jeden z nich jel v delší podobě třikrát a ten druhý pouze dvakrát. I tak to dalo dohromady skoro dvě stovky ostrých kilometrů.

Na startovní rampě ve městě Ballymena nechyběl nikdo ze špičky letošního ročníku irského mistrovství. Vítěz obou předchozích rally Josh Moffett pilotující Hyundai i20 R5 doufal v další úspěch a navýšení svého náskoku. Callum Devine jej minule zle proháněl, ale pak jej v závěru zradil jeho Ford Fiesta Rally2. To byla už poslední kapka a Ford šel z domu. Irský pilot už v zimě přemýšlel o přezbrojení na Volkswagen Polo GTI R5 a teď se k němu konečně odhodlal. Rozšířil tím už tak dost početnou pětičlennou skupinu posádek s touto technikou. Nejlépe si s Polem zatím počínal Meirion Evans, když obě úvodní rally dokončil hned za vítězem. Alastair Fisher zatím na chuť německé techniky přichází a pomalu mu dochází čas, aby se ještě pořádně zapojil do boje o titul. S Volkswageny se v Severním Irsku představili i Derek McGarrity a Declan Boyle, oba známí spíše z minulosti, kdy startovali s vozy WRC. Zejména pak s exempláři Subaru Impreza, se kterými se oba stali irskými mistry. Zatímco ještě před třemi lety šampionát vypadal hodně jako pohár Fordu, teď je skladba techniky mnohem pestřejší. Nechyběl ani jeden Citroën C3 Rally2, se kterým odstartoval Jonny Greer.

Fordu Fiesta Rally2 ze špičky zůstal věrný pouze Desi Henry, který se v irském mistrovství letos svezl poprvé. Nebyl registrován ke sběru bodů a tak pro něho bylo hlavním cílem poprat se o co nejlepší individuální výsledek. Začal skvěle a vyhrál úvodní zkoušku. Ve druhé už zářil Devine a nejrychleji zajel i třetí test, což jej při debutu s novým vozem hned vyneslo do čela. V předposledním testu však doplatil na trojí průjezdy stejnými úseky. V jednom z mnoha cutů se hlína vyjezdila až na kámen a o ten udělal pilot VW defekt. Jako lídr rally tak šel spát Henry s náskokem 10,2 sekundy právě na Devina. Evans se tentokrát trápil a od své tradiční druhé příčky byl vzdálen po první etapě už o třičtvrtě minuty. Své Polo navíc musel v půlce druhého dne odstavit s uraženým kolem. Do nejlepší pětky se pak dostal Cathan McCourt, který stejně jako Devine opustil Fiestu Rally2. Debut s Fabií Rally2 evo pro něho ale zrovna slavně neskončil, v posledním testu musel vzdát kvůli technické poruše. O senzaci se tak postaral Daniel McKenna, když za sebou nechal obří smečku vozů Rally2 a s Fordem Escort MK2 skončil pátý. Hned pod stupni vítězů se umístil Greer.

Sobotní zápolení začalo na už tak náročných tratích opepřených teď ještě mlhou. Moffett zajel v mlze nejrychleji a přeskočil Devina, kterého začal trápit snižující se výkon jeho VW. Henry zůstával na čele a do servisu si přivezl skoro čtvrtminutový náskok. V RZ 9 ale začal motor jeho Fordu vynechávat a v jednom místě zhasnul úplně. Henry sice dojel do cíle, ale spadnul na třetí příčku a následně musel auto odstavit. Později se ukázalo, že byl na vině vadný senzor. Stane se dalším jezdcem, který opustí techniku Fordu? Do čela se dostal Moffett, ovšem obě zkoušky předposlední sekce opanoval Fisher, který zřejmě ve svém Polu našel další rychlostní stupeň, a rázem byl dvě desetiny vteřiny za lídrem mistrovství. Do hry bohužel vstoupila těžce pochopitelná irská pravidla a následně korekce sportovními komisaři. Pokud některá z posádek dosáhne ve zkoušce vyššího než povoleného rychlostního průměru, v tomto případě 120 km/h, čas se jí upraví na takový, za jaký by zkoušku absolvovala v daném maximálním rychlostním průměru. V RZ 10 se to týkalo obou vedoucích posádek a rozdíl mezi nimi by tak vzrostl o 6 sekund. Sportovní komisaři ale nechtěli nechat soutěž bez rozuzlení na poslední rychlostní zkoušce a tzv. boogie time pro tento případ zrušili. Pokud by tak neučinili, i v poslední zkoušce by se uděloval tento náhradní čas a ten by obě vedoucí posádky bojující o vítězství dostaly stejný. Moffett by tak ze soutěže vyšel jako vítěz a dokonal by hattrick. Nakonec se ale rozhodovalo na trati a tam byl Fisher nakonec rychlejší. Vyhrál i třetí z posledních tří zkoušek celé rally a dokonal parádní finiš. I když do etapy nastupoval se ztrátou 35 sekund, dokázal letos konečně s Polem vyhrát a udržet si naděje na zisk titulu. Jasným lídrem ale i po Circuit of Ireland zůstává Moffett.

Stav šampionátu: 1. Moffett 48, 2. Fisher 35, 3. Evans 28, 4. Devine 24, 5. Cronin 17

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!