5. 7. 2022 18:56 − 1213× − 0

Výhra v Tet Rally Liepaja zůstala doma

Na start pátého podniku evropského šampionátu se postavily dobře známé speciály z předešlých soutěží.

Jako obvykle hrály prim Škody Fabia obou generací R5 a Rally2 evo, kterých odstartovalo třináct kusů. Zbylá devítka vozů hlavní kategorie Rally2 se rozdělila mezi další tři značky. Tři horká želízka v ohni měla značka Hyundai, když se s i20 N Rally2 podruhé v řadě ukázal i druhý muž průběžného pořadí šampionátu a vítěz dvou ze čtyř předešlých podniků Nil Solans. Narozdíl od Volkswagenu ale Španělovi vůz korejské značky očividně nosí smůlu. Minule na Rajdu Polském vedl od první zkoušky a už to vypadalo na třetí triumf sezóny. V předposledním sobotním testu ale Solans kvůli poškozenému zavěšení skončil mimo trať a soutěž pro něho předčasně skončila. Teď v Lotyšsku tak dominantní výkon nepředváděl a na konci první sekce se teprve posunul na druhou příčku. Na sobotní odpoledne pak ale Španěl zvolil špatné obutí. Když už v poslední zkoušce konečně začalo pršet a mohl využít výhod gum do mokra, udělal defekt a minutová ztráta jej v nabité konkurenci nemilosrdně katapultovala mimo top ten. Zpátky do nejlepší desítky se Solansovi v neděli vůbec nedařilo dostat a jedinou útěchou mu zůstala závěrečná Power Stage. Jako druhý na trati ale ostatním čistil stopu a domů tak odjel jen s pěti body. Teď jej navíc čeká tradiční boj o zajištění financí. Římská rally se blíží a naděje na zisk evropského titulu se naopak vzdalují.

Když se minule Solansovi nedařilo, situaci zachránil jeho týmový kolega Tom Kristensson se starším Hyundaiem i20 R5. Do cíle dorazil jako druhý nejrychlejší. Teď v Tet Rally Liepaja poskočil Švéd na konci prvního dne na provizorní pódium. Druhý den jej ale potkal stejný osud jako Solanse, defekt. Situaci musel zachraňovat Hayden Paddon, který do Lotyšska přijel testovat svou novou zbraň na blížící se Rally Estonia. Hyundai i20 N Rally2 dostal k dispozici těsně před soutěží, ale už na kvalifikační zkoušce s ním zajel třetí nejrychlejší čas. Třetí čas zajel i v první rychlostní zkoušce, ale výlet mimo trať na RZ 3 jej stál jedenáct míst. Ještě v sobotu odpoledne se Novozélanďan vyšplhal na osmé místo a po úspěšné změně nastavení nového vozu pokračoval v posunu vpřed i v neděli. V RZ 9 atakoval protikatovací sloupek, ale naštěstí to odneslo jen pravé přední světlo a nárazník. Do cíle Paddon dojel jako šestý nejrychlejší. V záplavě škodovek se do top ten prosadili už jen další dva jezdci. Yoann Bonato si jako asfaltový specialista nedělal naděje na kdovíjaký výsledek a nakonec mohl být rád i za desáté místo. V závěru rally totiž u jeho Citroënu C3 Rally2 začala zlobit převodovka.

Zato Ken Torn se viděl na seznamu největších favoritů na vítězství. Na začátku roku měl jistě ambice zabojovat i o evropský titul, ale hned obě úvodní rally mu udělaly čáru přes rozpočet. Ve Fafe doplatil na vyjeté koleje, ve kterých poškodil chladič. Na Azorech se jeho Ford Fiesta Rally2 zastavil bez zjevného varování v době, kdy bojoval o stupně vítězů. Na Kanárské ostrovy Estonec vůbec neodcestoval a do bojů se znovu zapojil na polských šotolinách. Na těchto tratích podobných těm, na kterých v Estonsku vyrůstal, dosáhnul na perfektní třetí místo. V Lotyšsku jej pak čekaly tratě ještě o něco bližší jeho stylu. Torn z Fiesty Rally2 ždímal maximum, ale na boj s trojicí nejlepších to tentokrát jednoduše nestačilo. Na konec si ještě musel pořádně hlídat záda, když jej o čtvrtou příčku a post nejrychlejšího Estonce chtěl připravit jeho krajan Gregor Jeets. Pilot Škody Fabia Rally2 evo za ním už po první etapě zaostával jen o 1,4 sekundy a před závěrečnou Power Stage to bylo jen o pět vteřin více. Torn si tak nemohl dovolit na závěr žádné zaváhání. Svého krajana v posledním testu ale překonal a čtvrté místo si udržel. Kdy se na evropské půdě znovu ukáže, je momentálně hodně nejasné. Další dvě soutěže se totiž pojedou na asfaltových cestách.

Na nich se naopak nejlépe cítí Efrén Llarena. Na druhou stranu ale své dosavadní jediné evropské vítězství v této sezóně získal na šotolinové Azores Rallye. Po Fafe, kde vyjel mimo trať a poškodil chladič, to bylo pořádné zadostiučinění. Azorský triumf ale Španěl získal na poslední chvíli, až na závěrečné Power Stage. Na Rally Islas Canarias dojel druhý a minule v Polsku pak čtvrtý. To byl sice výsledek na první pohled slabší, ale při neúspěchu jeho krajana Solanse mu pomohl ke zvednutí náskoku na čele evropské klasifikace. V Lotyšsku lídr ME začínal jedenáctým časem, ale na konci prvního dne už byl druhý. Svého největšího soupeře o titul měl v tu chvíli deset míst za sebou. V neděli už tak nemusel pilot škodovky nikam výrazně spěchat. Nakonec se ale ukázal jako správný závodník a s Mikkem Heikkilou si to o druhé místo přeci jen rozdal. Fin si pochvaloval tratě, které mu připomínaly jeho rodnou zemi. Dvě zkoušky před cílem rally se už dostal před Llarenu na druhé místo. V závěrečné Power Stage ale doplatil na rozbitou trať, která mu vůbec nebyla po chuti. Llarena naopak zatlačil, zajel třetí nejrychlejší čas a o pouhých sedm desetin vybojoval druhé místo zpátky. Španěl je letos králem závěrečných zkoušek. Kromě Lotyšska a již zmíněných Azorů zajel velmi dobře Power Stage i na Kanárských ostrovech. Tehdy tam dokázal podobně jako teď Heikkilovi vrátit úder Bonatovi a vybojovat zpátky druhou příčku. Každý tento bod navíc se v konečném zúčtování může hodit. A i díky těmto úspěchům má Llarena na čele mistrovství již tak solidní náskok.

Tet Rally Liepaja ale letos patřila hlavně jednomu jezdci. Naposledy tuto rally z domácích soutěžáků dokázal vyhrát Ralf Sirmacis v roce 2016. O tři roky později se se stejným vozem, Fabií R5 dokázal na bednu prosadit Märtinš Sesks. Tou dobu nešlo o úplně neznámého jezdce, vždyť rok předtím získal titul evropského juniora. Poslední dvě sezóny strávil mladý Lotyš na světové scéně, kde se marně pokoušel získat titul juniorského mistra světa. Hlavně před dvěma lety k němu měl velmi blízko a připravila jej o něj až nehoda na závěrečné Monze. Letos zkouší štěstí znovu na evropské scéně, ale se Škodou Fabia Rally2-Kit nemá v absolutním pořadí proti sofistikovanějším vozům Rally2 šanci. Na minulou soutěž v Polsku spojil síly se silným týmem indického výrobce pneumatik MRF. Pod jejich hlavičkou vedle lídra mistrovství Llareny závodí i Simone Campedelli, Norbert Herczig nebo Javier Pardo. Díky tomuto spojení si tak Sesks mohl dovolit na domácí soutěž pronajmout Fabii Rally2 evo ze stáje SRT. V kvalifikaci zajel až sedmý čas, to hlavní si schovával na samotnou rally. Hned v první zkoušce šel do čela a neopustil jej až do konce rally. Během soboty vyhrál všechny rychlostní zkoušky a na čele si vybudoval náskok blížící se půlminutě. V tempu mladý Lotyš nepolevil ani v neděli, znovu vyhrál, co šlo, a do cíle dojel s náskokem převyšujícím celou jednu minutu. Takovou dominanci letos v mistrovství Evropy ještě nikdo nepředvedl.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!