Toyota GR Yaris Rally1 vyráží na šotolinovou premiéru
Portugalská rallye ve dnech 19. až 22. května 2022 je prvním podnikem Toyoty GR YARIS Rally1 na šotolině.
Do nové epochy WRC s hybridními vozy Rally1 tým nastoupil vskutku suverénně. Kalle Rovanperä zaujal vítězstvím ve dvou ze tří podniků na sněhu a asfaltu, a nyní tak vévodí žebříčku soutěžních jezdců s náskokem 29 bodů.
Tým TGR v žebříčku značek vede o 42 bodů. Portugalsko je však prvním z pěti podniků v řadě na šotolině, a pro nejnovější generaci vozů tak představuje zcela novou výzvu.
Avšak i Rovanperä má před sebou novou výzvu v podobě čištění trati při pátečním zahájení na šotolině, poprvé ve své kariéře v roli leadera WRC. Na týmové kolegy Sébastiena Ogiera a Elfyna Evanse čeká příznivější postavení na trati díky osmé, respektive deváté pozici ve startovním pořadí.
V podniku, který v roce 2021 ovládl, bude Evans usilovat o návrat na stupně vítězů, zatímco Ogier – jenž v této sezóně WRC startuje teprve podruhé – dokázal v Portugalsku celkem pětkrát zvítězit (sdílený rekord). Takamoto Katsuta, nadějný jezdec programu TGR WRC Challenge Program, je díky svým konzistentním výsledkům v sezóně 2022 celkově šestý. Vloni v Portugalsku dojel jako čtvrtý.
Rallye se pořádá v okolí města Porto se servisním parkem v nedalekém městě Matosinhos. Závod má potenciál přilákat velké počty nadšených fanoušků. Rychlé a současně technické úseky se vyznačují povrchem, který je zpočátku zpravidla měkký a písčitý, ale při druhém průjezdu se často mění na kamenitý a plný vyjetých kolejí.
Stejně jako v roce 2021 se slavnostní zahájení ve čtvrtek večer pořádá v Coimbře, avšak tentokrát je spojeno s novou superspeciálkou v ulicích města na úvod soutěžního programu. Posádky zde přespí a následně je čeká trojice měřených úseků kolem Arganilu, kde též bude prostor pro přezouvání pneumatik, přičemž stejné úseky si jezdci zopakují odpoledne. Následuje rychlostní zkouška v Mortágua, páteční program po návratu na sever zakončí superspeciálka Lousada.
Nejnabitějším dnem je sobota, kdy posádky čeká celkem 164,98 soutěžních kilometrů. Program začíná dvěma rychlostními zkouškami v pohoří Cabreira před úsekem Amarante (37,24 km), doposud nejdelším v sezóně 2022. V návaznosti na polední servis se všechny tři rychlostní zkoušky zopakují a následuje další etapa v ulicích podél ústí řeky Douro. Neděli uzavře pět rychlostních zkoušek, jejichž vrcholným bodem jsou dva průjezdy proslulého úseku Fafe – z toho druhý představuje závěrečnou Power Stage.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Ve všech třech dosavadních podnicích sezóny na asfaltu a sněhu byl GR YARIS Rally1 velmi konkurenceschopný. Portugalsko bude prvním ze tří obtížných rallye na šotolině v rozmezí pouhých pěti týdnů, a tak bude velmi zajímavé sledovat, na jaké úrovni se různé týmy a vozy budou pohybovat. Velká část sezóny se pořádá na šotolině, a proto je velmi důležité být konkurenceschopný právě na tomto povrchu. V příštích podnicích se tak musíme zaměřit na to, abychom našim jezdcům poskytli spolehlivý vůz. Když je v Portugalsku sucho, na povrchu bývá spousta nezpevněného štěrku, a tak má první vůz na trati dost těžkou pozici. Tento obtížný úkol bude pro Kalleho v pátek novou zkušeností, ale víme, že si i při časové ztrátě dokáže zachovat chladnou hlavu. Na druhé straně budeme mít výhodnou startovní pozici pro Elfyna a Seba, přičemž oba by měli mít velmi slušnou šanci bojovat o vítězství.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)
„Z návratu do soutěže v Portugalsku mám radost. Volno jsem si moc užil a nyní se vracím plný energie. Samozřejmě mě těší, že tým dokázal vítězit i v posledních dvou podnicích, a jsem zde nejen proto, abych si to užil a získal dobré výsledky pro sebe, ale též přispěl k zisku dalšího titulu v poháru značek. Portugalsko je pro mě mimořádným místem: s touto zemí i fanoušky mám dobré vztahy a za ta léta jsem zde dosáhl řady úspěchů. Novou zkušeností pro mě bude, že nestartuji jako jeden z prvních, což by doufejme mohlo být trochu výhodou, pokud nezaprší. Největší výzva bude dostat se hned do tempa po jediném testovacím dni na šotolině v minulém týdnu. Ale zároveň je fakt, že tyto vozy jsou na šotolině premiérou pro všechny, takže uvidíme, jak nám to půjde.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Stejně jako u dalších rallye v letošním roce je těžké říci, jak si povedeme ve srovnání s konkurencí v našem prvním podniku na šotolině s vozy Rally1, ale obecný pocit z testování v minulém týdnu je celkem pozitivní. Rallye v Portugalsku si rok za rokem užívám stále více a loňské vítězství zde bylo skvělé. I při letošní účasti bychom určitě mohli dosáhnout dobrého výsledku, což také bude cílem – jako vždy. Jelikož nás čeká série podniků na šotolině, doufejme, že hned v Portugalsku do toho naskočíme v plném tempu a udržíme si jej i do budoucna. Pokud bude sucho, naše postavení na trati by mělo být příznivé, ale to ještě není zárukou dobrého výsledku. Musíme se proto soustředit na spoustu věcí a udělat vše správně, abychom našeho postavení maximálně využili, zejména když se všichni teprve snaží si na nové vozy zvyknout.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Pocit z nového vozu na šotolině je obecně celkem dobrý, zejména při našem testování minulý týden před tímto podnikem, kdy jsme využili několik dřívějších vylepšení. Rallye v Portugalsku se mi zpravidla líbí; úseky jsou pěkné a technické a je tam také skvělá atmosféra. Největší výzvou asi bude čištění trati, zejména proto, že je to pro nás něčím novým. Pátek by mohl být důležitější než při jiných rallye, a tak se pokusíme hned najít to správné tempo, abychom po zbytek víkendu zůstali ve hře. Klíčové v příštích rallye bude zachovat klid a zkusit odvést dobrou práci, nepřipouštět si moc tlak nebo dělat chyby, a inkasovat tak cenné body všude, kde to jen bude možné.“