U Hyundaie se konečně dočkali

Až do páté soutěže sezóny tovární tým korejské značky čekal na první vítězství roku.

Horší vstup do sezóny tovární tým Hyundaie zažil naposled před sedmi roky. Tehdy ale během sezóny nevyhrál ani jednu soutěž mistrovství světa. Na začátku letošní sezóny ovšem výhledy týmu z německého Alzenau nevypadaly o moc optimističtěji. Na začátku všeho bylo pozdní přiklepnutí financí z korejské centrály a když už se jim podařilo vyrazit testovat konečnou verzi nového Hyundaie i20 N Rally1, Thierry Neuville jej rozbil. Celá testovací procedura tím nabrala výrazné zpoždění a na Monte Carlu se to velmi negativně projevilo. Novému vozu chyběla rychlost a nakonec i spolehlivost. Belgická jednička týmu se ve voze vůbec necítila dobře a v cíli zkoušek přiznávala i strach. Nakonec ale právě Neuville jako jediný z tovární trojice dorazil do cíle, byť to po problému s tlumičem v sobotní etapě stačilo jen na šesté místo. Ve Švédsku už se dařilo lépe, Neuville získal první pódiové umístění a společně s Ottem Tänakem ukázali, že i s novou i20 N Rally1 lze pomýšlet na boj o první příčku. V nové době hybridů ale výsledky nemusí ovlivnit jen technické nedostatky té části vozu, kterou si tovární tým připravuje sám. Estonský pilot se o tom přesvědčil poté, co musel auto odstavit kvůli chybě hybridního systému.

V následujícím Chorvatsku se díky pneumatikové loterii ale dostal v samém závěru rally do boje o vítězství. Jasný lídr rally Kalle Rovanperä nejprve v sobotu ztratil hodně času kvůli defektu a pak přišel o vedení v předposlední zkoušce, kterou zalila pořádná dávka deště. Tänak ale poslední krok k prvnímu vítězství sezóny nedokázal, na Power Stage prohrál a musel se smířit s druhým místem. Neuville během celého víkendu zajížděl rychlejší časy, ale páteční problém s alternátorem plus další penalizace za pochybení posádky jej srážely a třetí místo v cíli po velké ráně na Power Stage je v podstatě malým zázrakem. Následovala první šotolina sezóny, která je každoročně považována za první soutěž, kde se ukáže skutečná rychlost jednotlivých vozů. Letos na její start Hyundai vstupoval ještě nervózněji než obvykle. Na šotolině dosud nové auto prakticky vůbec netestovali, pouze pár dnů před Portugalskem. Na čtvrteční divácké superspeciálce ale začal Neuville vítězstvím. V pátek v lesích bohužel doplácel na zvířený prach a ztratil spoustu času. Když už jej nahnal zpátky a přiblížil se vedoucímu Elfynu Evansovi, došlo na prokletí se jménem Mortágua. Belgičan si už vloni na této zkoušce na konci páteční etapy vylámal zuby. Tehdy to bylo jeho vlastní chybou, když byl příliš rychlý v pravé zatáčce a následně vylomil pravé zadní kolo. Letos mu potíže naservíroval jeho vůz. Na přejezdu prasklo zavěšení pro změnu levého předního kola a belgická posádka se musela dát do opravy. Při té bohužel poškodila poloosu a s takovým defektem se nepodařilo zkoušku absolvovat v lepším čase než o minutu a půl pomalejším oproti vítěznému Rovanperovi.

Na zbytek rally si tak Neuville naplánoval maximální útok. Soupeři před ním ale měli výhodu lepší startovní pozice a Belgičanovi ani moc nepomohlo nedělní poškození předního narázníku. Tím přišel o aerodynamický efekt a od třetí příčky, na kterou pomýšlel, zaostal o zhruba půl minuty. Jeho týmový kolega Tänak do cíle dojel hned za ním na šestém místě a na Power Stage oba zajeli na desetinu stejný čas. Setiny pak rozhodly ve prospěch Neuvilla. Estonec zažil smolné chvíle také v pátek odpoledne. Dva defekty po sobě jej odsunuly na samý konec top ten. Na Sardinii se už ale Tänak i jeho tým dočkali. Měli ovšem velké štěstí a k prvnímu letošnímu triumfu jim pomohla shoda náhod. Vše začalo na RZ 6, prvním průjezdu úsekem Osilo – Tergu, kde zahořel Hyundai i20 R5 Laurenta Battuta. Pořadatelům se ohořelý vrak nepodařilo včas odstranit a druhý průjezd zůstal zrušený. Následně se ještě zkomplikoval přesun posádek na start následující RZ 9 a i ta byla zrušena. A jak tyto okolnosti rozhodly o Tänakově triumfu? Do stopky sedmého testu Estonec přijel s poškozenými transmisemi a pohonem pouhých tří kol. Bez servisu tak měl absolvovat i zbylé dva testy. Oba ale byly zrušeny.

Do soboty už mistr světa 2019 vyjížděl s opraveným vozem a během zbytku rally ukázal, že to s tou rychlostí Hyundaie i20 N Rally1 na šotolině nebude zase tak zlé. Vyhrál většinu zbylých zkoušek a pro vítězství si dojel s náskokem přes celou jednu minutu. K dokonalosti už chybělo jen větší nasazení na Power Stage. Před třemi lety ale právě tam Tänak po poškození řízení přišel o vítězství a to letos určitě nechtěl opakovat. V závěrečných zatáčkách ale celému týmu při sledování přímého přenosu muselo zatrnout, když z Hyundaie odlétávaly kusy karosérie. Tänak tam byl trochu rozevlátější, nicméně cíl splnil. Hyundai se letos konečně dočkal vítězství. V situaci, kdy si jistě musí před korejskou centrálou obhajovat setrvání v šampionátu, obzvlášť důležité. Na autě však mají ještě hodně práce, jeho spolehlivost zatím trochu zaostává za konkurencí. Neuville znovu doplatil na problémy s poloosou. Oproti Portugalsku jej tentokrát problém s transmisemi stál ještě o nějakých dvacet vteřin více. V sobotu zkusil Belgičan zaútočit, ale v úzké RZ 12, na kterou v prvním průjezdu doplatil i Esappeka Lappi, svůj vůz převrhnul. K udržení druhého místa v šampionátu mu pak pomohlo drtivé vítězství na Power Stage. Tänak už je jen tři body za ním a to pro tým znamená, že teď má hned dva jezdce před náročným úkolem. Tím je pokusit se stáhnout manko více než padesáti bodů na vedoucího Rovanperu. Ve značkách mají ztrátu paradoxně o něco menší. Děkovat za to musí Danímu Sordovi, který opět potvrzuje, že je ideálním jezdcem pro tým. V Portugalsku se posadil do nové i20 N Rally1 poprvé a hned z toho vykouzlil umístění na bedně. Spolehlivou jízdu předvedl i na Sardinii. Sice neskrýval zklamání z toho, že nedokázal zaútočit na třetí triumf v soutěži, kterou v letech 2019 a 2020 vyhrál, ale ani tady nechyběl na bedně. Oliver Solberg se v následující Safari Rally Kenya vrací do třetího vozu a má před sebou nelehký úkol. Podaří se mu navázat na Španěla? Při minulém startu v Chorvatsku mu jeho auto po havárii málem shořelo.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!