19. 6. 2022 16:49 − 2697× − 0

Kalle letí vzhůru, Elfyn se propadá

Tovární tým Toyoty zatím poměrně jednoznačně dominuje letošnímu ročníku mistrovství světa.

Z pěti odjetých soutěží dokázali vytěžit tři vítězství a to čtvrté jim jen těsně uteklo mezi prsty. První výsledkově chudší víkend posádky této stáje zažily až teď na Sardinii, kde nejlepší z celé stáje Kalle Rovanperä dojel až jako pátý. Na jeho dominanci průběžnému pořadí to ale nic zásadního nezměnilo. Finský pilot už v minulých dvou sezónách, které strávil v továrním Yarisu WRC, ukázal, že z něj roste hvězda té největší úrovně. První dva světové triumfy v minulé sezóně pak jistě nikoho výrazně nepřekvapily. Byl to však jeho týmový kolega Elfyn Evans, kdo tehdy nejvíce zatápěl, už druhý rok po sobě, jedničce Toyoty, Sébastienu Ogierovi. Okem statistik tak byl velšský pilot pasován do role týmové jedničky a v první etapě Rallye Automobile de Monte-Carlo to také potvrzoval. Bohužel pro něho to byl doposud jediný moment sezóny, kdy se o něm dalo něco takového říct. Rovanperä se trápil s autem a držel se až na konci první desítky. V sobotu pak ale došlo ke zlomu. Finský pilot našel nastavení, jaké mu vyhovovalo, vyhrál dvě rychlostní zkoušky a posunul se o pět příček výše. Evans naopak chyboval a skončil se svým GR Yarisem Rally1 ve stráni.

Útoku na týmového kolegu se Evans nevyhnul hned v následující švédské soutěži, do které nastupoval jako obhájce vítězství. Snaha mu celkem vycházela a před sobotní superspeciálkou zaostával jen o 5,7 sekundy. Pak ale v jejím závěru chyboval, přeskočil sněhovou bariéru, srazil osvětlení televizních kamer a do cíle přijel nestandardní cestou. Za prohřešek inkasoval deset trestných vteřin a rázem tím ztratil se soupeřem přímý kontakt. Veškeré naděje pohřbil chybou hned v první nedělní zkoušce. Ve vysoké rychlosti o sněhovou bariéru očesal předek vozu a s poruchou hybridu musel vzdát. Rovanperä si mezitím dojel pro třetí triumf kariéry a posunul se do čela mistrovství. Do Croatia Rally tak stejně jako vloni nastupoval v pozici lídra mistrovství. Tentokrát jeho cesta soutěží ale trvala daleko déle než jen pár kilometrů úvodní zkoušky. Soupeře si v dešti a mlze první etapy dokázal udržet daleko od těla a jen kvůli problémům s pneumatikami si prožil trochu nervóznější závěr rally. První asfaltový triumf na světové scéně mu ale nakonec po skvělém výkonu na Power Stage neutekl. Jeho týmový kolega Evans se sice tentokrát dočkal cíle, ale matný výkon nebyl ve stínu Rovanperovy extratřídy ani vidět. V první etapě doplatil na dva defekty, ale ani ve zbytku rally nepředváděl žádnou zázračnou jízdu a přiznával, že si nevěří.

V Portugalsku potřeboval Brit konečně zlomit letošní smůlu. Ocitnul se ve stejné pozici jako vloni proti týmovému kolegovi Ogierovi. Francouz tehdy v Portugalsku musel čistit trať, ztrácel a do cíle dojel jako třetí. Evans naopak letěl, využil problémů konkurence od Hyundaie se zavěšením a připsal si maximum bodů. Tedy pokud nepočítáme bonusové body za Power Stage, ve které skončil až pátý. Jakmile se letos v pátek ráno vyrazilo do přírody, byl to znovu Evans, kdo udával tempo. Na konci etapy stejně jako většina soupeřů žehral nad stavem tratí. O úseky Arganil a spol. se letos pořadatelé nepostarali tak dobře jako v letech minulých a trať byla v druhých průjezdech extrémně rozbitá a plná kamení. Velšan měl ale štěstí, vyhnul se defektům a do soboty nastupoval jako lídr rally. Finský týmový kolega se k němu sice pomalu přibližoval, ale Evans dokázal jeho útoky odrážet. V sobotu odpoledne se ale znovu potvrdilo, že letos štěstěnu nemá vůbec nakloněnou na svou stranu. Déšť jej v poslední klasické zkoušce postihnul více než soupeře a o vedení přišel. Frustrovaný pilot už v neděli nedokázal situaci zvrátit ve svůj prospěch a musel se smířit s druhým místem. Ač jde o jeho nejlepší letošní výsledek, do průběhu mistrovství mu vůbec nepomohl. Ba naopak.

Rovanperovi sice v druhé portugalské etapě napršelo štěstí, ale rozhodující byl jeho znovu perfektní výkon, jaký předvedl v poslední etapě. Aby toho nebylo málo, vyhrál ještě závěrečnou Power Stage a třetím triumfem v řadě výrazně posílil svou pozici na čele šampionátu. Nevyšlo to v Portugalsku, tak co využít stejné strategie na Sardinii? Fin znovu čistil trať, pátý Brit naopak už mohl využít ukázané stopy. Hned ve třetí zkoušce, do které nastupoval jako lídr rally, ale Evans právě stopu nezvolil zrovna ideální. Po horizontu dopadnul pravou stranou vozu na obrovský kámen, poškodil chlazení a už ve stopce bylo jasné, že tu není něco v pořádku. Odjížděl z ní pouze na elektrický pohon. Sobotní druhé odstoupení, tentokrát s poškozeným zavěšením, už žádnou významnou roli nehrálo. Třetí chyba během pěti soutěží a třetí pokažený výsledek. Touto cestou Evans k titulu, ke kterému měl díky Ogierově absenci blíže, rozhodně nedokráčí. Jeho zaměstnavateli Toyota Gazoo Racing WRT to ale zase tolik vadit nemusí. V boji o jezdecký titul má jiné horké želízko. V druhém průjezdu pátečním úsekem Terranova se sice Rovanperä málem s rally rozloučil, ale měl štěstí. Výjezd mezi stromy odnesl jen ztraceným zadním křídlem. Do cíle tak opět dojel jako nejlepší zástupce stáje. Bylo to sice jen páté místo, ale podpořil jej opět parádním výkonem na Power Stage, kde skončil druhý. I přes všechna úskalí svou pozici na čele šampionátu znovu posílil. Tentokrát o devět bodů.

Potřetí v řadě se ale vůbec nedařilo třetímu GR Yarisu Rally1 nominovanému na body do mistrovství značek. Esapekka Lappi už v Chorvatsku ukázal, že mu odhad šířky nového auta trochu dělá problémy. Tehdy odstoupil hned v samém začátku po poškození zavěšení o kámen. Na Sardinii v pátek vykouzlil vedoucí pozici. V sobotu hned ráno o ni ale přišel, když na úzké trati úseku Tempio Pausania svůj Yaris omlátil o skály a kameny. Do týmové kasičky tak pořádně přispěl jen třetím místem ve Švédsku a příště na Safari nepojede. To však není kvůli špatným výsledkům, ale kvůli Ogierově chuti znovu se poprat se svým krajanem Sébastienem Loebem. Minule v Portugalsku jim opakování monackého duelu moc nevyšlo. Loeb se v pátek dostal do vedení, ale pak o zídku urazil pravé zadní kolo a musel odstoupit. Ogier jej do seznamu restartujících následoval o chvíli později po dvojitém defektu. Na Safari si tedy střihnou další duel a snad to tentokrát bude dlouhodobější podívaná. K úspěchu v podobě svého prvního světového triumfu tam vloni měl nakročeno Takamoto Katsuta. Dočká se vítězství letos? Jeho pověst rozbíječe aut, jakou si do loňska úspěšně udržoval, pomalu začíná zapadat prachem. Letos sice hned v Monte Carlu chyboval na poslední sobotní zkoušce, ale v neděli znovu startoval a ještě získal body za osmé místo. Ve Švédsku skončil pod pódiem a na bednu se mohl dostat i v Portugalsku. V dramatickém závěru jej o ni ale připravil Daní Sordo a Katsuta se neubránil na konci poslední zkoušky slzám. I zbylé dvě rally v Chorvatsku a Sardinii Japonec dokázal dojet, obě jako šestý nejrychlejší, a díky své spolehlivosti si udržuje pěknou pátou příčku v průběžném pořadí. Ve značkách si Toyota samozřejmě drží první místo, ale na Sardinii se jim letos poprvé podařilo získat méně bodů než konkurenční Hyundai.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!