Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
30. 6. 2022 15:14 − 12476× − 31

V rally pyramidě začala doba elektrická

FIA vydala homologační a technické regule pro vstup nové třídy speciálů Rally5e do světa soutěží.

Již v minulých měsících proudily světem internetu zprávy o tom, že některé automobilky jako například Renault a Opel tlačí na FIA, aby v řádech a pyramidě rally vozů "legalizovala" elektrické závoďáky. Po včerejším zasedání Světové komise motorsportu se zástupci automobilky Stellantis konečně dočkali a civilní elektromobily mohou být dle stanovených technických regulí konvertovány do rally. Jelikož záměr je, aby tyto speciály vycházely ze běžných produkčních vozů, tak FIA vytvořila novou kategorii Rally5e, která bude mít ještě dvě podtřídy v závislosti na výkonu baterií daných aut, protože hraniční výkon bude 60 kWh. No a jak to vypadá, speciálů této kategorie se možná brzy dočkáme od více značek, než se zatím zapojily třeba do třídy Rally3, protože kromě již zmíněného Renaultu a Opelu, jenž navíc provozuje značkový cup s Corsami-e, svůj zájem o Rally5e deklaroval též M-Sport, který obvykle u nových tříd bývá jedním z pionýrů.

No a právě Benoît Nogier z Renaultu se pro elektrickou budoucnost motorsportu vyjádřil již dříve, když se doslova nechal slyšet: "Je jasné, že v budoucnosti budou všechny sportovní auta na elektriku. Takže naše vize je jasná. Budoucností nejsou ani hybridy. Rádi bychom, aby již příští generace vozů Rally1 byla plně elektrická a myslím si, že FIA by mohla být více vizionářská a už teď začít více tlačit na nástup plně elektrických aut. S FIA budeme pracovat na tom, abychom připravili novou generaci aut. A ta bude plně elektrická. To si opravdu v Renaultu myslíme a takovou máme vizi." Ostatně je to právě Renault, který se již dříve nechal slyšet, že více se do rally chce zapojit, až bude více elektrická, aby to souznělo s plány automobilky nabízet již za tři roky 10 elektrických modelů aut.

Komentářů celkem: 31
30. 6. 2022 15:41
9 0
Doufám, že budou startovat jako poslední. Pak můžu v klidu z RZ včas odejít.
30. 6. 2022 15:43
8 0
R.I.P Rally smajlík
30. 6. 2022 16:10
1 11
Mě osobně to nijak nevadí a rád se na tyto auta podívám. Protože kdo někdy jel v elektro autě, musí uznat, že to jede neskutečně, hlavně to zrychlení. A v podobě Rallye vozů, proč ne? I na Barumce rád sleduji, když závodí elektrický Opel.
30. 6. 2022 16:11
0 0
Rally1 určitě nebudou startovat poslednísmajlík
30. 6. 2022 16:14
7 0
Loni na Barumce byla na el. auta velká podívaná....smajlík
30. 6. 2022 21:34
5 0
Po přečtení první věty Benoît Nogiera jsem se mně vybavila věta Největšího Čecha (Jára Cimrman): Budoucnost patří aluminiu. Ve světle těchto dvou (skoro knížecích) poznatků bych byl klidný a dovolil si předvídat, že i přes usilovnou snahu politiků a na politiky navázaných "byznysmenů", několik desítek let se budeme chodit dívat na rallyové auta, které si povezou zásobu fosilních paliv; v ojedinělých případech doplněnou o mírnou zásobu elektronů. smajlík A pokud se budu mýlit, tak mým největším trestem bud, hledat si (na stará kolena) nový koníček. Ale sedět doma u pece nebudu a hospodu jsem vyškrtnul dávno.smajlíksmajlík
Fox
30. 6. 2022 21:56
3 0
Taky si dovolím volně navázat na Cimrmana. Pokud se chtějí pánové z Renaultu zařadit mezi ostatní průkopníky slepých uliček, aby za pár let mohli slavnostně prohlásit "Ano, přátelé, tudy cesta skutečně nevede", budiž, mají na to plné právo. Za současného stavu technologií na získávání a uchovávání el. energie je elektromobilita opravdu slepá ulička...
1. 7. 2022 00:41
0 0
Bože, Bože, do kohos tu duši dal? (Benoît Nogier) už nám zbyde jen to kino https://www.youtube.com/watch?v=PHFeGHwdWlY https://www.youtube.com/watch?v=No5-Y0-98CI ...první je Vltava 1974, druhý 1967
1. 7. 2022 06:51 Upraveno 06:51
2 1
Původně napsal Gurun
Mě osobně to nijak nevadí a rád se na tyto auta podívám. Protože kdo někdy jel v elektro autě, musí uznat, že to jede neskutečně, hlavně to zrychlení. A v podobě Rallye vozů, proč ne? I na Barumce rád sleduji, když závodí elektrický Opel.
Co se týče rychlosti a nasazení (konkrétně třeba na Březové v rychlém před "Araiovo" mostkem) tak s tím souhlas. Po špičce prakticky největší nasazení alespoň na oko a pro mne velké a příjemné překvapení. ALE co se týká zvukového projevu, který tomu přidává tu správnou "rallyovou atmosféru" u trati, tak tady absolutní nula... smajlík Pokud by tohle měla být budoucnost rally, začínám si po třiceti letech u tratí RZ hledat jiného koníčka...
A teď do mne smajlíksmajlík
1. 7. 2022 07:16
0 0
standak:přesně vystižené,ten "šum svistu" mi žilama opravdu netrhá.
1. 7. 2022 08:53
2 0
Ale nezapomeň na to, že díky dobíjení se bude muset změnit spousta věcí. Upravit harmonogram celých závodu!! A kde budou ty mega náklaďáky s agregatama na dobíjení? Míchat hrušky a jablka fakt nejde. To mohl vymyslet jen chorej mozek, a musel k tomu mít 2 vysoký školy. smajlík
1. 7. 2022 16:13
0 0
Nesouhlasím s tím, že budoucnost nejsou hybridy. Právě naopak. Ukazuje se to na okruzích, že nějaká pomoc elektriky není na škodu, ale čistě elektriku? Podle mě to je blbost.

1. 7. 2022 16:14
1 1
pokud technické řád určí minimální možný dojezd např kolem 150km tak se na většině rally nic měnit nemusí
1. 7. 2022 16:25
3 0
Jinak nejrychlejší E Corsy jezdily vloni na Barumce časy kolem 80.místa. Podívání na to bylo ovšem tragické a nejenom z důvodu absence zvuku.
1. 7. 2022 17:01
3 0
Jak chces ujet 150 km na 60 kWh? Cestovnim tempem asi v pohode, ale v zavodnim rezimu, aby to melo aspon 180 HP?
1. 7. 2022 17:01
1 4
Původně napsal brukky
Ale nezapomeň na to, že díky dobíjení se bude muset změnit spousta věcí. Upravit harmonogram celých závodu!! A kde budou ty mega náklaďáky s agregatama na dobíjení? Míchat hrušky a jablka fakt nejde. To mohl vymyslet jen chorej mozek, a musel k tomu mít 2 vysoký školy. smajlík
Mobilní "baterkarna" s 1,1 MWh vypadá jako stánek s párkama. A pokud budou baterie omezeny na 60 kWh, tak to dokáže nabít skoro 20 aut. A může jich příjet několik. A nabít se to může kdekoli (i ze sítě) mimo servisní zónu, takže žádné rachotící agregáty. A už je to stejnosměrné, takže do aut se to nacucá rychle. Rallyekrosařům to funguje a jezdci jsou nadšení. 700 fosilních koní jim už nikdo nepovolí, akcelerace blesková, krouťák hned a vyvážení auta jednodušší.
1. 7. 2022 17:12
0 4
Původně napsal Kenny_pce
Jak chces ujet 150 km na 60 kWh? Cestovnim tempem asi v pohode, ale v zavodnim rezimu, aby to melo aspon 180 HP?
Dobíjet se může v zásadě po každé RZ. Ve formuli E mají kapacitu omezenou na 54 kWh, výkon (závodní) omezený na 220 kW (plánuje se 320) a jezdí 45 minut + 1 kolo. Je legrace se dívat, jak dojíždějí s 1% kapacity (kdo to přežene, nedojede). Nehledal bych problémy, tam, kde nejsou.
1. 7. 2022 17:22
0 5
Původně napsal genianální dífka
Bože, Bože, do kohos tu duši dal? (Benoît Nogier) už nám zbyde jen to kino https://www.youtube.com/watch?v=PHFeGHwdWlY https://www.youtube.com/watch?v=No5-Y0-98CI ...první je Vltava 1974, druhý 1967
Co tím chtěl básník říci? Doba se prostě mění - z této minulosti se mi vlasy ježí hrůzou, kdykoli to vidím - čas 3:14 a dále. https://www.youtube.com/watch?v=u-bEzUipmWc&ab_channel=ROSMANAO%7CRacingMotorsportVideos
1. 7. 2022 19:32 Upraveno 19:33
5 8
Kdykoliv se tady objeví článek o elektroautech, ukazuje se, že většina rallye fanoušků jsou fakt totální omezenci a vůbec nekoukají dopředu. Kdo nepochopí to, že se doba prostě mění, ať si jde hledat jinou zábavu. Podívejte se, jak se měnily různé odvětví za posledních 100 let. A když končily WRC v Česku, řvali jste, že končíte s rallye. Když nastupovali S2000, byly to pro vás jen vysavače a nakonec vám stály péra, když jich jelo na Barumce 30. Loni jste řvali "končím s rallye", protože týmy WRC testovaly hybridy a stejně jste hned při Monte slintali nad bitvou Ogier vs Loeb... Z toho vyplývá, že fanoušci rally jsou buď totální eko ignoranti anebo jim prostě všechno déle trvá. Anebo obojí. Dejte tomu čas, fanděte vývoji, zvuk taky bude a pojede se dál. Anebo opraste videokazety a zůstaňte jen u televize v papucich a nadavejte na netu stylem "tehdy bejvávalo". Já se těším.
2. 7. 2022 17:35 Upraveno 17:41
1 0
Původně napsal PepaJH
Původně napsal genianální dífka
Bože, Bože, do kohos tu duši dal? (Benoît Nogier) už nám zbyde jen to kino https://www.youtube.com/watch?v=PHFeGHwdWlY https://www.youtube.com/watch?v=No5-Y0-98CI ...první je Vltava 1974, druhý 1967
Co tím chtěl básník říci? Doba se prostě mění - z této minulosti se mi vlasy ježí hrůzou, kdykoli to vidím - čas 3:14 a dále. https://www.youtube.com/watch?v=u-bEzUipmWc&ab_channel=ROSMANAO%7CRacingMotorsportVideos
Jako že vlasy hrůzou z těch diváků (3:14) ? No, jen pako si stoupne do davu za horizont...jenže básník objevil to video od Dušana Neumanna (říká ti to jméno něco?) a na něm Munariho a Röhrla (a další) v Klatovech v ´74. Nevím jak seš starej a jestli jsi to zažil, ale stálo to za to...a nejen tím, že člověk byl mladý ucho. Tak jsem to sem dal jako vzpomínku a připomenutí o čem byla rally v tý době... Jak to říkal Vladimír Hubáček... Po startu jste vjeli do lesa a po 2 500 km jste z něj vyjeli... den, noc, den v kuse... (pozn. Munari to jel v r. 1973...ˇ74 už ne)
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!