Mecsek Rallye hlavní mezinárodní akcí maďarského rallysportu

Tři roky plnila roli největší maďarské rally s nejvýznamnějším mezinárodním statutem evropská Rally Hungary.

Kvůli opakovaným organizačním přehmatům ale o svou pozici pořadatelé z Nyíregyházy přišli a čtvrtý ročník soutěže se pojede jen jako závěrečný díl maďarského mistrovství. To se zatím nese v režii hostujícího Madse Østberga za volantem Citroënu C3 Rally2. Vloni to Norovi v tamním šampionátu nevyšlo a musel se spokojit jen s bronzem, ale letos zatím vyhrál obě rally, na kterých startoval. Na konci května na nové soutěži Dunakanyar Rally chyběl a o vítězství spolu zabojovali piloti škodovek Ferenc Vincze jun. a Ádám Velenczei. První jmenovaný startující se starší generací Fabie doplatil na prokletí druhých míst a ani na třetí pokus se mu letos nepodařilo zvítězit. Do Fenstherm Kontakt Mecsek Rally, která díky zařazení do mistrovství Evropy historiků přebrala štafetu nejvýznamnější soutěže na maďarském území, ale vstoupil Vincze jun. nejrychleji. Na rychlejším úseku, který se jel na začátku obou sekcí, se mu dařilo lépe. Oba průjezdy vyhrál, chvíli tak i vedl, ale na konci etapy už byl třetí s odstupem 6,9 sekundy.

Jeden nejrychlejší čas zajel i Róbert Bútor, který dal dohromady svůj klenot. Vloni na šotolinových testech Citroën C3 WRC dost ošklivě poničil, ale po roce se auto ukázalo jako znovuzrozené. Během rally vyhrál Bútor tři rychlostní zkoušky, jednou se nevešel do retardéru a jednou přijel pozdě do časové kontroly. Pokud by jako obvykle na konci rally neodstoupil, patřilo by mu čtvrté místo. Zajímavostí je, že v Itálii v ten samý víkend startovala další C3 WRC. Jeden z několika svých exemplářů francouzského WRC po tratích Rally di Alba provezl Alessandro Gino. První etapu maďarského podniku opanoval Velenczei nabuzený vítězstvím v předešlé rally. V sobotu ráno ale zabral Østberg, který již našel správné nastavení svého Citroënu a díky dvěma nejrychlejším časům opanoval první sekci. Velenczei pak vyhrál RZ 8 a udržel manko na hratelných 5,7 sekundy. V předposlední zkoušce ale srazil retardér a kvůli deseti inkasovaným vteřinám se propadnul na třetí místo za Vinczeho jun. Maďarský šampión z roku 2019 tak v cíli znovu obsadil druhé místo, které je mu letos očividně souzeno. Østberg dokázal i napotřetí oba maďarské soupeře porazit a drží si stoprocentní bilanci.

Hlavní událostí na tratích v okolí Pécse bylo zápolení evropských historiků. Spravit si chuť po vltavské nevydařené premiéře Toyoty Celica GT-4 (ST165) chtěl Vojtěch Štajf. Jeho optimismus po testech a shakedownu vystřídal smutek. Kvůli poruše transmisí pro něho rally skončila už na startu první rychlostní zkoušky. Nejrychlejší čas na začátku rally zajel Ville Silvasti s Lancií 037 Rally, ale dvacet trestných sekund za poražený retardér jej srazilo na páté místo. Do čela se dostal vítěz Historic Vltava Rallye Zippo s Audi Quattro, u kterého mu na minulé rally ve Švýcarsku odešlo turbo. Technické problémy Itala dostihly i tentokrát. Již během pátku nastřádal 130 sekund v penalizacích a spadnul na osmé místo. Druhý den vyhrál tři ze šesti zkoušek a posunul se na konečnou čtvrtou příčku. Od vítězství ve skupině 3 mu nakonec chybělo pouhých 12 vteřin. O tak málo třetí příčku absolutně uhájil Karl Wagner s Porsche 911 SC. Silvasti si ještě v pátek připsal dalších deset vteřin za problémy v retardéru a do čela se dostal miláček místního publika Tibor Érdi jun. Maďar mohl s Fordem Sierra RS Cosworth 4x4 vyhrát už na Vltavě, ale z vedoucí pozice spadnul po exkurzi mimo trať. Na minulé Rallye du Chablais si hlavu postavila technika a porucha diferenciálu mu neumožnila dojet do cíle. Podařilo se Érdimu jun. dosáhnout na evropský triumf na domácí půdě? Nakonec ano, ale nebylo to úplně jednoduché. V závěru se musel smířit s tím, že se mu ze čtyřkolky stala dvoukolka. Se štěstím vedoucí příčku v posledních dvou zkouškách uhájil. Po tom všem z toho ale bylo vítězství o pouhých devět desetin sekundy.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!