24. 6. 2022 07:49 − 823× − 0

Donegal při svém padesátém jubileu nezklamal

Kvůli koronavirovým opatřením padly poslední dva ročníky slavné irské Joule Donegal International Rally.

Naštěstí ale pořadatelé nepřišli o možnost oslavit velké padesátileté jubileum. Bohužel se při této příležitosti nekonal padesátý ročník slavné rally, ale jen ten osmačtyřicátý. Trať byla připravena opravdu monstrózní, na 301 ostrý kilometr se někdy nedostanou ani současné zkrácené podniky mistrovství světa. Na severozápadě Irska se na klasických asfaltových tratích závodilo celé tři dny. Všichni si pak hlavně přáli, aby se neopakovaly žádné nepříjemné události, jaké soutěž v letech nedávno i dávno minulých potkaly. Poslední ročník 2019 se nakonec ani nedojel, když během rally, nikoliv však vinou havárie, zemřel vítěz z let 2017 a 2018 Manus Kelly. Letos vítězství obhajoval Sam Moffett, který se domácího mistrovství neúčastní a s Fordem Fiesta RS WRC jezdí vlastně jen pro radost. To jeho bratr je v boji o irský asfaltový titul namočený až po uši. Situaci na čele mistrovství si ale dokázal vytvořit takřka komfortní. Úvodní dvě rally vyhrál a v těch posledních dvou byl poražen vždy jen vítězným jezdcem ve Volkswagenu Polo GTI R5. V Donegalu tak nemusel ze svého Hyundaie i20 R5 ždímat maximum a mohl si nádherné tamní cesty doslova užívat.

Pro páteční ranní sekci společně s bratrem zvolili bezpečnou volbu gum do mokra. Tolik vlhkosti ale na cestách nebylo a Josh do servisu přijížděl až jako pátý s odstupem převyšujícím půl minuty. Odpoledne se mu už dařilo lépe, zaznamenal třikrát třetí čas a celkově přeskočil do té doby čtvrtého Meiriona Evanse ve Volkswagenu Polo GTI R5. Další pilot německé techniky Alastair Fisher po špatném úvodu sezóny, když v Galway skončil sedmý, dokázal vyhrát třetí rally odehrávající se na území Severního Irska. Minule na International Rally of the Lakes dlouhou dobu vedl. V posledním testu ale musel svést souboj se značkovým kolegou Callumem Devinem, když na něj měl náskok jen 3,1 sekundy, a havaroval. Teď v Donegalu Fisher začal opatrněji a do cíle první etapy dorazil jako třetí s náskokem pouhých čtyř vteřin na Moffetta. Během sobotní ranní sekce se mezi nimi nic zásadního nezměnilo, ale hned na první odpolední zkoušce si Fisher prožil velkou krizi, při které jel nebezpečně jen po dvou kolech. Moffett si na této RZ 10 naopak připsal první nejrychlejší čas v soutěži. Hned záhy ale zase ztratil kvůli problémům s interkomem. Ve dvanáctém testu se dokázal pilot Hyundaie docvaknout už pouhou desetinku za soupeřova záda. V předposlední sobotní zkoušce se ovšem přetočil a večer šel spát se ztrátou 5,1 sekundy.

První příčku si už na RZ 1 přivlastnil Devine a rozhodně ji nechtěl nikomu přenechat. Celý den na něho dorážel host z Británie Matt Edwards, ale při seznamování se s novou technikou v podobě Citroënu C3 Rally2 etapu zakončil s odstupem 5,8 sekundy. Úřadující britský mistr nesehnal peníze na starty v domácím šampionátu a po třech soutěžích s Fiatem 131 Abarth mezi historiky v Donegalu poprvé usednul do soubobého speciálu. V sobotu ráno pokračoval Edwards nejrychlejším časem, ale na poslední zkoušce ranní sekce se nevyhnul chybě. Přetočením ztratil skoro dvacet vteřin a Devine si rázem mohl oddechnout. To však bylo jen na chvíli, než začal v další části etapy zlobit jeho vůz. Do závěrečné nedělní etapy si tak odvážel náskok opět snížený na 17,7 sekundy. Dvě nedělní zkoušky pořadatel musel už předem zrušit, takže poslední souboje hostila zbylá čtveřice testů. A začalo se pěkně zostra. Do té doby takřka neohrožený lídr Devine, který měl v zádech pouze do šampionátu nebodujícího Edwardse, na vlhké ranní trati chyboval a srazil balík slámy vytyčující retardér. Chladič jeho Pola dostal pořádnou ránu a Devine musel z první příčky, kterou držel od prvních kilometrů, smolně odstoupit. Tím tak udělal poslední tečku za letošním marným bojem o irský titul. Do čela se s takřka dvacetivteřinovým náskokem vyhoupnul Edwards. Hned na následující zkoušce, která se jela a byl jím druhý průjezd ranním úsekem, chyboval i Brit. Úsek Gartan během dvou průjezdů převrátil celou rally naruby. Edwards narazil pravým kolem na skrytý obrubník v trávě, udělal defekt a nevešel se už do další zatáčky. Bohužel při tom srazil balík slámy a skončil na betonové zídce. Velký náraz způsobil jemu i spolujezdci Davidu Moynihanovi zlomeniny několika žeber a další poranění. Soutěž tak pro ně skončila v nemocnici. Obě zkoušky vyhrál Moffett, vyhoupnul se před Fishera a před závěrem rally se stal novým lídrem. Dramatická neděle ale ještě nekončila, naopak nabírala na obrátkách. Fisher se pokusil na Moffetta zaútočit a v předposlední zkoušce udělal defekt. Do cíle přijel se ztrátou přes třičtvrtě minuty a bez brzd. Následovala hektická oprava, ale ani to nepomohlo a pilot Volkswagenu musel posledních třináct kilometrů absolvovat bez brzd. Z druhého místa se odporoučel až na páté. Na nejnižší pódiový stupínek se po všech těch událostech dostal Evans, který zůstal už jediným Moffettovým soupeřem v boji o titul. Souboj Fiest RS WRC mezi Samem Moffettem a Declanem Boylem vyhrál první jmenovaný s zároveň druhým místem zajistil pro svou rodinu double. Jeho bratr Josh se ze čtvrtého místa během dvou zkoušek dostal na první a slaví letos už třetí vítězství. Teď už má titul opravdu na dosah.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!