17. 5. 2022 23:08 − 3918× − 0

Hybridy na šotolině

Portugalská rally bývá každoročně považována za první soutěž, na které se ukáže opravdové rozložení sil.

Předešlé podniky v Monte Carlu, Švédsku a v Chorvatsku mají svá specifika a hlavně ani jeden z nich se neodehrává na povrchu, který je v kalendáři světového šampionátu zastoupen nejvíce. Na šotolině. Teprve výsledky Vodafone Rally de Portugal mají ukázat, jaká je skutečná forma jednotlivých továrních týmů, jejich vozů a jezdců. Mají se snad u Toyoty začít bát o svou vedoucí pozici? Ne tak úplně. Obávat se musí jedině Kalle Rovanperä, a to čištění tratě. Tato činnost v minulosti nejvíce zaměstnávala Sébastiena Ogiera, protože právě on většinou ze zimního úvodu sezóny odjížděl jako lídr mistrovství. Teď je jím mladý Fin. V Monte Carlu to sice vypadalo, že naváže na neslavný závěr minulé sezóny. Ale v sobotní etapě se vše obrátilo k lepšímu a Rovanperä kromě bodů za čtvrtou příčku přidal i maximum z Power Stage. Záhy ve Švédsku dokázal odolat útokům týmového kolegy a využít technických problémů soupeřů od Hyundaie a třetí světový triumf jeho kariéry zároveň znamenal, že už vyhrál na dvou různých typech soutěží.

Třetí a poslední povrch, asfaltový, si mohl do sbírky přidat o dva měsíce později v Chorvatsku. Vloni tam jeho vystoupení trvalo jen pár minut, když po několika kilometrech úvodní zkoušky skončil jeho Yaris WRC v lese. Letošní extrémně náročné podmínky, se kterými se posádky musely vypořádat v pátek dopoledne, Rovanperu nezbrzdily, ale naopak jako by mu dodaly křídla. Konkurence od Hyundaie mu i ve třetí rally hodně zatápěla, ale zlom ve vývoji rally přinesl až defekt, který pilota Toyoty potkal na prvním průjezdy sobotní zkouškou Platak. Vedoucí příčku mladík následně zase posílil, aby na samém konci rally vstoupily znovu do hry pneumatiky. Tentokrát to nebyl defekt, ale špatná volba a náhlý déšť na předposledním testu. Naštěstí pro Rovanperu se Power Stage odehrála za sucha a Fin maximálním nasazením vybojoval ztracenou vedoucí příčku zpět. Rychlostní zkouška v Kumrovci se jeví jako ideál pro Power Stage. Její vliv na konečné výsledky rally zůstává po dvou letech stoprocentní. Vloni tam o vítězství chybou v předposlední zatáčce přišel Elfyn Evans a letos zkouška pomohla k vítězství jeho týmovému kolegovi. Ten tak zkompletoval vítězství na všech površích od šotoliny přes sníh až po asfalt.

V Portugalsku pojede Fin potřetí. V roce 2019 tam za volantem Škody Fabia Rally2 evo opanoval klasifikaci WRC2 Pro, ale vloni musel kvůli technickým problémům dokončovat v rámci Restartu. Letos si bude moct zahrát na Ogiera a ukázat mu, že i on při čištění trati během úvodní etapy umí vyhrát. Srovnávání s francouzským velmistrem se ostatně nedá ubránit ani co se dominance v šampionátu týče. Když už skončila nadvláda dvou Francouzů, kterou dokázal před třemi lety jako jediný přerušit Ott Tänak, vypadá to na nástup další velmi výrazné osobnosti. A vzhledem k Finově nízkému věku 21 let tak reálně hrozí, že nás čeká ještě delší období dominance jednoho pilota. Druhý pilot Toyoty Elfyn Evans si přitom dělal takové naděje, že s odchodem Ogiera bude právě on mistrem světa. Po dvou vicemistrovských titulech se na začátku roku jevil jako papírový favorit. Už v Monte Carlu měl tempo skvělé a jako jediný byl schopný se držet dominující dvojice Sébastienů. Pak ale v sobotu na zrádném Sisteronu havaroval. O první místo srdnatě bojoval i ve Švédsku, do kterého nastoupil jako obhájce vítězství. Bohužel i zde přišla chyba. Nejprve v sobotu večer na diváckém testu a pak definitivní hned v neděli ráno. Bodový odstup za lídrem šampionátu se začal výrazně navyšovat. A ke změně trendu nedošlo ani v Chorvatsku. Tedy v jednom parametru vlastně ano. Teď už Velšanovi chyběla i rychlost. V cíli bral body jen za páté místo a tak teď za týmovým parťákem už zaostává o propastných 59 bodů!

V Portugalsku ale i tak bude Evans patřit k hlavním favoritům. Jeho velkým trumfem bude hlavně výhodná startovní pozice. V šampionátu je klasifikován aktuálně až jako devátý a devátý tak bude i startovat. Tento trumf, byť ne v tak výrazné míře, využil už vloni. Vyhrál, porazil Ogiera a bodově se k němu dotáhnul. Takovou taktiku potřebuje zvládnout i letos. Profilem mu portugalská šotolina rozhodně sedí, dařilo se mu tam už před čtyřmi lety, kdy s Fordem Fiestou WRC dojel druhý. Letos ale bude mít zálusk na vítězství i jeho noční můra posledních dvou sezón, Ogier. Když se do Porta a jeho okolí vydá Sébastien Loeb, nemůže mladší Sébastien zůstat sedět doma. Navíc mu dluží porážku z úvodní rally v Monte Carlu. Karty má před startem čtvrté soutěže rozdány hodně dobře. I když skončil v Monaku hned za Loebem a od té doby ani jeden z nich nestartoval, jejich startovní pozice pro první etapu Vodafone Rally de Portugal se hodně liší. Ogier má výhodu dvakrát tak čistší trati, narozdíl od čtvrtého Loeba bude startovat jako osmý. I když v minulosti Francouz tolikrát čistil na této rally trať, pětkrát ji vyhrál a v historických tabulkách se s Markku Alénem dělí o vedoucí pozici. Hodně mu k tomu pomohlo, že zde s vyhráváním začal opravdu brzo. V roce 2010 si právě v Portugalsku dojel pro svůj první světový triumf a o rok později svého slavnějšího týmového parťáka dokázal porazit znovu. Letos má šanci vyhrát pošesté a stát se rekormanem portugalské soutěže číslo 1.

Hyundai na svého hlavního rivala Toyotu letos použil její vlastní zbraně. Permanentní testovací trať, na které mohou svá auta prohánět prakticky bez omezení, přesunul do Finska. Pro přípravu na úvodní podnik v Monte Carlu ale i Hyundai musel vyrazit do Francie. Thierry Neuville jim na konci roku přichystal krušné chvíle, když jediný vyrobený vůz zahodil do řeky. Celé testování se tím hodně zbrzdilo a v úvodní rally bylo patrné, že nové i20 N Rally1 vůbec nestíhají. Pro Rally Sweden už naplno využili své finské základny a rázem oba hlavní jezdci konkurenci stačili a bojovali o vítězství. Před chorvatskou soutěží v táboře německého týmu takový optimismus nepanoval, přesto ale jejich letošní výkonnost i zde měla stoupající tendenci. Belgičan zajížděl konkurenceschopné časy, ale utápěl se v penalizacích za technické problémy a vlastní prohřešky. Tänaka zdobila spolehlivost, která mu při Rovanperově problémech s gumami vynesla posun do čela. Letos poprvé měl Hyundai na pódiu dvě posádky. Vítězství se ale ani tentokrát nedočkali. Blížící se portugalská soutěž měla být další, na kterou se mohli alespoň částěčně připravit ve Finsku. S tamním testováním to ale není ve všech ohledech tak růžové, jak by se zdálo. Zvlášť když máte trochu delší zimu a sníh začne z cest mizet až hodně pozdě na jaře. Taková cesta je pak hodně podmáčená a na testování na suchou jihoevropskou šotolinovou rally zcela nepoužitelná.

Tým z Alzenau se tak musel spolehnout hlavně na testování v samém Portugalsku v režimu předstartovních testů, kdy má každý ze tří továrních pilotů k dispozici jeden jediný testovací den. Neuville jej strávil na cestách po dešti hodně provlhčených a za déšť se asi bude i vzhledem ke své druhé startovní pozici modlit rovněž pro páteční etapu. V Monte Carlu vypadal Belgičan dosti bezradně a prohlášení o tom, jak se za volantem nevyzpytatelné i20 N Rally1 bojí, nebudily velká očekávání. Nakonec jej ale ani uvolněný tlumič v sobotní etapě nezastavil a jako jediný z tovární trojice dojel do cíle. Ve Švédsku už situace vypadala o dost příznivěji a Neuville se zapojil do boje o vítězství. V pátek šel přenocovat jako první, ale sobotní dopolední problémy s přilnavostí jej srazily až na čtvrté místo. Do cíle nakonec dojel jako druhý a mohl začít slavit. Na tratích loňské Croatia Rally se Neuville jevil jako nejrychlejší, ale z boje o první příčku vypadnul kvůli špatné volbě gum. I letos měl dobrou rychlost v hrozných pátečních podmínkách jako jediný stačil suverénnímu Rovanperovi. V poledne ale do hry vstoupila technika, porucha alternátoru se proměnila ve velké drama. Několik stovek metrů musela posádka svůj vůz tlačit do časové kontroly před servisem. Mohli ale být rádi, že se to stalo zrovna zde a penalizace 40 vteřin ještě byla milosrdnou. Brzy však na Belgičanovo konto přibyla další trestná minuta. Při přejezdu si totiž počínal trochu riskantněji a několikrát překročil povolenou rychlost.

Bez ruční práce se neobešel ani sobotní ranní start. Tentokrát zlobivý vůz naštěstí pomohli roztlačit mechanici. Více než ztráta výkonu v RZ 13 se během sobotní etapy mluvilo o Belgičanově nezastavení u hořícího vozu týmového kolegy Olivera Solberga. Sportovní komisaři ale žádné provinění neshledali a Neuvillovým chorvatským prohřeškem tak zůstala jen jeho páteční rychlá jízda. V neděli jej pak čekal přímý souboj s Craigem Breenem o pódium. V dešti na předposlední zkoušce jej Belgičan překonal a teď už scházelo jediné, pokusit se o maximum bodů v Power Stage. Místo toho přišel po nedobrždění tvrdý náraz do meze a jen se štěstím vůz zůstal na kolech a byl schopen pokračovat v jízdě. Neuville tak mohl na bonusové body zapomenout. Do ohrožení se však dostalo jeho pódiové umístění v konečném pořadí. Časově to naštěstí pro něho vyšlo, ale co následný přejezd? Během incidentu totiž došlo k poškození dvou pneumatik. I zde měl Neuville štěstí v neštěstí a bronz mu už zůstal. Teď v Portugalsku by jistě rád navázal na vítězství z roku 2018, ale před startem sám sebe za jednoho z možných kandidátů na vítězství nepovažuje: "Myslím, že pět nebo šest jezdců startujících až hodně za námi bude rychlejších a rozdá si to o vítězství. Takže to bude těžké, ale počítáme s tím." S bojem jen o páté místo se ale Neuville jistě nespokojí.

Jedním ze soupeřů, které Neuville považuje za adepty na triumf, je i jeho týmový kolega Ott Tänak. Estonec se ale dostal do problémů už během testování před soutěží. V původním termínu nakonec netestoval a i20 N Rally1 si na šotolině vyzkoušel o několik dní později než jeho soupeři. Vzhledem ke všem již zmíněným okolnostem s prosincovou Neuvillovou havárií a dlouhé finské zimě zatím nový Hyundai moc šotolinových kilometrů nenajezdil. Ukáže se to v Portugalsku jako velký problém? Tänak v této soutěži umí a v roce 2017 tam měl nakročeno ke svému prvnímu vítězství na světové scéně. Náraz do náspu v RZ 12 jej ale z vedoucí pozice srazil a o rok později doplatil už v první přírodní zkoušce na křehkost předních partií Toyoty Yaris WRC. O rok později jej pro změnu potrápil tlumič japonského speciálu a tak se z dominantního vystoupení stalo méně dominatní. O vítěznou tečku ale Estonce nepřipravilo. Vloni to s Hyundaiem už tak slavné nebylo. Tänak byl opět dominantní, vyhrával jednu zkoušku za druhou a před Evansem vedl už o více než dvacet sekund. Pak ale zkolabovalo zavěšení jeho i20 Coupe WRC. Stejný problém se opakoval i na další soutěži na Sardinii a na Safari pak kolaps zavěšení pro změnu o potenciální vítězství připravil Neuvilla. Zapracoval Hyundai u nového hybridního speciálu dostatečně na těchto partiích? Uvidíme o víkendu.

Po fiasku v Monte Carlu, které Tänak nakonec nedojel kvůli poškozenému předku auta po havárii, přišlo selhání nového hybridního systému ve Švédsku. Estonec jel zrovna těsně druhý, když po průjezdu jednou kompresí vyhodil chybu hybridní systém. Červené světlo je nekompromisní a znamená odstavit i jinak funkční a jedoucí vůz. Estonec tak musel zachraňovat sezónu tam, kde by to od něj čekal málokdo. Druhé místo z Chorvatska jej naštěstí přiblížilo návratu do hry, nicméně v Portugalsku musí znovu hodně bodovat. Nenarazí ale znovu na problém s hybridním systémem? Zrovna jihoevropské soutěže patří k těm, kde je riziko chyby hybridního systému snad největší. Zapracoval dodavatel kitu Compact Dynamics od Švédska dostatečně na jeho spolehlivosti? Snad ano, protože sportovní autorita dokázala vymyslet jediné. Snížení penalizace za nedojetou zkoušku z důvodu červeného světla ze standardních deseti minut na dvě opravdu řešením není. Situaci spíše ještě zhoršuje.

První setkání s hybridem v Portugalsku čeká Daního Sorda, který se letos do hry ještě nezapojil. Na testech si prožil kvůli malému požáru vozu horké chvilky a bezesporu doufá v to, že se na trati samotné rally nic podobného opakovat nebude. Vloni na jedné ze svých oblíbených rally zůstal jediným vojákem Hyundaie v poli. Zastavit Evanse se mu ale v poslední etapě nepovedlo a musel se spokojit s druhým místem. I letos bude těžit z výhodné startovní pozice, ale bude to dostatečný trumf, který by Španěla přivedl ke čtvrtému světovému triumfu jeho kariéry? "Miluji tuhle rally. Portugalsko je pro mě vždy speciálním místem. Však víte, vidíte ty fanoušky, tahle soutěž je součást historie a když jedete po místních tratích, cítíte to," těší se na víkendovou rally Španěl. Kde jinde než na této tradiční soutěži by tak měla proběhnout velkolepá oslava půlstoletí světového šampionátu. Do Matosinhos a okolí se sjede celá řádka světových šampiónů, jejich spolujezdců a dalších významných osobností historie WRC třeba i z řad týmových manažerů. Chybět nebudou ani důležité speciály let nedávných i dávných. Kromě jejich vystavení přímo v servisní zóně dojde i na demonstrační jízdy, ke kterým poslouží štědrá dávka diváckých speciálek. Těch je letos do programu rally zařazeno větší množství než obvykle. Debut si odbude městská superspeciálka v Coimbře, která ve čtvrtek večer celé dění zahájí. V pátek večer se pak posádky střetnou na rallycrossové trati v Lousadě. O den později je bude čekat superspeciálka přímo v Portu v přístavišti, kde se poprvé kroužilo vloni.

Důležité sekundy a minuty se ale budou sbírat a ztrácet hlavně na tradičních přírodních zkouškách, mezi kterými nechybí perly jako Arganil nebo Fafe, místo tradiční Power Stage. Legendární rally na start přivábila spoustu legend a dvě největší hvězdy posledních dekád nebudou jen objíždět divácké zkoušky a starat se výhradně o show. Sébastien Loeb letos podruhé vyzve svého jmenovce Ogiera. V Monte Carlu mu to vyšlo díky soupeřově defektu v předposlední zkoušce na jedničku, ale dá se podobný úspěch očekávat i zde? V první řadě bude muset překonat páteční etapu, ve které bude mít oproti svému krajanovi horší startovní pozici. Při svém posledním portugalském startu v roce 2019 právě v první etapě ztratil veškeré šance na úspěch. To když se mu Hyundai i20 Coupe WRC zastavil s nízkým tlakem paliva. Spolehlivost Fordu Puma Rally1 na šotolině je zatím stejně jako u vozů konkurenčních týmů zahalena tajemstvím. Od Loeba si v M-Sportu jistě slibují pořádný bodový příděl, protože od jeho monackého úspěchu už dokázali ve značkách přijít nejen o vedoucí místo, ale dokonce se propadli na třetí příčku.

Ostatně lídr týmu Craig Breen se po monacké bedně už moc nepředvedl. Ve Švédsku chyboval už v první přírodní zkoušce a Pumu zavrtal tak důkladně do sněhové závěje, že se do hry mohl zapojit znovu až v sobotu. Pouhým bodem ze závěrečné Power Stage tak moc neuchvátil. V Chorvatsku si počínal o poznání lépe než vloni, když tam chyboval na kroužení po kruhovém objezdu hned po startu RZ 9 a udělal defekt. Ani letos se nevyhnul různým chybám, ale to v náročných podmínkách nikdo. Bohužel v závěru doplatil opět na gumy. Jejich špatná volba do průtrže mračen v předposlední zkoušce znamenala, že se nedokázal na provizorním pódiu udržet. Loňské sezóně, kdy skončil druhý v Estonsku a jako jediný pořádně proháněl týmového kolegu Neuvilla na jeho domácí belgické půdě, je Ir letos na míle vzdálen. Byla jeho loňská výkonnost spíše výjimkou a letos se Breen vrátil do své obvyklé formy? Ať tak nebo tak, v průběžném pořadí mu stále patří třetí příčka. V Portugalsku si bude muset dávat pozor nejen na slavného týmového kolegu, ale i na toho daleko méně slavnějšího. Gus Greensmith tuto rally miluje a pro letošek si na ni stanovil velký cíl. Když už v Monte Carlu splnil jeden ze svých cílů pro tuto sezónu, vyhrát rychlostní zkoušku, je třeba se posunout dále. A kde jinde než na oblíbeném Portugalsku zkusit zabojovat o svou první světovou bednu. Na soutěži, kde před třemi lety poprvé řídil speciál WRC a kde vloni skončil na solidním pátém místě. "Mám ambice na pódium. To je můj jediný cíl. Pojedu naplno od prvních kilometrů a dám do toho úplně všechno. Ať už bude na konci víkendu výsledek jakýkoliv, rozhodně to nebude vinou nedostatku nasazení," má o svých ambicích Brit jasno.

Obě zimní soutěže dokončil na pátém místě a na páté příčce se držel i v Croatia Rally. Než udělal v RZ 5 defekt. A v poslední páteční další a musel tak nastoupit v rámci Restartu. V cíli z toho bylo až patnácté místo. Ale vlastně mohl být rád, že neskončil už na začátku první zkoušky, kde dostal před zraky kamer aquaplaning a vylétl do stráně. Do Portugalska může Greensmith nastoupit s čistou hlavou, když není nominován na body pro tým. O ně bude naopak soutěžit Adrien Fourmaux, který málem o portugalský start přišel úplně. Letos zažívá sezónu jako z hororu. V Monte Carlu odstoupil po děsivé havárii, ve Švédsku jej vyřadila porucha motoru a v Chorvatsku už na třetím testu skončil jednomu z místních obyvatel na zahradě. Nových vozů zatím není zrovna nadbytek a každá nehoda je pro tým těžkou ránou. Nakonec ale Rich Millener a jeho parta dokázali dát dohromady pět pojízdných Pum a nemusí v těžké chvíli mladého Francouze odstavit. Každopádně to nic nemění na tom, že bude v Portugalsku startovat pod pořádným tlakem a bude muset složit úspěšný reparát. Druhý start v továrním Fordu čeká jeho krajana Pierre-Louise Loubeta. V Croatia Rally mu to moc nevyšlo, když na prvních dvou zkouškách dokázal nasbírat více defektů, než měl rezerv v kufru. Blýsknul se pak v sobotní etapě, ve které za nejrychlejší Breenovou Pumou zaostal jen o 12,6 sekundy.

Nastartovat motory, zapnout hybridy a hlavně je nevypínat. V Chorvatsku už někteří jezdci vzhledem k náročným podmínkám zvolili možnost vypnout přísun síly od hybridní jednotky. V následující rally snad taková situace nenastane, velké deště by mohly způsobit chaos jako v roce 2001, po kterém se dlouhou dobu na severu Portugalska světová špička neukázala. Po portugalské rally ať se radši mluví o zajímavé podívané a strhujících soubojích než o filozofování nad tím, zda je vhodné, aby si posádky mohly vypínat hybridní asistenci.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!