Všechny cesty vedou do Říma

Šestý podnik evropského mistrovství zavedl posádky do italské metropole a jejího okolí.

Tamní soutěž letos oslavila své první jubileum, desátý ročník. Na oslavu jí pořadatelé vtisknuli lehce přemodelovanou tvář. Hlavní kontury zůstaly stejné, náročné asfaltové úseky v okolí a horách nad městečkem Fiuggi, kde bylo umístěno servisní zázemí. Jako drobná piha na kráse se ukázal páteční úsek, kterým se pořadatelé před startem hodně chlubili. Umístit diváckou superspeciálku do těsné blízkosti kolosea je skvělý nápad. Provedení zkoušky, kdy posádky jezdily z jednoho rohu do druhého a zpátky, proplétaly se retardéry a to celé v uměle vytvořeném koridoru, už tak slavné nebylo. Bohužel to ukazuje trend, který ve stavbě těchto zkoušek už nějakou dobu trvá. Přitom vloni se jim podařilo uspořádat daleko atraktivnější úsek nedaleko u Caracallových lázní. Tam však chybělo do záběrů kamer kýžené pozadí v podobě kolosea. Nejvíce se na tuto zkoušku asi těšil domácí matador a obhájce vítězství Giandomenico Basso. Tak moc, až ulil start. A to už podruhé, když stejný prohřešek předvedl už v kvalifikaci a čas mu tam tak nemohl být počítán. Nejrychlejší zajetý čas mu tak byl rázem k ničemu.

Nejrychleji Basso zvládnul i první ranní sobotní test, opět ale s dopomocí ulitého startu. Na konto mu k trestným deseti vteřinám přibylo dalších šedesát a šance na vítězství zmizely. Do konce etapy pilot Hyundaie i20 N Rally2 přidal ještě jedno dílčí vítězství a dotáhnul se alespoň na dvanácté místo absolutně a čtvrté v rámci italského mistrovství. Obhajoba římského vítězství i italského titulu se Bassovi definitivně rozplynula v neděli ráno. Nechal se nachytat na zrádné poslední zatáčce před cílem a při návratu na trať pro změnu atakoval protější zídku. S poškozeným vozem ho komisaři FIA nenechali pokračovat. Nejvíce rychlostních zkoušek, tři ze šesti, v neděli vyhrál český zástupce Filip Mareš. Tou dobou už ale jel pilot Škody Fabia Rally2 evo jen o dílčí úspěchy, což se zejména v případě vyhrané Power Stage opravdu povedlo. Po absolvování páteční superspeciálky bohužel české posádce na přejezdu kvůli strženým šteftům upadlo kolo. Nedojetí do servisu bylo "odměněno" desetiminutovou penalizací. Při jejím teoretickém odpočítání by Mareš soutěž dokončil v první pětce.

Třetím nešťastníkem římské soutěže se stal lídr italského šampionátu Andrea Crugnola. Tedy pokud nepočítáme Nila Solanse, hlavního vyzyvatele vedoucího muže ME Efréna Llareny. Na začátku roku Španěl bojoval s nedostatkem financí, ale dvě rally z prvních tří s Volkswagenem Polo GTI R5 vyhrál. Na šotolinovou dvojici soutěží v Polsku a Lotyšsku přezbrojil na Hyundai i20 N Rally2 stáje Kowax Racing. Štěstí mu tento vůz nepřinesl a po polském problému se zavěšením a lotyšském defektu přišla poslední rána v podobě nemožnosti z logistických důvodů startovat v Římě. Llarena si mohl už s předstihem zajistit na jihu Evropy titul. To se mu nakonec nepovedlo a posledních dvanáct bodů k jeho potvrzení si bude potřebovat v srpnu odvézt ze Zlína. Tedy za předpokladu, že se promotérovi podaří společně s mezinárodní automobilovou federací vybrat náhradní osmý podnik. Maďarsku bylo místo v kalendáři odepřeno kvůli nevyhovujícímu zabezpečení trati v předešlých letech. Možná se sice už za rok zase vrátí, ale to neřeší letošní situaci. Promotér vloni sliboval, že rozšíří počet soutěží na devět. Belgičtí pořadatelé Ypres Rally mu ale dali jasně najevo, že o Evropu nestojí ještě před svým zařazením do MS, a teď nejsou schopni méně než měsíc před předposlední soutěží oznámit konání té závěrečné. Mluvilo se o Kypru, o Rumunsku a teď ještě o 3-Städte-Rallye. Podívá se ME na závěr letošní sezóny dvakrát do Česka? Zatím je rozhodně reálnější varianta, že může Llarena doma pomalu otevírat šampaňské. A zástupci promotéra by měli otevřít oči a začít pracovat na zvýšení prestiže svěřeného šampionátu. Zatím to vypadá spíše na návrat do nepovedených nultých let.

Ale teď už zpátky ke Crugnolovi. Ještě v sobotu večer, když se vyšplhal do čela, to vypadalo dobře. Pak ale přišla stejně jako vloni smolná druhá nedělní zkouška. Vloni tam o vedení přišel kvůli defektu, letos pro problémy s plynem. Pro defekt přišel o první příčku i v roce 2019, dva roky předtím ji opustil po havárii, které se pak dopustil i hned na začátku ročníku 2020. Příště se italský mistr z roku 2020 asi do Říma moc těšit nebude. Letos se i přes desítky ztracených sekund udržel v nejlepší pětce a hlavně v rámci italského mistrovství spadnul jen na druhé místo. Nadále tak zůstává v jeho čele a kromě Bassa mu odpadnul další z velkých soupeřů Fabio Andolfi. Pilot škodovky Crugnolovu tempu nestačil a po první etapě byl s odstupem třetí. V neděli hned ráno ale na stejném místě jako Basso vylétnul mimo trať a poškodil olejovou vanu. Zbylý Crugnolův soupeř Damiano de Tommaso naopak zažil vrchol své dosavadní kariéry. Do čela se mladý Ital se Škodou Fabia Rally2 evo dostal už u kolosea a vedení si držel i v horách až do závěru první etapy. Po Crugnolově technických problémech se na čelo vrátil a udržel si jej už až do cíle. Po prvním vítězství v italském mistrovství, kterého se dočkal na jaře na slavné Tarze Florio, přišlo druhé. A rovnou na největší soutěži, která je do tohoto mistrovství zařazena.

Jako příjemný bonus je třeba připočíst porážku Evropanů, které vloni ještě vcelku neznámý jezdec doma dosáhnul. Nejrychlejší z evropských jezdců byl v Římě Simone Campedelli. Ital ve službách indických MRF Tyres nezažívá zrovna bezproblémovou sezónu. Z domácího startu ale vytěžil skoro maximum a letos poprvé vystoupal na evropské pódium. Tam jej doplnil vedle de Tommasa ještě Yoann Bonato, kterému se podařilo až v úplně závěrečné zkoušce předehnat Llarenu. Citroën sice v Římě nevyhrál, alespoň jedno auto této značky ale obsadilo stupně vítězů. Jiný Francouz si dojel na Apeninském poloostrově pro triumf v hodnocení ERC4. Laurent Pellier když nehavaruje, tak letos pokaždé vyhraje. V hodnocení juniorů se pilot Opelu Corsa Rally4 nachází na čele a oproti druhému Óscarovi Palomo Ortízovi má lepší statistiku i při škrtání výsledků. V hodnocení ERC4 ale Španěl s Peugeotem 208 Rally4 i díky triumfům v Portugalsku a Lotyšsku vede a má za sebou Andreu Mabelliniho. Ital se chtěl před domácím publikem se svým Renaultem Clio Rally4 předvést, ale na Pelliera neměl.

Stav italského šampionátu: 1. Crugnola 101,5 2. De Tommaso 92, 3. Andolfi 61, 4. Albertini a Basso 38, 6. Scattolon 29

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!