Jiří Káňa - eWRC.cz
6. 7. 2022 19:46 − 9859× − 2

Loučení se slzou v oku

V životě někdy kromě veselých zpráv, které máme všichni rádi, přichází i ty smutné. Mezi ně bohužel patří následující řádky.

Po krásných závodních letech nás opustil skutečný vůz Gr. A, který byl v roce 1987 zkonstruován u Fordu pro závodění. Kladivo, které se postavilo na start proti takovým autům, jako byli BMW M3, VW Golf GTI, Lancia Delta Integrale nebo Mazda 323 4WD se zvučnými jmény za volantem. Ne nadarmo se říká, že s tímto vozem umělo jezdit jen pár jezdců. Za volantem Fordu Sierra Cosworth seděli jezdci jako Stig Blomqvist, Didier Auriol nebo Colin McRae.

A já jsem měl to privilegium a také čest řídit pár let tento jedinečný turbo vůz. Po 25 letech od světové premiéry tohoto vozu vyjel z dílen litvínovského AP Motorsportu červeno bílý Ford Sierra Coswort Gr. A. , a to v plné specifikaci, jak s ním jezdila fabrika právě před 25 lety. ( na stránkách www.fordsierracosworth.cz si můžete prohlédnout celou stavbu auta). To se psal rok 2013. V začátcích to byly dětské nemoci, které trápí každé nově postavené auto. Ale vše se postupně podařilo vyřešit a auto sloužilo krásných 9 let v českém mistrovství historických aut. Nikdy nenabouralo, nikdy se nestalo nic posádce. Když pršelo, tak ve většině případů auto odmítalo jezdit. S takovým klenotem mi přišlo škoda jezdit, když je riziko nehody obrovské. Zvládnout těch 300 turbo koní na zadní nápravě na vodě a bahně není zrovna snadná záležitost…

Byla to krásná léta plné zábavy, zajímavých okamžiků, přátelství a souznění zainteresovaných. Parta závodníků v historických autech je super. Tedy až na výjimky… Ve většině případů si pomáhají a snaží pomoci, jak to jde. Všichni do tohoto sportu dávají svoje peníze a čas, a jdou si to užít. Jsou to nadšenci. Zrovna tak jako já. Vždy jsem říkal, že to musí přinášet potěšení především mě. Proto jsem v bahně a vodě nejezdil. Potěšení se pak nějak vytrácelo.

Sierra změnila majitele a odjela do Holandska, kde bude v dobrých rukou. Níže je vidět, co nový majitel sedlal za auta.

Doma má krásného historika na vrchy, čtyřdveřového BMW 5 z roku 1988. Nádherně postavené auto. Říkal, že v Holandsku mají všichni BMW M3, které funguje skvěle, ale že on se chce odlišovat a chce právě tento vůz.

Chtěl bych tedy na závěr poděkovat všem, kteří byli u tohoto projektu. Pípa ( Zdeněk Pipota) který nás opustil minulý rok, Václav Arazim, Honza Mikšátko, Ivan Matoušek, Ladislav Křeček, Jirka Navrátil, Julda Gál, Joe King alias Pepa Král, Martina Kalistová. Děkuji dále všem, kteří se na výrobě auta podíleli v dílčím slova smyslu. Moc vám všem děkuji. Byli jsme součástí něčeho výjimečného, za což jsem vděčný a neberu to jako samozřejmost. Speciální díky chci vyjádřit mému kamarádovi a velkému příteli, skvělému a férovému človíčkovi, Ivoši Vybiralovi.

Ale když něco končí, něco nového začíná. Z historického závodění ještě zcela nezmizím. Letos se asi ještě uvidíme, ale s jiným vozem. Bude to opět zadokolka, a bude mít šest řadových válců, které mají při vytočení moc hezký zvuk.

Přeji všem mnoho hezkých zážitků a hlavně zůstat kolama na zemi.

Komentářů celkem: 2
7. 7. 2022 11:18
0 0
Hezky se na průjezdy s tímto krasavcem koukalo smajlík Tak zase někdy u trati na viděnou! smajlík
8. 7. 2022 10:33
0 0
Proč ten krok (spíš tři) vzad? Finance?
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!