11. 8. 2022 07:38 − 5058× − 9

Aleš Jirásek po Bohemia Rally spokojený

Dříve okruhový závodník Aleš Jirásek přesedlal do rally speciálu a s Petrem Machů si na Škodě Fábii Rally 2 vyjeli krásné celkové 6. místo v okolí MB.

Položili jsme Alešovi několik otázek, abychom čtenářům přiblížili to, co se v okolí Mladé Boleslavi i v jeho závodní kariéře zatím zajímavého událo.

Dříve jste Aleši jezdil okruhy, jak na ně vzpomínáte a jaký byl přechod do rally auta?

„Stále se především za okruháře považuji a trávím tam pořád dost času. Přechod byl a je náročný. Skočit rovnou do elitní kategorie je celkem výzva, ale ty já rád…“

Bohemia Rally jedete pokolikáté v kariéře a jak jste se na závod těšil?

„Letos je pro mě každá jedna soutěž poprvé, tedy i Bohemka. Měl jsem ji nastavenou jako takovou maturitu premiérové sezony a solidní výsledek jsme i po těch eskapádách v úvodu potřebovali.“

Měl jste v průběhu závodu nějaké technické problémy, nebo závody proběhly bez potíží?

„Problémy se nám prakticky vyhnuly. Odjeli jsme s Petrem soutěž bez jediného problému a v předem domluveném tempu. A já si nesmírně užil domácí soutěž se spoustou známých okolo a s nadsázkou po cestách, kde jezdím pro rohlíky.“

Jak hodnotíte svůj výsledek z Bohemia Rally, tedy krásné celkové šesté místo?

„Ta šestka nám spadla do klína díky problémům soupeřů. To je potřeba říct na úvod. Tempo jsme jinak měli na deváté místo. Ale i s tím bych byl spokojen, protože cíl byla první desítka. Musíme jít krok za krokem a netlačit přehnaně na pilu, protože udělat v tomto sportu chybu je jednoduché a většinou dost drahé. Postupně se učím trpělivosti a něco mi říká, že na Kopejdu to letos ještě nebude… (smích)“

Kdo byl vaším největším soupeřem?

„Asi to bude znít zvláštně, ale my s Peťou letos ještě pořádně nezávodili. Minimálně ne ve smyslu, jak to znám já. Tedy že bych si šel naplno po každé desetině tím dravým způsobem, který mě značí na okruzích. Od začátku jsme se snažili jet rozumné tempo bez zbytečných chyb. Jak ale víme, ne vždy se to povedlo. Naštěstí jsme měli štěstí a všechny „ranky“ dopadly z pohledu nákladů řešitelně.“

Kterou rally v kalendáři MMČR máte nejraději?

„Zatím domácí Bohemku, ale každá česká soutěž má svůj charakter a je zajímává. Už nyní se těším na příští rok, kdy už nebudu „za zobáka“ a snad dokážu zúročit znalost jednotlivých tratí podobně jako ostatní. O tom to v Čechách převážně je a nejde to uspěchat. Minimálně ne bez rizika.“

Prozraďte nám svůj cíl pro letošní sezónu…

„Letos nejde tolik o umístění, spíše o sbírání celého spektra zkušeností, které jsou pro úspěch v rally potřeba. Sezonní umístění (nyní průběžné 9.místo v MČR) pro mě není tak důležité jako zkracování ztráty na kilometr oproti klukům v první lize.“

Co chystáte na Barum Rally, příprava již zřejmě probíhá?

„Ano, máme necelé tři týdny. Tratě na Barumce budou výzva, patří vůbec k těm nejtěžším. Snažíme se s celým týmem připravit, jak nejlépe to půjde a já osobně do ní půjdu s pokorou. Zároveň podobné RZ byly i na Kopné a tam se nám vcelku dařilo. Chystáme se ještě na test, protože potřebujeme pořádně odladit podvozek na tamní rozbité cesty. To je pro pocit a případnou rychlost klíčové. “

Nad okruhovými závody už spadla klec, nebo ještě do budoucna o nich uvažujete?

„Na okruzích jsem i letos pravidelně, ale na závody prostor nebyl. Napínám každý sval, abych přechod do rally zvládnul a musím taky někdy chodit do práce. Rozhodně se však ještě vrátit hodlám, protože stále mám chuť na 24-hodinové závody a další výzvy s Pragovkou, které vděčím za všechno, co se nyní děje. Uvidíme, jestli se objevím tady nebo v anglickém Britcaru, kde mají letos naše „erjedničky“ svůj cup.“

Děkujeme za rozhovor a těšíme se, že se s vámi zase potkáme na závodní dráze, kde je stále co vylepšovat.

Komentářů celkem: 9
11. 8. 2022 11:45
0 1
Skvělý rozhovor, škoda že není delší, Aleš je velký sympaťák a jsem moc rád, že se tady objevil další rychlý zajímavý závodník. Na rztách je vidět a z každého rozhovoru cítit, že Aleš jede zatím s pokorou a s obrovskými rezervami. Tohle mě právě baví, je tu někdo další kdo má (podle mě) i na TOP3 a možná, možná i na vyhrávání (pokud by opravdu letěl doraz) a jen se čeká až posbírá zkušenosti a pak to rozbalí a naplno začne závodit a to se myslím máme na co těšit. Rychlost tam určitě je - několikanásobný mistr Evropy na okruzích, tovární jezdec, to mluví samo za sebe. Havárie k tomu na začátku bohužel patří, kdo nebourá, nezrychluje, tak to je. Ale potenciál k růstu a zrychlování je tady obrovský. Držím palce!!!
11. 8. 2022 11:59
0 0
Bohužel jsem už několikrát zaslechl v servise i mimo něj od lidí, co se věnují rally, že jeho největší brzda je bohužel spolujezdec.. A pokud se chce posouvat, měl by si najít nějakého zkušenějšího a "rychlejšího" spolujezdce. Což asi ale bude problém, protože auto a určitě i část prostředků na sezónu je právě od Petra..
11. 8. 2022 12:30
1 0
Ctyri rany za tri souteze mi teda jako jizda s rezervou moc neprijde. Ale jasny, skocit z okruhu rovnou do nejvyssi kategorie je tezky, vzpomenme treba na finskyho mistra sveta F1. Na druhou stranu, takovej Kostka taky skocil hned do 4WD, jezdil jen jednou za rok Barumku a vysledky taky byly. O ostatnich okruharich prehled nemam, tak nevim, jak to vychazi statisticky smajlík
11. 8. 2022 19:26
0 1
Posádka Jirásek - Machů je jedno ze mála positiv letošní sezóny.
11. 8. 2022 22:41
0 0
Na Bohemce byl hodně rychlej jen tak dál. Nebude dlouho trvat a bude i bedna.smajlík
12. 8. 2022 17:59
0 0
Pro Sun 44: Můžete mě vysvětlit pojem rychlejší spolujezdec?O zkušenostech se nebavím,Petr má 54 let a pokud mě paměť neklame tak naviguje minimálně 10 let.Dekuji za odpověď.
12. 8. 2022 20:06
0 0
Petr je velmi zkušený spolujedec, přestože váží o pár kilo víc než průměrný spolujezdec, tak na první sezóny v rally pro Aleše je určitě super mentor. A hlavně nesmíme zapomenout na to, že auto i mnoho financí jde od Petra.
12. 8. 2022 23:06
1 0
Původně napsal Fila67
Pro Sun 44: Můžete mě vysvětlit pojem rychlejší spolujezdec?O zkušenostech se nebavím,Petr má 54 let a pokud mě paměť neklame tak naviguje minimálně 10 let.Dekuji za odpověď.
Bylo to myšleno tak, že asi nečte úplně optimálně. Stačí, pokud jste někdy viděl nějaký onboard od Jakeše, Jiráska, Tarabuse, když s nima Petr jezdil, tak to "tempo" čtení je takové utahané, pomalé, občas údaj např. o zatáčce přichází možná až moc pozdě. A nejednou na onboardu bylo slyšet, jak ho občas jezdci "popoženou". Taky sem zaslechl, nevím co je na tom pravdy, že si i jeden jezdec kvůli tomu musel zjednodušit rozpis, aby to lépe "stíhal" číst. Samozřejmě je to velmi zkušený spolujezdec a nás všechny (mě teda určitě) by strčil do kapsy, já bych se v té rychlosti nezmohl absolutně na nic a když bych vystupoval z auta, tak by se mi nejspíš z toho zážitku klepali kolena, takže za to mu patří určitě respekt. Spolujezdec je to určitě dobrý, ale otázka, jestli je vhodný pro jezdce, který má ambice jezdit hodně vepředu nebo respektive jestli je schopný navigovat na takové úrovni a v takovém tempu.
13. 8. 2022 07:02
0 0
Děkuji za vyčerpávající odpověď a vysvětlení.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!