Petr Eliáš - PR - eWRC.cz
13. 7. 2022 15:45 − 18484× − 21

Jan Dohnal potěšil diváky na Bohemce a vyrazil jim dech před Rally Příbram

Po Rally Bohemia s Peugeotem 306 Maxi si Jan Dohnal připravil překvapení i před Rally Příbram, kam přiveze Ford Fiesta WRC specifikace 2021.

Bohemia Rally Mladá Boleslav měla být soutěží, kde si Jan Dohnal s Ivo Vybíralem chtěli spravit chuť po loňské nepovedené premiéře za volantem krásné a diváky obdivované raketě z Francie, Peugeotu 306 Maxi KIT. Už na pátečním shakedownu Bohemia Rally technika ale trochu zazlobila a mechanici týmu Sébastien Loeb Racing se museli dokonce vypořádat s plameny v motorovém prostoru vozu, naštěstí bezprostředně po dojetí vozu do jejich zázemí. „Na start s třistašestkou jsme se strašně těšili. Auto je to naprosto famózní, což se nám opět potvrdilo na testu v Bělé, kde všechno fungovalo parádně. Jízdu jsem si na pěkném povrchu užíval, postupně se s autem sžíval a čím dál více si užíval vlastností auta a silného motoru, který jede skoro za každých okolností. Bohužel podobně jako loni, i letos nás na shakedownu potrápil problém, kdy ze servořízení unikla hydraulická kapalina a v servisu to způsobilo menší požár. Nebylo mi vůbec dobře, když se za předním sklem objevily plameny a hned to ve mně vyvolalo dost nepříjemné vzpomínky,“ říká Honza Dohnal. Naštěstí mechanici dali auto dohromady a Honza Dohnal s Ivošem Vybíralem mohli vyrazit do první rychlostní zkoušky na autodromu v Sosnové, kterou dokonce vyhráli mezi dvoukolkami a převzali si tak poháry před plnými tribunami diváků.

„I další kilometry s autem byly zážitkem, který řadím k těm největším, ve své sportovní kariéře. Rychlostní zkoušky v první etapě, pokud nepočítám kroužení mezi obrubníky v Mladé Boleslavi, považuji za to nejlepší, co u nás máme. S tímto autem je třeba Sychrovská zkouška skutečným zážitkem, na který se nezapomíná. Relativně se nám dařilo, byli jsme nejrychlejší dvoukolkou, a časy, které jsme zajížděli, byly optimistické pro další posun v řízení, tohoto skvostu. Na nastavení auta bylo znát, že mu vyhovují spíš kvalitní úseky, protože jakmile jsme najeli na uskákaný český asfalt, tak se auto stalo velmi neklidné a nebylo možné přidat plný plyn ani na rovině,“ popisuje úvod soutěže Honza Dohnal.

V neděli ráno úvod do soutěže obstarala znovu městská rychlostní zkouška v Mladé Boleslavi, kterou s mnoha nerovnostmi, motanicemi mezi obrubníky a jízdou „minovým“ polem na po parkovišti s vytrhanými dlažebními kostkami Honza Dohnal prodal. „Cestou na Vinec jsme míjeli V. Pecha, který řešil technický problém na autě, což mi hodně vzalo vítr z plachet. O auto se částečně stará můj tým a mám k němu tak vztah. Na zkoušce jsem se pak proto téměř nekoncentroval. Už na nadcházející nové erzetě Zvířetice, auto hned po najetí na první kousek šotoliny začalo zlobit. Už při seznamovacích jízdách jsem si myslel, že to je snad omyl, že jsme někde zabloudili a to, co vidíme před sebou se mi jen zdá. Považuji za nesmysl zařadit takovou rychlostní zkoušku do tak renomované a krásné rally, jakou Rally Bohemia je. Dovedu si představit, že bych tady závodil s vypůjčenou R5, nebo s jiným moderním vozem s moderním podvozkem. I tak ale dochází ale dochází k nadměrné a zbytečné amortizaci auta. Některá jiná auta, typicky my, nebo RGT, jsou ale nízká, mají spoustu aerodynamických prvků, protože jsou prostě nastavená na asfaltovou rally. Bohužel, polní cesta, po které jsme měli závodit, neměla s povrchem asfaltové rally nic společného. Náš Peugeot to snad podvědomě vycítil a začal hned ze začátku rychlostní zkoušky stávkovat. Auto přestávalo jet již ve středních otáčkách, nedalo se vytočit do vysokých otáček, a mysleli jsme, že budeme muset auto odstavit. Nakonec jsme docukali až do servisu, kde se mechanici pokoušeli problém odstranit, ale na přejezdu na první rychlostní zkoušku po servisu se problém opakoval, a tak jsme se rozhodli odstoupit. S autem se vůbec nedalo jet. Nevíme přesně, co bylo příčinou problému, závada se ještě analyzuje, ale auto i na těch pár kilometrech dostalo takových ran zespodu…Zničili jsme výfuk, poškodili kryty nádrže a některé další části podvozku. I tak ale pro nás byla Bohemia Rally obrovským zážitkem a nijak nám to neubralo na našich plánech se s Peugeotem 306 Maxi ještě svézt. V plánu máme Rally Pačejov. Na autě budeme muset pro české podmínky hodně zapracovat a bereme to jako výzvu především z pohledu nastavení diferenciálu, geometrie, světlé výšky i tlumičů. “

Pro Jana Dohnala tedy Bohemia Rally Mladá Boleslav nedopadla vůbec podle představ, ale v tuto chvíli má už s týmem plnou hlavu příprav před nadcházející SILMET Rally Příbram. Právě na tuto domácí soutěž totiž Jan Dohnal připravil pro fanoušky rally další mega překvapení, kterým je start s moderním vozem WRC, konkrétně s Fordem Fiesta WRC poslední specifikace. Jedná se tedy o poslední WRC bez hybridního pohonu, které ještě v loňském roce bojovalo na rychlostních zkouškách v mistrovství světa v rally. „Jsem moc rád, že se nám podařilo do české republiky dostat další skvost po Fordu Focus WRC, se kterým jsem v minulosti jezdil já a nyní jej vodí Václav Pech. Fiesta WRC je technicky supermoderní auto s velkou možností nastavení podvozku, diferenciálů, že si ani netroufám na první soutěži zkoušet, co všechno dokáže. Chceme samozřejmě uspět, chceme jet rychle, ale neočekávám, že využijeme vlastnosti a potenciál vozu, který měl loni na to, aby vyhrával soutěže v MS v rally. Plán se mi v hlavě rodil asi poslední dva roky a na projektu jsme pracovali od počátku roku 2020, protože jsem věděl, že toto jsou poslední skutečné vozy WRC před příchodem hybridů. Auto se nám do republiky podařilo přivézt na přelomu roku 21 – 22 díky úsilí mnoha lidí a díky nadšení a ochotě financovat takové exotické auto. Jedná se o Ford Fiesta WRC v naprosto špičkovém technickém stavu, který je upgradovaný do poslední asfaltové specifikace včetně všech dílů na podvozku, diferenciálů a podobně. Díly na autě jsou buď nové a nebo repasované přímo v M Sportu. K autu jsme zakoupili i velké množství náhradních dílů včetně podvozku na šotolinu i sníh. Teď nás čeká Příbram, před ní bude určitě krátký test, kde se budeme s autem sžívat a budou se mu věnovat inženýři z M Sportu. Na Rally Příbram budeme startovat v poháru pořadatele, protože pro tato auta není v ČR vypsána žádná kategorie. Je to pro mě obrovská čest si do auta sednout právě na Rally Příbram a do budoucna uvidíme, jaké další starty budou případně následovat. Za volantem bych se mohl objevovat já, ale auto bude k dispozici i vybraným klientům,“ naznačuje budoucí využití nového Fordu Fiesta WRC Jan Dohnal.

Jan Dohnal s Ivo Vybíralem odstartuje do Rally Příbram v sobotu 23. července 2022 a auto poprvé budou moci fanoušci shlédnout na předstartovní show v pátek večer na náměstí v Příbrami. „Moc se s Ivošem těšíme a děkuji všem, kteří se na tomto projektu podíleli, především společnosti GRAMEX a všem dalším partnerům projektu SVK ELEKTRONIK, ERCESA, Ventio, ENTERIA, MERCATOR a TOMOS PRAHA, díky nimž můžeme startovat na SILMET Rally Příbram a představit takovou techniku divákům,“ uzavírá Jan Dohnal.

Komentářů celkem: 21
21. 7. 2022 18:11
0 0
Dobře to Honza dělá! Pěkně sem lifruje ty skvosty,až si s tím popojede,tak do toho sedne Vašek,jak je tradicí ...a bude na co koukatsmajlík. Všechno je o prachách. at se klukům kola točí.smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!