Britský šampionát odstartoval na anglických asfaltech

Zbrusu nový přírůstek do kalendáře britského mistrovství obstaral úvodní dějství letošní sezóny.

Zcela nová na asfaltových komunikacích se odehrávající soutěž debutovala před čtyřmi lety. Již o dva roky později byla Corbeau Seats Rally Tendring & Clacton zařazena do kalendáře britského mistrovství. Kvůli přísným koronavirovým opatřením se ale dva roky žádná posádka na východ od Londýna nepodívala. Dvakrát odložený třetí ročník této rally spatřil světlo světa až letos a postaral se o start nové britské sezóny. Sezóny, na kterou nesehnal finance úřadující mistr posledních tří ročníků Matt Edwards. Jeho loňský značkový kolega a nejtěžší soupeř v boji o titul Osian Pryce dokázal dát potřebné peníze dohromady a s Volkswagenem Polo GTI R5 na startu nechyběl. Tuto původem německou techniku na začátku roku zakoupili bratři Keith a Daniel Croninové. Zatímco Daniel jejích služeb využívá na domácích irských asfaltech, Keith se s ní pokusí zabojovat o pátý titul mistra Británie. Do třetice pak bude s technikou VW bojovat o britské vavříny Jason Pritchard. Jedním z nejsilnějších soupeřů triumvirátu v Polech bude mladý James Williams, někdejší vicemistr Británie mezi juniory. Letos bude bojovat o nejvyšší příčky s Hyundaiem i20 R5.

Dalším příchozím z kategorie juniorů, a to rovnou z loňské sezóny strávené ve Fordu Fiesta Rally4, je Ruairi Bell. Jako techniku pro debut ve čtyřkolce si zvolil Škodu Fabia R5. Silné zastoupení v britském mistrovství mívá tradičně Ford, který lze díky M-Sportu považovat za domácí. V první soutěži roku měli hrát prim hlavně dva piloti ve Fiestách Rally2. A to úřadující mistr Skotska Garry Pearson a také devatenáctiletý Elliot Payne. Úvod soutěže obstarala v pátek večer dvojice městských superspeciálek přímo na pláži v hostitelském městečku Clacton-on-Sea. První průjezd zvládnul nejrychleji Cronin, druhý potom Williams. Irský pilot VW si vedoucí příčku pohlídal i během sobotní ranní sekce, ve které vyhrál všechny čtyři zkoušky. Jednou měl však namále a soutěž pro něho mohla předčasně skončit. Williams se sice propadnul až na čtvrté místo, ale stále si udržoval relativně malý odstup 8,9 sekundy. Následující sedmá zkouška se zasloužila o první oběti z řad předních posádek. Osmý Pritchard se přetočil, poškodil chladič a musel vzdát. S rozbitým chladičem vzdal také do té doby skvěle jedoucí Bell. Průběžně mu patřila druhá pozice. Nejrychlejší časy v sedmém i osmém testu zaznamenal Pryce. Devátá zkouška byla kvůli několika nehodám zrušena. Na incident tam doplatil i průběžně čtvrtý Pearson, když svou Fiestu zaparkoval do příkopu.

Těsně pod pódiem tak rally zakončil pilot dalšího Fordu Payne. Williams vstupoval do závěrečné sekce s desetisekundovým mankem na dvojici Volkswagenů. Jejich tempu ale v závěru nestačil a na začátku sezóny se tak musí spokojit s body za třetí místo. Mechanici stáje Melvyn Evans Motorsport zapracovali na nastavení Prycova vozu. V cestě za vítězstvím mu stálo 4,3 sekundy, které ztrácel na stále vedoucího Cronina. Změna setupu se ukázala jako zásadní. Pryce ovldánul všechny testy a nakonec Cronina porazil o 5,4 vteřiny. Do juniorské klasifikace britského šampionátu se přihlásil i norský pilot Ola Nore jun. Po páteční předehře vedl, ale v sobotu ráno jej předstihl Ir Eamonn Kelly s identickým Fordem Fiesta Rally4. V další zkoušce Skandinávce předstihl i další Ir Kyle White s Peugeotem 208 Rally4, který dokonce svého krajana Kellyho po RZ 4 vystřídal ve vedení. Na sedmém testu ale oba proškolil Nore jun. a z třetí příčky šel rovnou do vedení. Před závěrečnou sekcí to ale byl znovu Kelly, kdo juniorskou klasifikaci vedl. I v poslední čtveřici zkoušek si oba piloti Fordů svou pozici několikrát prohodili a nakonec o pouhých 2,3 sekundy zvítězil Nore jun. White sice dojel až třetí, ovšem s minimálním odstupem 6,8 vteřiny za vítězem. Vyrovnanost této trojice slibuje zajímavé a dramatické souboje i v dalších kolech šampionátu.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!