28. 4. 2022 08:16 − 1319× − 1

Świdnické jubileum

Jednou z mála soutěží, která se nemusela ani v jednom z koronavirem poznamenaných roků rušit, je Rajd Świdnicki.

Jeho jubilejní padesátý ročník letos otevíral novou sezónu polského šampionátu. Vloni jej opanoval Mikolaj Marczyk, který se vzhledem ke svým aktivitám ve WRC2 nebude o obhajobu pokoušet. Na prahu nové sezóny se neobjevil ani úřadující vicemistr Wojciech Chuchala. Konec kariéry již na konci loňské sezóny oznámil Tomasz Kasperczyk, takže letos polští diváci neuvidí ani třetího muže roku 2021. Role papírového favorita tak padla na čtvrtého v pořadí Kacpera Wróblewského, který se ve Świdnici objevil s tradiční Škodou Fabia Rally2 evo. Se stejnou technikou pokračuje rovněž Sylwester Plachytka, vloni na konci roku pátý muž pořadí. Větší šance na poražení favorizovaného Wróblewského měl jistě mistr z roku 2018 Grzegorz Grzyb, další z pilotů Fabie Rally2 evo. Do techniky hlavní kategorie Rally2 se po třech letech strávených v Abarthu 124 Rally RGT vrátil Dariusz Poloński. K vidění letos bude s Volkswagenem Polo GTI R5. Jubilejní stý kus Citroënu C3 Rally2 zamířil do Polska a soutěžit s ním bude Michal Tochowicz, který v minulých letech usedal hlavně za volant dvoukolek. Tradičně silné zastoupení díky tamnímu týmu bude mít i letos značka Hyundai. Vedle domácích Lukasze Byskiniewicze vracejícího se do vozu R5 po sezóně ve voze Rally3, Marcina Slobodziana vracejícího se po roční úplné pauze a bratrů Szejových se ve Świdnici objevil i předloňský juniorský mistr světa Tom Kristensson.

Mladý Švéd si dokázal už v druhé zkoušce poradit s celou polskou špičkou a posunul se na druhé místo. Dlouho na něm sice nevydržel, ovšem před trojicí posledních zkoušek na třetím místě zaostával jen o 2,1 sekundy. Bohužel na mokru v závěrečné sekci rychle zjistil, že s dvojicí nejrychlejších pilotů ve škodovkách není schopen bojovat. Zbytek domácích jezdců ovšem Kristensson dokázal hravě udržet za zády a v cíli tak vystoupal na nejnižší pódiový stupínek. Místo na bedně tím pádem už nezbylo na Szeju, který dojel se skoro minutovou ztrátou na švédského soupeře čtvrtý. Až do předposledního testu držel čtvrtou zkoušku Poloński. Pak ale na mokrých kostkách neudržel své Polo na trati a na pomoc museli být přivoláni diváci. Zdaleka nejhůře bude ale na Rajd Świdnický vzpomínat Slobodzian. V první zkoušce sice se svou i20 R5 zajel druhý čas, ale pak se v RZ 2 společně se spolujezdcem Michalem Poradziszem podruhé narodili. Při ošklivě vypadající nehodě do kokpitu vozu proniklo zábradlí, na které se jejich Hyundai napíchnul. Naštěstí však nezasáhlo ani jednoho z nich. Mimo trať v RZ 7 skončil i Tochowicz. Nutno říct, že ale nedosahoval žádných výrazně dobrých časů a v době odstoupení otevíral druhou desítku a krčil se za nejrychlejší předokolkou Adama Sroky. Ve vedení první etapu zakončil Grzyb. Wróblewski na něho ale ztrácel jen 1,6 vteřiny a během první nedělní sekce tento rozestup vzrostl pouze o jednu jedinou desetinu. Grzyb získal hodně času v prvních dvou suchých zkouškách, ale pak se trápil v dešti na RZ 7. Wróblewski naopak vsadil na mokré gumy a v sedmém testu tak smazal skoro celou ztrátu z předešlé dvojice zkoušek. Manko mohl snížit ještě více, kdyby neměl problémy s motorem v nižších otáčkách. V předposledním testu se mu už podařilo před soupeře dostat. Vyhráno ale ještě zdaleka neměl, Grzyb ztrácel pouze osm desetin. I v závěru ovšem kraloval Wróblewski a do sezóny vstoupil vítězně.

Komentářů celkem: 1
28. 4. 2022 19:04
0 0
Onboard z nehody Slobodziana : https://youtu.be/rA1_5oQuZ_w
Oba měli opravdu obrovské štěstí
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!