Redakce - eWRC.cz
21. 4. 2022 09:49 − 10155× − 12

Valašská Rally přinesla Trojanovi body i trest

Rallyová sezóna 2022 začínala tradičním podnikem v netradičních kulisách.

Valašská rally přesunula své centrum a hlavně servisní zázemí z prostorově velkorysého kopřivnického polygonu do nepoměrně stísněnějšího zázemí valašskomeziříčské DEZY.

Ale rally je především o tratích rychlostních zkoušek, které na své náročnosti pranic neztratily. Ba naopak. S přihlédnutím k očekávatelným rozmarům počasí to vypadalo na velmi těžký úvod šampionátu.

S ním se po strahovské rozcvičce v podobě jarního vydání pražského rallysprintu přijel popasovat i Karel Trojan, loni 12. muž absolutního pořadí této soutěže. Tentokrát navigovaný Zdeňkem Jůrkou, pro kterého moravská soutěž byla návratem na české tratě po více než roční pauze. Zkraje 2021 jej vyřadil z běžného života těžký Covidový zápal plic a následně zranění páteře a nutné operace po nehodě na Safari Rally po boku Martina Prokopa. S jakými ambicemi dorazila staronová posádka na Valašsko tentokrát?

„Na začátku nové sezóny je vždy těžké stanovovat si cíle. Můj testovací program je velice skromný, takže o nějakém zrychlení a vývoji nelze příliš hovořit. Jde spíš o to, zda jsem schopen podat standartní výkon, nevyrobit chybu a pak záleží na soupeřích, kam nás za splnění těchto podmínek svými časy pustí,“ vysvětloval před sobotním startem Karel Trojan. V deštivém počasí se brzy ukázalo, jak prorocká slova to byla. Příležitosti k chybám se nabízely v každé uklouzané zablácené zatáčce a chybovali nejen soupeři (Vlček, Březík, Bisaha, Jirásek), ale ve 4. RZ krátce po startu i posádka modrobílé Fabie R5. „Sklouzli jsme zadkem auta do příkopu v rychlosti, která by na slušného kondičního běžce nestačila ani náhodou. Ale na takto zabláceném povrchu bylo i tohle moc…“, kroutil hlavou jezdec Korno Motorsport. Díky ochotným divákům mohla posádka se ztrátou několika desítek sekund pokračovat v závodě, ve kterém bylo vše podřízeno snaze udržet vůz na trati.

„Kdyby pořadatel chtěl záměrně nějaký úsek namydlit a udělat kluzkým tak by se mu to nemohlo povést tak dobře, jako vypadala RZ Rybí v jejím druhém průjezdu. Bláto a trvalý drobný déšť z ní vytvořili klouzačku, kterou jsem za svou závodní kariéru možná už někdy viděl. Ale už si rozhodně nepamatuju kdy….“.

I přes nesmírně těžké podmínky a výlet mimo trať figurovala po prvním dnu posádka Trojan – Jůrka na nadějném 8. místě absolutní klasifikace. Co na průběžný výsledek říkal „navrátilec“ Zdeněk Jůrka? „Popravdě byly průběžné výsledky to poslední, co bych sledoval. Pro mě bylo hlavní, jak bude po zranění, operacích a rekonvalescenci fungovat tělo a co na závodní tempo bude říkat má hlava. Všechno pracovalo naštěstí bez sebemenších problémů a koneckonců můj restart po 3 závodech v MS byl tím plynulejší, že sobota připomínala spíše šotolinový závod. Místo v TOP TEN bylo každopádně příjemným bonusem pro nás oba.“

Na posádky však čekala ještě neméně těžká nedělní etapa, která byla kombinací rychlé okruhové RZ Juřinka, uskákané Poličné na úzké lesní cestě a Bystřičky, která měnila svůj charakter snad každý z 20km své délky. V prvních průjezdech byly podmínky stálé, po poledním servisu se však počasí začalo nepředvídatelně měnit. „Zvolili jsme na závěr velmi defenzívní obutí v podobě mokrých pneumatik s vědomím, že pokud nám nezaprší, můžeme je už na první RZ výrazně znehodnotit. Zapršelo. Dokonce zasněžilo. Ale jen na přejezdu. Na první RZ nám nespadla ani kapka. Totéž se opakovalo na následujícím testu – nic na něm, za cílem bezmála průtrž mračen… Takže přinejmenším na přejezdy jsme měli obuto dokonale!,“ usmívá se s odstupem času Karel Trojan. Až v závěrečné třetině poslední rychlostní zkoušky přinesla volba pneumatik na mokré trati své ovoce a posádka Trojan-Jůrka se v konečném účtování o 1,5 sekundy „prosmýkla“ na sedmou pozici před Poláka Lubiaka.

Nejen nad boji o vteřinky na trati rychlostních testů se tentokrát vášnivě diskutovalo. Neméně intenzivně se totiž řešily i prohřešky a tresty u „zeleného stolu“, ve kterých Karel Trojan (poněkud netradičně) figuroval. K situaci, kdy zoufalý Dominik Stříteský za cílem RZ Rybí a s nejdelším testem Lešná před sebou, požádal o zapůjčení 1 kola, kterým chtěl nahradit to své postižené pomalým defektem, bylo řečeno a napsáno mnohé. Co na to s odstupem času říká jeden z hlavních aktérů? „Právě že s odstupem času. To je pak totiž všechno a všem jasnější. Nicméně moje jednoduché rallyové nastavení říká: potřebuje někdo ze soupeřů pomoct, přidržet, půjčit chybějící nářadí, díl atd? Pomůžu! Neřeším, jestli je za mnou nebo přede mnou. V závodě nebo v mistrovství. V tomto případě jsem si navíc představil sám sebe v Dominikově věku, s jeho ambicemi. Zkusil bych to i na kole s podezřením na pomalý defekt? Zkusil. „Smrdělo“ by to v takovém případě průšvihem pro něj nebo okolí? Smrdělo. A pokud by se něco stalo, bylo by pozdě na sebe koukat a přemýšlet, jaké bylo vlastně to menší zlo… Chápu strohou řeč pravidel a postup sportovních komisařů, ale snad nebude znít zpupně – doufám, že ani tento postih toto mé vnitřní nastavení nezmění.“

„Ačkoli nás paradox potrestání za pokus ovlivnit výsledek závodu chováním v rozporu s etikou, kterého jsme se dopustili pomocí soupeři z jehož problémů jsme profitovali, vyvedl z míry, určitě budeme na Valašku vzpomínat rádi nejen kvůli nečekaně dobrému výsledku. Myslím, že nakonec nám v hlavě zbyde hlavně náš udýchaný rozhovor o fungování karmy po „spáchání dobrého skutku“ a nasednutí do Fabie: „To se nám vrátí, viď?““Jasně Kájo, vrátí…“. Máloco nás po sobotním flastru dokázalo pobavit spolehlivěji“, doplňuje mozaiku Zdeněk Jůrka.

Druhým podnikem letošního MČR v rally bude v prvním ryze květnovém víkendu tradičně Rally Šumava Klatovy. Co ale tak docela v souladu s tradicí není, je 4. místo průběžné klasifikace šampionátu, ze kterého do ní Karel Trojan (tentokrát pro změnu s Petrem Chlupem) odstartuje. „Snad budou podmínky na Šumavě přát i divákům a budou si moct užít krásný víkend s rally,“ zve fanoušky do Klatov valaškou namlsaný Karel Trojan.

Karla můžete sledovat na instagramu @karel_trojan

Komentářů celkem: 12
21. 4. 2022 12:40
1 4
Tak znáš to, Kájosmajlík ...Každej dobrej skutek musí bejt po zásluze potrestán. Příště někomu dáš napít ze svýho a dostaneš flastr 30 000,- abys si neodvykl a už si nevyskakoval proti vrchnosti... Je mě trpko z toho, kam se to celý dostalo...
21. 4. 2022 15:03
2 2
Je potřeba se na nedovolenou pomoc podívat i v souvislostech jiných.
Trojanovi by nevadilo, že nedovoleně pomohl soupeři a ten ho porazil. Kdyby to tedy prošlo.
Ovšem jiným soupeřům, kteří by byli za Stříteským, by to vadit mohlo.
Vždyť by je porazil nečestně, nedovolenou pomocí. V pořadí, i v celkovém bodování by na tom byli hůře.
Není jejich chybou, že měl Dominik defekt. Který neuměl vyřešit v souladu s pravidly.
Po právu mají nárok být před ním.
Stejné je to třeba v atletice.
Pomoc soupeři na trati znamená automatickou diskvalifikaci.
Tedy ti klopítající běžci pár metrů před cílem, které nějaký soupeř podepře a dovede do cíle, tak ti jsou samozřejmě disknutí.
Nedávné video takového běžce, už se kutálel vší silou vůle po čtyřech i válením sudů, chybělo mu pár metrů do cíle.
Přiběhl další běžec a pomohl mu přes cílovou čáru.
A tak ho tedy disknuli. To mu tedy pomohl.
Stačilo málo, pár sekund, borec by se dokutálel sám bez pomoci do cíle.
A možná by furt byl na slušném místě a bral i prize money. Takhle měl h...o.
21. 4. 2022 19:46
1 1
No vidíš Vláďo, a v obou případech si myslím že je to na cenu fair play. Ano uznávám je to proti pravidlům, ale pokud by tomu tak nebylo tak by tu pomoc v nouzi mohl využít i poskytnout kdokoliv. A ti co budou argumentovat rychlou asistencí by měli zauvažovat kolik času na to reálně posádky mají a že nelze naplánovat startovní pořadí zvláště druhý den. Na Dakaru je ztráta 30 minut celkem nic.
Vytrácí se lidskost.
21. 4. 2022 23:55
1 2
za mne a čistě za mne: pravidlo, které jednomu závodníkovi ZAKAZUJE pomoci druhému, je nesmysl a jde přímo proti myšlence rally
22. 4. 2022 08:16
0 0
Původně napsal pelikan
No vidíš Vláďo, a v obou případech si myslím že je to na cenu fair play. Ano uznávám je to proti pravidlům, ale pokud by tomu tak nebylo tak by tu pomoc v nouzi mohl využít i poskytnout kdokoliv. A ti co budou argumentovat rychlou asistencí by měli zauvažovat kolik času na to reálně posádky mají a že nelze naplánovat startovní pořadí zvláště druhý den. Na Dakaru je ztráta 30 minut celkem nic.
Vytrácí se lidskost.
Podívej se na to očima potencionálních poražených.
Soupeř před nimi má z jakýchkoliv důvodů potíže a není schopen dojet, nebo by byl nucen jet pomaličku.
Nebo občas dofoukávat pomalý defekt kompresorem (nevím, jestli to vozí, ale občas se tlaky v pneu upravují).
Ano, velká ztráta.
Ale prostě má problémy čistě závislé na něm a na jeho technice.
A najednou se objeví pomoc odjinud, dostane druhé kolo, třeba i s aktuálně vhodnější gumou.
Super jede dál, poražení soupeři to jistě vidí jako fair play.
Fox
22. 4. 2022 08:46
3 0
Zajímavá diskuze, zajímavé názory. O tom, zda předpisy jsou dobré nebo špatné se dá diskutovat donekonečna. Jestliže si pořídím licenci, potřebnou k účasti na podnicím pořádaných vydavatelem licence, zavazuji se dodržovat předpisy, které jsou k těmto podnikům závazné. Tečka.
A mudrování nad tím, zda jsou špatné nebo ne přenechám těm, kteří nezávodí, ale tlachají v diskuzích smajlík
Fox
22. 4. 2022 09:01 Upraveno 09:01
1 0
Tím samozřejmě nezpochybňuji potřebu soudržnosti a přátelství mezi posádkami, ale doba je prostě jinde. A já jsem šťastný, že jsem zažil ty časy, kdy jsme měli doprovod za každou erzetou, kdy nebyl problém pomoci soupeřům a kdy se neřešily prkotiny.
22. 4. 2022 23:38
1 1
To Vláďa:
A proč potencionálně poraženým nevadí pravidlo Superally, resp u nás restart v rámci druhé etapy. Není to vlastně to samé ne-li horší než na co poukazuješ u pomoci soupeři?
23. 4. 2022 02:45
0 0
Ja si myslim, ze kdyby se tyto veci nepostihovaly, tak se jen prohloubi rozdily mezi bohatymi a chudymi tymy. Potom by ten bohaty mel zase doprovod po kazde rzte a ti chudsi by radeji nezavodili, protoze by stejne nemeli sanci. Tudiz vse dopadlo jak melo a vse ostatni jsou jen kecy.smajlík
23. 4. 2022 20:54
0 0
Myslim, že to špatně chápeš. Nikdo asi nechce návrat doprodu za RZ. Ale je tu řeč o pomoci od soupeře, tedy taky závodníka. Až je to šroubovák, přidržení cehokoliv při opravě nebo půjčení třeba rezervy viz případ z Valašky.
24. 4. 2022 05:58
0 0
Je to jasně dané v řádech? Je,tak se nemůžou ani jeden divit trestu. Dominik mohl odstoupit a jít do toho druhý den,ale asi ego,že....
24. 4. 2022 20:26
0 0
Pelikan: proč se tady pořád rozebírá jestli to bylo nebo nebylo v pořádku a co kdyby? Platí pravidla a tečka. Argumenty typu, že dříve to bylo jinak jsou úplně mimo. Nechápu proč se pořád dokola tlachá o něčem co je dáno a pokud to někdo nechápe nebo nechce akceptovat, tak asi nemůže jezdit rallye.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!