Suninen vyloučen ve Finsku

Problémy s homologací, konkrétně s předním nárazníkem, vedly k vyloučení Teemu Suninena z výsledků Rally Finland.

Suninen tím přišel i o vítězství ve WRC2, které tím připadlo Emilu Lindholmovi.

Na závěrečné technické kontrole se komisařům nějak nezdál přední nárazník na voze Teemu Suninena. Po zvážení zjistili váhu 3931 gramů, což bylo 500 g pod homologační minimum. Pozvali si na jednání zástupce od Hyundai. Ti potvrdili, že nárazník není originál od Hyundai, ale jde nárazník, který byl použit na testech. Chyba byla prý na straně Red Grey Teamu, který má na starosti vozy Rally2 v MS. Zkontrolovány byly i nárazníky na dalších vozech Hyundai i20 N Rally, které ve Finsku startovaly. Tam byly nárazníky originální s váhou 5000 g, respektive 5090 g odpovídající homologačním listům.

Za použití nehomologovaného dílu byla posádka z rozhodnutí komisařů vyloučena z výsledků soutěže. Suninen má právo se odvolat.

Komentářů celkem: 25
8. 8. 2022 10:49
0 0
To potěší, po 2 dnech naprostého dorazu přijít o výhru kvůli chybě týmu.
Překvapuje že se u nárazníku řeší hmotnost když ho ta auta často mají orvaný atd.
Jak vlastně řeší komisaři nekompletní auta viz. např Lappi vs. minimální hmotnost auta a jednotlivých dílů?
8. 8. 2022 10:50
1 0
Vždy je špatně, když se rozhoduje od stolu, ale pokud má nárazník čtyřa kila místo pěti, tak je o dost jiný. Ostatně automobilky si těmi homologacemi sami zadělávají na problém smajlík
8. 8. 2022 10:59
1 0
To asi jo, že si zadělávájí na problémy,ale taky bych řekl, že si tím jistí zisk za prodej náhradních dílů, protože okopírovat tvar je celkem snadný,ale málokoho napadne, že ten okopírovaný nárazník by měl sedět i váhově a různých výrobců kopií z laminátu atd je spousta, jestli si nárazníky pro testy nechávají dělat za pár šušňů tak je celkem diletantství nemít je značený a díky takové chybě podělat někomu výsledek
8. 8. 2022 11:15
2 2
Ano, přesně, mají z toho zisk, ale pak si takto zadělávají na problém. To kilo se podle mně nedá ušetřit na plastu, tam musela chybět nějaká kovová výztuha nebo tak něco.
8. 8. 2022 11:24
1 0
Tak ono záleží z čeho je originál a z čeho byl třeba konkrétně tenhle kus. Jestli na testy si team nechává dělat nějaký noname lamináty u někoho ve stodole protože přední nárazník se při testech používá vždy, kdežto zadní je dost často vidět odmontovaný právě pro minimalizaci rizika zničení. Ono jiná tloušťka i jiný materiál udělají někdy až udivující rozdíl i ve váze
8. 8. 2022 12:28
1 0
Jak říkával Ivánek Horníků ty vole ta penalta je přísná. Tohle je na pokutu a ne na vyloučení. Jak už se tady píše Lappi rozbitej jak cikánský hračky a je to ok. Stejný metr nebyl nikdy v rally moc uplatňován a tohle vyloučení je podle mého názoru směšný a to jsem fandil Emilovi, ale ten možná bude požadovat opakování ceremoniálu.
8. 8. 2022 12:39
0 0
slow driver: Ale tohle je stejnej metr. Pokud Lappiho auto bylo složený z homologovaných dílů, dojelo do cíle po ose a na čtyrech kolech, tak je vše OK. Tady očividně homologovanej díl chyběl a tudíž je i potrestání OK. Jak psal Shacki, fabriky/týmy si za to můžou sami. Výše trestu pravděpodobně taky vychází z nějakýho danýho nastavení (nevím) a ne z nálady komisaře.
8. 8. 2022 12:45
0 0
Samozřejmě je to chyba týmu, ale velice často se řeší finančním postihem. Můj názor nic víc.
8. 8. 2022 13:38
0 0
Původně napsal Fazzy
slow driver: Ale tohle je stejnej metr. Pokud Lappiho auto bylo složený z homologovaných dílů, dojelo do cíle po ose a na čtyrech kolech, tak je vše OK. Tady očividně homologovanej díl chyběl a tudíž je i potrestání OK. Jak psal Shacki, fabriky/týmy si za to můžou sami. Výše trestu pravděpodobně taky vychází z nějakýho danýho nastavení (nevím) a ne z nálady komisaře.
No jo, ale další díly úplně chyběly. Přední sklo i s kusem střechy, nějaké aero atd.
Když třeba nárazníku doveze nějaký zbytek, taky se zkoumá jestli má homologovanou hmotnost?smajlík
Že jsou pravidla daná chápu, ale trochu tápu jak jim potom vyhoví naprosto orvané auto.
Pokud se normálně pohybuje kolem minimální celkové hmotnosti, tak se pak dovažuje nebo jak?
8. 8. 2022 13:48
0 0
Maxifavos: "málokoho napadne, že ten okopírovaný nárazník by měl sedět i váhově"
Jestli to delal klempir, co normalne ohejba plechy na strechah, tak bych to pochopil. Samozrejme nic proti klempirum, pokud se venujou tem strecham. Kilo vahy mi na kusu umely hmoty prijde docela dost.
JVK
8. 8. 2022 15:16
0 0
Srovnani s Lappim neni na miste, auto mel sice lehci, ale zadnou vyhodu mu to prinest nemohlo. Tady u Sunnouse to zase uskodit nemohlo (ten prinos je take k diskuzi). Chudak Sunninen, musi byt na prasky uz. Disq mi prijde moc prisny, na druhou stranu, musi to byt gesto. Pak by to zkousel kazdej druhej a vymlouval se na nedopatreni, zname motorsport. Ale mega ostuda, ze korunni princ Hyundaie v Rally2, R&G, vubec strka na auta neco nehomologovanyho, byt na testy. To svedci bud o nedobrejch vztazich, nebo o tom, ze hyu skutecne nestiha. Ted jsem ve finsku videl i20 r5 po defektu s nenalakovanym blatnikem… Takove veci se standardne taky neprodavaj na r5 (v barve suroveho laminatu)smajlík
8. 8. 2022 16:45
0 0
slow driver: Jak říkám, nevím přesný nastavení těch trestů a přiznávám, že sem teď línej to hledat, ale nějakej "ceník", podle kterýho postupujou určitě maji. Souhlasim, že disc je přísnej.

Zajda: Jak říká JVK, jsou to dva různý problémy. Dobrovolně si auto asi nikdo nečeše za účelem získání nějaký výhody, natož aby ji tím skutečně získal. Narozdíl od použítí nehomologovaných dílů, kde to úmysl bejt může. Je pravda, že na očesaným autě je kontrola těch dílů složitější, nicméně můžou se aspoň pídit po připravených náhradních dílech apod. Hmotnost celýho auta se po závodě, pokud vím, nekontroluje.
8. 8. 2022 17:02
1 0
Problem s dilama to asi dost mozna muze bejt, nakonec u slepic taky kvuli tomu nestihli homologaci. Ale dobre fabrikam tak, kdyz si prosadily, ze ji musi mit kazdej sroubek,
8. 8. 2022 22:18
1 0
Nemyslím, že by si automobilky homologovaly díly jen tak z plezíru aby měly co prodávat. Homologace je docela složitý proces. Na stránkách FIA si po řádném zaregistrování v sekci private můžete stáhnout homologační formulář. Je to hromada stran od základního popisu až po detailní technické výkresya fotky jednotlivých dílů. Podle přílohy jsou dány pro kategorii sériové díly a potom ty, které nejsou sériové. Potom musí být u něj podrobný popis s rozměry a váhou včetně foto. To je případ předního nárazníku, který neni seriovy a proto musí homologaci odpovídat ve všech parametrech s povolenou toleranci, kterou určuje FIA. A opačně není možné použít sériový když je tam v homologačním liště něco jiného. Mimo historiky, kde jsou již originální díly nedostupné. Perličkou je třeba zadní spojler na Lada vfts. Jeden prolis navíc a spojler je nehomologaný a to je historik.
8. 8. 2022 22:56
0 0
JJ, pořádek musí být a homologace je homologace. V dějinách najdeme zajímavé věci, např. nesprávný směr průtoku chladiva motorem/hlavou, tenká zadní makrolonová okna nebo brzdy Prsta v Argentině. Problém je v tom, že dynamika homologačního řádění je, řekněme, poněkud nadměrečná. A homologace jsou v mnoha ohledech a) stejně nesmyslné jako detailní b) není legrace se v nich vyznat c) nahrávají zájmům, které se sportem nemají nic společného d) lze je selektivně uplatnit (např. viz také b) na základě moudrého rozhodnutí načálstva. Zlaté časy, kdy se postavila potěmkinova vesnice a měli jsme krásnou Š 130 RS smajlík
8. 8. 2022 23:12
0 0
Trošku budu oponovat.Ta potěmkinova vesnice se týkala Š 120s rally a ne Š 130rs.Více tu:https://www.garaz.cz/clanek/skoda-120s-bez-vylhane-homologace-by-nikdy-na-trate-nesmela-1639
9. 8. 2022 00:50
0 0
No, to jsem ještě neměl ani řidičák smajlík a o tom triku s VB neměl ani tušení, jakkoliv je 120 S mým nejoblíbenějším autem. Trik se ale zřejmě osvědčil, protože když tu byl Paul Frere na homologaci 130 RS, tak se mu prý dostalo stejného vysvětlení. A jestli se nepletu, tak si zkusil jednu jedinou 130ku a viděl pár moket fantomů, jak jezdily po MB a Kvasinách (nebo Vrchlabí, to už si nepamatuju). AZNP se o něj tehdy staraly jako o krále a homologace byla na světě smajlík. Dneska je všechno jinak, takové transparentní a něco tak ošklivého by se už jistě nemohlo stát...
9. 8. 2022 04:04
0 0
Pro Sunninena blbý, pro Hyundai neskutečná ostuda. To opravdu jejich program wrc2 nikam neposunuje....
9. 8. 2022 07:44
0 0
Původně napsal Fazzy
slow driver: Jak říkám, nevím přesný nastavení těch trestů a přiznávám, že sem teď línej to hledat, ale nějakej "ceník", podle kterýho postupujou určitě maji. Souhlasim, že disc je přísnej.

Zajda: Jak říká JVK, jsou to dva různý problémy. Dobrovolně si auto asi nikdo nečeše za účelem získání nějaký výhody, natož aby ji tím skutečně získal. Narozdíl od použítí nehomologovaných dílů, kde to úmysl bejt může. Je pravda, že na očesaným autě je kontrola těch dílů složitější, nicméně můžou se aspoň pídit po připravených náhradních dílech apod. Hmotnost celýho auta se po závodě, pokud vím, nekontroluje.
Ten "ceník" určitě existuje, ale přizpůsobuje se situaci a asi i důležitosti vyšetřovaného. Pamatuji si, že Martina Prokopa jednou vyloučili jenom proto, že podložky na brzdách neměly homologovaný tvar. Váhově byly stejně, ale FIA nemohla dopustit, aby až za ním skončil jezdec z továrního týmu. Na druhé straně když tovární vozy jednoho týmu měly tenčí skla, což je hodně velká úspora na váze, vyřešilo se to pokutou.
9. 8. 2022 09:00
0 0
Nebyly to podlozky, ale rozmer brzdovych kotoucu. (Byl mensi/uzsi? - bylo to horsi, ale proste ne podle homologace).
“ Váhově byly stejně, ale FIA nemohla dopustit, aby až za ním skončil jezdec z továrního týmu.” - to je naprosty nesmysl, v PWRC zadny tovarni tym nebyl.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!