Dobře rozjetá sezóna Ralex – sportu

Ralex-sport má sezónu 2022 dobře rozjetou hlavně v Pirelli Rallysprint sérii.

„Hrající kapitán“ týmu David Štefan se spolu s Ondrou Vichtorou soustředí zejména na středoevropský pohár FIA Central Rally Trophy, kde jsou prozatím na čele hodnocení ve třídě ERT4. Zážitků z Evropy mají kluci tolik, že si to zaslouží samostatný článek. Nyní se zaměříme na šampionát v seriálu Pirelli Rallysprint série se spolujezdcem Davidem Kroftou.

Vloni dosáhli Davidové v Rallysprint sérii na skvělé 2. místo v absolutním pořadí, kdy se svým Peugeotem 208 Rally 4 nestačili pouze na Honzu Dohnala. Honza má silnější a jak se zdá i rychlejší Renault Clio S1600, ale také musíme sportovně uznat, že opravdu umí. Loňské druhé místo v mistrovství pro Davidy tedy nelze hodnotit jinak než velký úspěch.

Oslava loňského umístění měla proběhnout na Pražském rallysprintu, který je pro oba Davidy domácí soutěží, sílící epidemie před Vánoci ale akci odložila až na letošní jaro. V březnovém termínu se ale již Pražský rallysprint jel, a až na jednu „drobnost“ klukům opravdu sedl. Davidové Pražský rallysprint v kategorii dvoukolek vyhráli a ukázali, na jakém stupínku by se chtěli během sezóny objevit. Tou „drobností“, která se zase až tak nepovedla, byl výhřez plotýnky bederní páteře u Davida – spolujezdce, který se sice ještě dobelhal na pódium převzít pohár pro vítěze, ale pak několik dnů sbíral sílu v nedaleké Střešovické nemocnici.

Letošní sezóna Pirelli Rallysprint série začala jako tradičně na Kopné, tam ale Davidové ještě chyběli a rovnali si záda. První závod, do kterého spolu nastoupili, byla Lak Racing Rallye Plzeň. Průběh závodu přesně kopíroval ten loňský, a to nejenom proměnlivým počasím s odpolední přeháňkou, ale i výsledkem. Davidové shodně jako vloni nestačili pouze na Honzu Dohnala, a dosáhli na cenné druhé místo.

Na červencovou Silmet Rally Příbram se Davidové moc těšili, vloni tento závod vypadl, a tak to byla pro ně i pro jejich Peugeot 208 v černo-oranžových barvách Ralex-sportu na příbramských tratích premiéra. A stála zato. Cestou na slavnostní start přestalo na závodním speciálu fungovat čidlo řazení, což zapříčinilo nejenom stále svítící couvací světla (to by vadilo nejméně), ale hlavně nefunkční odpojovač zapalování a téměř vyřazenou funkci sekvenční převodovky. Kluci v servisu rychle zapůjčili náhradní čidlo (ještě jednou moc díky kolegům z Brynda Racing!), ale ani jeho výměna nevedla ke zlepšení a elektroniku auta se podařilo opravit až okolo půlnoci hlavně díky našim skvělým mechanikům. Místo, aby se Davidové soustředili před závodem a pořádně si odpočali, dostali se do postele (každý sám a do své) okolo 2:00 v noci a budík zvonil proklatě brzy.

Auto v sobotu jelo naštěstí bezchybně, chyby ale dělala posádka. Tou první a zásadní byla volba pneumatik po ranním dešti. Davidové podcenili silný vítr, který trať rychle vyfoukal, obuli nevhodné pneu a ani dvě rezervy nebyly zvolené zrovna ideálně. První dvě RZ se Davidové vysloveně trápili, pak zvolili trochu lepší přezutí, ale na více než 3. místo před poledním servisem to nestačilo. Únava posádky po noční opravě byla také znát, Davidové dělali chyby jak při pilotování závoďáku, tak při čtení rozpisu, což náladě v posádce už vůbec nepřidalo. Chyby se naštěstí projevily jen pomalejším tempem, a ničím horším. Na třetím místě se pak pohybovali v průběžném pořadí i po dvou odpoledních RZ, kdy již měli tvrdé obutí a také pocit, že již docela na své soupeře tlačí, pořád to ale nestačilo. Před RZ 7 zapršelo, mokrá ale byla jenom část RZ, a Davidové na uklouzané trati přeskočili na první místo, které v poslední RZ těsně udrželi. Pořadí bylo neuvěřitelně těsné, všechny tři posádky na stupních vítězů v kategorii dvoukolek se vešly po více než sedmdesáti ostrých kilometrech do rozmezí menšího než 1,5 sekundy. Ale na to, jaký byl náskok na druhého, se historie neptá, Davidové porazili skoro domácího Martina Mottla a úplně domácího Pepu Petáka a na cílové rampě to bylo první společné vítězství Davidů v seriálu mistrovství republiky v rallysprint sérii!

Problémy z Příbrami už Davidové zopakovat nechtěli, ale dobré umístění na dalších závodech by jim určitě nevadilo. S tím kluci přijeli na srpnový Rallysprint Fulnek-Odry a těšili se, že se parádně svezou na tamějších rychlých tratích. Kluci začali rychle a v RZ 1 nestačili jen na tradičně rychlého Honzu Dohnala, a to navzdory špatně seřízenému poměru účinku brzd, který si David Štefan správně nastavil až při přejezdu na druhou RZ. To už měli kluci hodně mokro v botách – první vak na pití klukům praskl už při zahřívání pneu před RZ 1, a druhý před RZ 2. Každý vak jednou praskne, ale oba dva krátce po sobě? Asi si umíte představit, že mechanici v servisu slyšeli pár ostřejších slov. I mokrými závodními botami se naštěstí dá brzdit a hlavně šlapat na plyn, jak David ukázal v dalším průběhu závodu. Honza Dohnal po druhé RZ odstoupil pro poruchu motoru, Davidové se rázem dostali na první místo a museli správně zvolit taktiku, ale hlavně neubrat na rychlosti. To se perfektně podařilo, na druhých průjezdech na RZ Fulnek a RZ Tošovice byli kluci mezi dvoukolkami nejrychlejší a před poslední RZ měli slušný náskok přes 20 sekund. Start poslední rychlostní zkoušky byl odložen kvůli oleji na trati, v zataženém dni došlo i na pár kapek, a tak kluci s vychladlými pneu takticky nechali spěchat Martina Mottla s Egonem Smékalem, kteří se přetahovali o druhé místo, a vítězství si mazácky pohlídali. Hned po úspěšné Rally Příbram si kluci zopakovali vítězství v rallysprint sérii na Rally Fulnek-Odry, tentokrát už s náskokem 17,5 s na druhého Egona Smékala.

V polovině mistrovství jsou Davidové těsně na druhém místě průběžného pořadí a těší se na další soutěže, z nichž nejbližší Rally Vyškov je už za dva týdny.

A to díky všem našim sponzorům a partnerům – Autoklub České republiky, BBA GROUP, AK PKK, Auto Čako, AV Car, GPS Production House, HARRAP CZ s.r.o., Karo inženýrské sítě s.r.o., Motul, Stavební chemie Švehla, VÁLA Velkoobchod stavební chemie s.r.o.

Ostatní posádky Ralex-sportu závodí s cupovými Opel Adam.

Na konci dubna na Rentor Rallysprintu Kopná odstartoval Čermák a Hrachovec ADAM Cup 2022. Tím do soutěžní sezóny vstoupila posádka Dominik Šulc – Ondřej Picka. Na jeden z nejtěžších sprintů si dali nelehký cíl, pokusit se zaútočit na bednu. Na RZ4 Kopná bohužel trefili něco zadním levým kolem a auto začalo vibrovat. Ač to ve finále nebyl defekt, časová ztráta se nepodařila dohnat a na cílové rampě z toho byla bramborová medaile. V červnu první plzeňskou RZ kluci vyhráli, ale hned v druhé RZ zapadli po přetočení do příkopu, což způsobilo ztrátu víc jak minutu. Předpovídaný déšť se objevil pouze na startu RZ5 a Dominikovi nepomohl a v cíli se musel spokojit s pátým místem.

V červenci se Dominik s Ondrou podívali do velkého mistráku na Rally Bohemia. V sobotu kluci vyhráli dvě RZ. V neděli ráno ale zvolili špatné obutí, které navyšovalo ztrátu na druhé místo. I tak bylo třetí místo v RN7 skvělé umístění.

Vyhraná RZ v Plzni dávala Dominikovi naději, že se může minimálně pohybovat na předních příčkách. V Příbrami proto očekával další hodně vyrovnaný závod. Ranní déšť zamotal všem hlavu s výběrem pneumatik. Pneumatiky nakonec nebyly to rozhodující. Tím se stal špatně napsaný rozpis a výlet mimo trať na RZ3 v místech kde v minulosti havaroval Vojta Štajf nebo Michal Kolář. Bohužel pořadatel nepozastavil RZ a došlo k dalšímu nárazu do Adolfa, kdy projíždějící posádka ignorovala ukazované pokyny k zpomalení. Šance na dobré umístění v letošním Adam cupu je bohužel kvůli rozsáhlým opravám ztracena. Ale díky podpoře sponzorů (Auto Čako, BBA GROUP, DF Creative, DP Parts, JKD Sped, PTV) se kluci letos objeví na Pačejově a nejspíš i Vsetíně.

I pro našeho druhého účastníka Adam cupu, Tomáše Arnošta, začínala sezóna na Kopné. Parťákem mu je pro tento rok Jakub Kunst. A na netradičně slunečné Kopné jim to jelo tak pěkně, že vyhráli první dvě RZ. Pak mladí vlčáci nasadili pekelné tempo a na Tomáše s Kubou zbylo v cíli třetí místo. Stejné umístění zaznamenali v Plzni, kde jim na stříbrnou pozici chyběla pouhá vteřina. Stabilní výkon pokazil snad jen hororový zážitek z RZ1, kdy se Tomášovi dostala pod pedály zbloudilá láhev.

Tomáš si také odskočil z cupu na Bohemku. A dobře udělal. Navigoval ho tentokrát Jirka Kalkus. V neděli na ranní městské couváním sice ztratili, ale náskok 42 sekund do cíle ještě o 20 sekund navýšili, celkově vyhráli 8 RZ ze 14, takže nic jiného, než vítězství v třídě RN7 z toho být nemohlo.

Na Příbram se Tomáš s Kubou těšili a doufali v další pódium. Hned v úvodu vyhráli RZ. Bohužel po nepříjemné krizi na šotolině odjeli zbytek sekce opatrně a figurovali na třetí pozici. Nejen jistota v rozpisu, ale zejména konzistentní výkon v druhé sekci jim přinesly druhé místo na cílové rampě.

Rally Fulnek-Odry nepatří mezi Tomovy oblíbené soutěže. Přesto v první sekci držel tempo s mladíky, kdy první tři dělila jediná sekunda. Odpoledne kluci zariskovali, což se na předposlední RZ nevyplatilo a kluci vycestovali ven na louku, kde našli jediný strom, který tam rostl. Teď se rychle opravuje, letos se s kluky na tratích ještě určitě uvidíme.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!