Kudy se jezdilo – Rallye Pačejov 1984
Začínala v polovině 70. let jako orientační soutěž, v nedávné době byla jedním z nejoblíbenějších rallysprintů a od roku 2020 je součástí tzv. velkého mistráku. Dnes si podrobněji popíšeme trať devátého ročníku, který se konal v červenci 1984. Tehdy byla soutěž součástí přeboru ČSR v rallye. Trať čítala 110 km ostrých měřených kilometrů rozdělených do 12 rychlostních zkoušek na šesti úsecích a fanouškům jistě nebude zcela neznámá. Část každé rychlostní zkoušky totiž byla použita i v následujících letech nejen v rámci Rallye Pačejov. Na některých úsecích navíc můžeme sledovat soutěžní posádky i dnes.
zdroj: AMK Pačejov
RZ 1 Krejnice – Volenice
Hned úvodní test je známý z novodobé historie Rally Šumava. První polovina rychlostní zkoušky, od startu na okraji Krejnic až po Zvotoky, byla součástí Klatovské soutěže například v roce 2006. Kousek po startu posádky odbočily prudce vlevo a okolo osady na Lítině dorazily na křžovatku ve tvaru T, kde naopak odbočily vpravo. Po průjezdu vracečkou v obci Škůdra se trať stočila směrem na Zvotoky. U Zvotok následovalo levé odbočení a okolo Tažovic pokračovala trať až do cíle na okraji Volenic.
zdroj: AMK Pačejov
zdroj: mapy.cz
úsek před samotou na Lítině (zdroj: mapy.cz)
RZ 2/6/9 Hejná – Kalenice
V pořadí druhá rychlostní zkouška startovala u vápencového lomu Velké Hydčice. Po startu následovalo levé odbočení směrem na Boubín a po nezpevněné cestě vedoucí okolo Karlova se trať vrátila zpět na první křižovatku, kde bylo pravděpodobně podobné křížení, jaké můžeme znát ze současné RZ Čečelovice. Zde posádky odbočily vlevo směrem na Karlovce. Následovalo prudké levé odbočení do závěrečné pasáže s cílem na okraji Kalenic.
zdroj: AMK Pačejov
zdroj: mapy.cz
odbočení na polní cestu směrem na Karlov (zdroj: mapy.cz)
RZ 3/7/10 Horažďovice – Mečichov
Třetí vložka startovala u hřbitova na okraji Horažďovic na silnici vedoucí do Babína. Před Babínem následovalo pravé odbočení na polní cestu, která se na hrázi rybníka Velký Babín napojila na současnou trať známého „Muničáku“. U železničního mostu posádky odbočily na silnici vedoucí směrem na Komušín, skočily na mostku přes Březový potok, minuly dnes již notoricky známý výjezd z „Muničáku“ a před Komušínem odbočily prudce vpravo na nezpevněnou cestu. Ta zhruba po dvou kilometrech vyústila levým odbočením na silnici vedoucí do Mečichova, která přivedla posádky až do cíle.
zdroj: AMK Pačejov
zdroj: mapy.cz
odbočení z polní cesty směrem na Mečichov (zdroj: mapy.cz)
RZ 4/11 Blatenka – Blatná
Tato rychlostní zkouška startovala na okraji obce Blatenka. Po technickém úvodu přišlo pravé odbočení u obce Lažánky. V tomto místě začala trať kopírovat novější podobu RZ, která se jezdila na přelomu milénia pod názvem Mačkov – Kadov a Blatná – Kadov. Následovalo poměrně prudké klesání okolo Mračova až na křižovatku ve tvaru T u rybníka s poetickým názvem Žabinec. Zde se ale neodbočovalo vlevo jako u novější varianty, ale vpravo směrem na Blatnou, na jejímž okraji byl situován cíl. Přestože tato závěrečná pasáž nabídla několik hezkých zatáček přes horizonty, nebyla příliš technická a obsahovala kilometrovou rovinu. Ale v 80. letech byl takový charakter rychlostních zkoušek poměrně běžný.
zdroj: AMK Pačejov
zdroj: mapy.cz
Pravé odbočení u rybníka Žabinec (zdroj: mapy.cz)
RZ 5/12 Maňovice – Myslív
Tento test jistě není nutné dlouze popisovat. V roce 1986 byl úsek součástí Rallye Šumava, později byl využíván v rámci populární Historic Rallye Kramolín a v posledních dvou letech je v opačném směru opět součástí Rally Pačejov. Startovalo se na okraji Maňovic a přes známý vracák u Kramolína se pokračovalo do cíle přes Myslívem.
zdroj: AMK Pačejov
zdroj: mapy.cz
posádka Štícha – Skákal ve vracáku u Kramolína (zdroj: AMK Pačejov)
stejné místo dnes (zdroj: mapy.cz)
RZ 8 Tažovice okruh
Tato okruhová rychlostní zkouška se dle kilometráže jela na tři kola. Start byl na okraji Tažovic a trať pokračovala okolo Ohrazenic směrem na Škůdru. Od křižovatky poblíž samoty na Lítině pak kopírovala trasu první rychlostní zkoušky.
zdroj: AMK Pačejov
zdroj: mapy.cz
úsek u Ohrazenic (zdroj: mapy.cz)
Kompletní mapy: mapy.cz
posádka Martan – Sova odstoupila na RZ11 kvůli technické závadě na poloose
Celkové prvenství si z Pačejova odvezla posádka Dušan Bubník – Oto Kuhn na voze Lada VAZ 2103, kterou na stupních vítězů doplnily dvojice Častoral – Myslivec (Škoda 120 LSM) a Žatecký – Plánička (Lada VAZ 21011). Tehdy populární třídu Š120LS vyhrál Emil Triner navigovaný Jiřím Brabcem.