Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
2. 7. 2022 11:04 − 5854× − 19

Čtyři značky stačí, drahoušku

Většina z nás dodnes nostalgicky vzpomíná na dobu po přelomu milénia, kdy ve světovém šampionátu s vozy WRC zápolilo hned sedm značek.

Bývaly to krásné časy, na startu soutěží stálo několik desítek speciálů nejvyšší specifikace WRC ať už v oficiálních barvách nebo v soukromých rukou a například v sezóně 2002 můžeme napočítat více jak 40 jezdců, kteří si aspoň epizodně sedli do auta v továrních službách. Navíc dalších více jak 20 jezdců sedlalo vozy WRC v některém závodě soukromě a o bojů zasáhlo hned osm modelů (nepočítaje jednotlivé evoluční verze, které v průběhu roku nasadily například Mitsubishi či Škoda). Tyto krásní časy však trvaly pouze krátce a po roce 2005 začal pokles, který gradoval na konci dekády, kdy spolu zápolili pouze reprezentanti M-Sportu a Citroenu… Potud vzpomínky. Pohled do současnosti ukazuje, že máme v šampionát tři týmy a nezdá se, že by nějaká další značka vyčkávala na obzoru, byť se FIA při zavedení kategorie Rally1 snažila tvářit optimisticky. Jak navíc pro DirtFish říká nový šéf FIA pro rally Andrew Wheatley, moc velká šance, že by v šampionátu skokově narostl počet značek, není.


Vzpomínka na rok 2001 a tradiční týmové focení před startem sezóny v Monaku

"Neustále tu jsou značky, které vyjadřují zájem o šampionát, protože je to celosvětový podnik a je v něm konkurence. Myslím si, že bychom měli mít na paměti, že tři značky v MS jsou pozitivum. Za mě osobně by optimem byly čtyři značky, protože jsem v MS působil i v dobách, kdy jezdilo šest či sedm výrobců a účastnil se někdy hodně podivných diskuzí a jak se ukázalo, pro některé bylo velmi obtížné uspět," říká Wheatley s odkazem na doby, kdy pro takové týmy jako Škoda či Hyundai byly velkým úspěchem umístění na chvostu bodované šestice (či později osmičky) a větší úspěch byl dílem náhody. "Protože čím víc značek v šampionátu bude, tím více lidí bude navždy druhých, třetích, čtvrtých. Vždycky tu bude jenom jeden vítěz. Teď tu máme tři značky, které dokázaly vyhrát a mají tedy o čem marketingově mluvit. Myslím si, že každý šampionát by rád měl tak pět, šest značek, ale realita je, že aby byl šampionát zdravý, tři nebo čtyři značky jsou ideální," říká Andrew Wheatley.

No a co by to mohlo znamenat do budoucna pro další homologační periodu? Zřejmě nelze očekávat, že by se zpět na přetřes dostaly myšlenky, které se již částečně objevovaly dříve, že by nejvyšší ligou MS byly vozy Rally2 s určitým plusovým kitem, který by z těchto aut udělal nejvyšší specifikaci. Protože pohledem na počet zapojených značek jde o jednu z nejúspěšnějších kategorií vozů v novodobé historii rallysportu. "Každá cesta někam vede a aktuálně poměrně podrobně prověřujeme, kde se nacházíme s MS. Průběžně evaluujeme a snažíme se z pohledu všech zainteresovaných, ať už značek, promotéra, médií či fanoušků, zjistit, co jsou klíčové ingredience tvořící ideální soutěžní speciál. No a z těchto zjištění chceme vyjít při stanovování dalšího vývoje. Ale upřímně řečeno, když bychom byli v pozici, v jaké jsme dnes… Máme tři značky, které dokázaly vyhrát soutěž, máme spektakulární auta a ve WRC2 máme fantastický doprovodný šampionát. V Portugalsku bylo na startu něco přes 40 aut ve WRC2. Máme tak dva silné šampionáty a vlastně bych měl trošičku obavy, kdyby některá ze značek šla do Rally1 a ze dvou silných šampionátů by nám zbyl jen jeden," uzavírá činovník FIA.

Komentářů celkem: 19
2. 7. 2022 15:05
0 0
Kdo je ten třetí Citroen, co tam stojí místo Loeba? Pellerey?
2. 7. 2022 15:17
1 0
Citroenare bych tipnul na Radstrom-Puras-Bugalski
2. 7. 2022 15:42
2 0
Hlavně, že "evaluujeme " (kolikrát i evakuujeme, eskalátorujeme a někdy dokoce ejakujeme... smajlík ) od tý doby, co se z MS/WRC začal tvořit exkluzivní šampionát pro exkluzivní vozy.... Byly "dávné" doby, kdy na některých soutěžích bylo i přes 30 aut kategorie WRC (maximum tuším 38 WRCů - jen poznámka, samozřejmě je úplně jiná doba). A hlavne bylo možné, se stejným vozem nejvyšší kategorie jet domácí mistrák a odskočit si do MS a mít "stejnou" techniku jako ti nejlepší jezdci.
Máme dva silné šampionáty, skvělé - akorát se tomu "druhému" skvělému šampionátu téměř nevěnujeme (info z WRC2 je minimum). A zároveň se bojíme, že nám z něj nějaká ta značka odejde a budeme mít je skvělé exkluzivní WRC/Rally1 pro pár aut. Mimochodem nechybí u toho Portugalska za WRC dvojka?
NIcméně musíme se pochválit, nikdo jiný to za nás neudělá smajlík
2. 7. 2022 15:53
2 1
Myslím, že filosofii FIA pro Rally stanovil Jean Todt, který se rozhodl ubírat cestou F1. Několik málo továrních speciálů pro MS, které budou tvořit uzavřenou kategorii nejsilnějších vozů. Tehdy jsem byl dost vyděšený, když jsem to poprvé slyšel. Nejradši jsem měl dobu, kdy mohl v MS překvapit kdokoliv z lokálních jezdců, kteří jinak kralovali v domácích šampionátech a čas od času z toho byl dost překvapivý vítěz.
2. 7. 2022 16:41
4 0
Takhle to vypadá, když činovník FIA uvěří vlastním lžím. Ford jen díky Malcolmovi a dvě značky z Asie. Kde jsou Němci, Francouzi, Italové? Tohle je ten ideální stav MS v rally?
2. 7. 2022 16:41
0 0
To bylo kdy, prosím tě? Od Mattse Jonssona ´92 ve švédsku mě žádný další příklad nenapadá. Ale souhlasím s tím, že ty dřevní doby WRC tak do 2005 byly stejně nejhezčím obdobím, které se už jen tak nevrátí. Hlavně kdy si člověk vezme, jak jsou dnes značky pod jednotlivými koncerny a nechce se mi věřit, že by ještě dnes nechal třeba Stellantis nebo ať si zasním třeba VW, soutěžit dvě svoje automobilky ve stejném šampionátu.
2. 7. 2022 18:33
0 0
Původně napsal Medvěd
Citroenare bych tipnul na Radstrom-Puras-Bugalski
Je to tak, Radstrom mně úplně vypadl. On ani Eriksson tam nestartovali, asi si jenom dali fotečku a potrénovali.
2. 7. 2022 20:14
2 0
Tenhle blábol se jinak komentovat nedá. Lži, samochvála a hurá do sra.ek. Ještě, že mně brzo bude šedesát a nastane čas, že nebudu dávat "procházky" po lesích; ostatně, koho by zajímal šum svistu. Takže budu sedět doma, čučet na YT a "dřevní doby" WRC. V mezičase mrknu na nějaký "přebor", kde WRCa uvidím a zpět do papučí. smajlík
Nebo, a to asi bude druhá cesta, se opět vrhnu na spolupořádání RC rally, kde jsou sice elektry, ale ta atmosféra, pánové, kdo to nezažil .. !!!
2. 7. 2022 21:34
0 0
Bojím se že za 2-3 roky už bude ve WRC Rally1 pouze 1 značka .. jestli vůbec .. teda pokud to ještě rally bude ...
3. 7. 2022 14:47
1 0
https://www.youtube.com/watch?v=1sAbQ5wRr0o&t=54s

Elektrika ať jde do prdele! Beztak jde jen o to vzít lidem auta a svobodu, jinej účel to nemá. Vyrábět a následně likvidovat baterie nemá s ekologii nic společnýho, ale státu se bude moc líbit rozhodovat, komu dovolí nabít a komu ne...
3. 7. 2022 20:10
0 0
Původně napsal Medvěd
Hlavně, že "evaluujeme " (kolikrát i evakuujeme, eskalátorujeme a někdy dokoce ejakujeme... smajlík ) od tý doby, co se z MS/WRC začal tvořit exkluzivní šampionát pro exkluzivní vozy.... Byly "dávné" doby, kdy na některých soutěžích bylo i přes 30 aut kategorie WRC (maximum tuším 38 WRCů - jen poznámka, samozřejmě je úplně jiná doba). A hlavne bylo možné, se stejným vozem nejvyšší kategorie jet domácí mistrák a odskočit si do MS a mít "stejnou" techniku jako ti nejlepší jezdci.
Máme dva silné šampionáty, skvělé - akorát se tomu "druhému" skvělému šampionátu téměř nevěnujeme (info z WRC2 je minimum). A zároveň se bojíme, že nám z něj nějaká ta značka odejde a budeme mít je skvělé exkluzivní WRC/Rally1 pro pár aut. Mimochodem nechybí u toho Portugalska za WRC dvojka?
NIcméně musíme se pochválit, nikdo jiný to za nás neudělá smajlík
Mevěde,Remo 40...,dík za názor...
3. 7. 2022 20:12
0 0
kuře nějak tě unikl SEAT...
3. 7. 2022 20:21
0 0
di baiardo, kdybych chtěl být puntičkář, tak s ohledem na statistiku na svou obranu řeknu, že v daném roce do MS žádná Cordoba WRC nezasáhla https://www.ewrc-results.com/cars/16-seat-cordoba-wrc/?s=&sct=1#stats
3. 7. 2022 20:25
0 0
kuře nějak tě unikl SEAT...
3. 7. 2022 20:26
0 0
nepsal jsi o sezoně 2001 ale zmiňuješ se o přelomu milenia...
3. 7. 2022 20:47
0 0
No můj odkaz byl k roku 2002, i když píšu jak tatar, tak ještě vím, o čem píšu smajlík "Například v sezóně 2002 můžeme napočítat více jak 40 jezdců, kteří si aspoň epizodně sedli do auta v továrních službách. Navíc dalších více jak 20 jezdců sedlalo vozy WRC v některém závodě soukromě a o bojů zasáhlo hned osm modelů"
Ale řešíme tu hovna, prostě byly to pěkné časy, které se jen tak nevrátí.
3. 7. 2022 20:59
0 0
Kuře sorry,já jen,že ty do toho taky patřili...,jinak článek opět prima...
3. 7. 2022 22:45
0 0
di baiardo: Který rok SanRema myslíš? Maximum tam tuším bylo roce 2000: 36 WRC (+ 3 áčkový Lancery). Jen pro statistiku, v danem kontextu je to "zbytecny" detail.
7. 7. 2022 09:26
0 0
Proboha, to jsou žvásty (Andrew Wheatley) jak v EU. Tři týmy jsou OK, protože na všechny se na bedně dostane. Bože, jak hluboko může lidstvo ještě klesnout?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!