Belgická Ypres rallye: Toyota Gazoo Racing opět na stupních vítězů

Toyota Gazoo Racing na belgické Ypres rallye vybojoval další pódiový double, když Elfyn Evans o pouhých pět sekund zaostal za vítězem.

Esapekka Lappi obsadil třetí místo celkového pořadí.

Podnik světového rallyového šampionátu FIA se na polních cestách Západních Flander uskutečnil teprve podruhé, ale dostál své tradiční pověsti jako jedna z nejnáročnějších asfaltových tratí rallyových soutěží s ohledem na časté změny povrchu a minimální prostor pro jezdecké chyby.

Jedním z mnoha jezdců, které dostihly potíže, byl Kalle Rovanperä, jenž v pátek dopoledne během druhé rychlostní vložky otočil vůz přes střechu, což byl zároveň první výrazný neúspěch v doposud mimořádně úspěšné sezóně tohoto mladého Fina.

Po zásadní rekonstrukci vozu týmovými mechaniky se Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem mohli podle pravidel pro restart vrátit druhý den na trať a usilovat o body v závěrečné Power Stage přes proslulý dlážděný výjezd na Kemmelberg. Zde také dosáhli nejlepšího času, a tak Belgii opouštějí s tím, že si v žebříčku šampionátu stále drží úctyhodný náskok 72 bodů před druhým v pořadím (čtyři kola před koncem sezóny).

Vedení se po Rovanperově výpadku ujal Evans s navigátorem Scottem Martinem, avšak kvůli pomalému defektu, který narušil strategii výměny pneumatik, a desetisekundové penalizaci za pozdní příjezd do cíle jedné z vložek zakončili pátek na celkovém třetím místě, 13,7 sekundy za prvním v pořadí.

Po opětovném zapojení do boje v sobotních rychlostních zkouškách a zařazení na druhé místo v celkovém pořadí se Evans postupně dotahoval na leadera Otta Tänaka, dokonce i se dvěma vítěznými vložkami, které si Evans připsal poslední den dopoledne, ale na celkové první místo to nakonec těsně nestačilo.

Lappi s navigátorem Jannem Fermem vybojovali třetí pódiové umístění v rámci šesti podniků, resp. druhé ve stejném počtu týdnů, a to díky neuvěřitelně konzistentní a čisté jízdě v podniku, kterého se účastnili pouze jednou před osmi lety. Od počátku se dokonce drželi v první čtveřici celkového pořadí. Dosažený výsledek pro TGR znamená stále robustní náskok 88 bodů v mistrovství značek.

Takamoto Katsuta se zotavil po závadě v pátek dopoledne a v barvách týmu TGR WRT Next Generation společně s navigátorem Aaronem Johnstonem dojel celkově pátý. Nyní je vůbec jediným jezdcem, který v rámci letošní sezóny pokaždé dokončil v první desítce.

Na belgických rychlostních zkouškách se zároveň uskutečnila veřejná premiéra pokrokového koncepčního modelu GR Yaris H2, s nímž na Power Stage vyrazil Juha Kankkunen, rallyová legenda týmu Toyota. Vodíkem poháněný vůz na pneumatikách Pirelli předvedl své schopnosti v roli ochutnávky před ostrým startem Power Stage. GR Yaris H2 si v sobotu osobně vyzkoušel i zakladatel týmu Akio Toyoda a následně využil příležitost usednout do vozu společně s Kankkunenem na nejpestřejší vložce celého podniku, aby následně uvítal své jezdce na stupních vítězů.

Akio Toyoda (zakladatel týmu)

„Především bych chtěl složit velkou poklonu mechanikům. Než jsem se v sobotu ráno připojil k týmu, dorazila zpráva o Kallem a Jonnem. Něco podobného se stalo Esapekkovi a Jannemu ve Finsku, ale tentokráte se zdálo, že to lyžařské brýle nespraví. Byl jsem zklamaný, že zřejmě neuvidím Kalleho v akci, ale pozdě v noci jsem pak dostal zprávu, že byla oprava dokončena a tým druhý den zrána očekává moji návštěvu. Opravdu moc děkuji mechanikům za tvrdou práci na opravě vozu pro Kalleho a Jonneho. Díky jim i všem dalším zúčastněným jsem mohl vidět všechny čtyři vozy TGR v těsném souboji.

Také bych chtěl poděkovat za podporu a spolupráci mnoha stran včetně FIA, WRC Promotor a pořadatele, že jsme mohli fanoušky WRC potěšit zvukem výfuků vodíkového motoru. Motoristický sport je opravdu sportem. Jsem přesvědčen, že lidské nadšení je dáno tím, že sport stimuluje všech pět našich smyslů, a proto bych si přál, aby vibrace motoru a zvuky výfukových svodů v motorsportu zůstaly. Usilujeme o dosažení uhlíkové neutrality, ale toto vzrušení chceme zachovat i nadále. Je skvělé, že jsme tyto pocity mohli zde v Evropě zprostředkovat.

Upřímně, přál jsem se postavit na stupně vítězů s posádkami. Tentokráte jsem sledoval Elfyna, Scotta, Esapekku a Janneho z větší vzdálenosti od pódia, nicméně letos ještě jednu šanci postavit se na pódium dostanu. Těším se na další příležitost na Rallye Japonsko v listopadu a plánuji se společně s nimi nechat postříkat šampusem. (A samozřejmě očekávám vítězství i v ostatních rallye!)

P.S. pro Otta

Blahopřeji ti k vítězství! V listopadu 2019 jsem ti posílal zprávu se slovy ‚opět se sejděme na stupních vítězů, kde tě postříkám šampusem‘. V Belgii k tomu nedošlo, takže se to bezpochyby musí stát v Japonsku!“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Mít dva vozy na stupních vítězů, to je na závěr víkendu dobrý výsledek. Měli jsme rychlost, byli jsme konkurenceschopnější než vloni a vůz dobře jel, pouze nám několik věcí nevyšlo. Elfyn se přibližoval k vítězství, byl to pro něj dobrý víkend. Dnes dopoledne opravdu pěkně tlačil na pilu, ale v dnešních čtyřech zbývajících vložkách už toho moc stihnout nešlo. Esapekka předvedl naprosto dokonalou jízdu: přesně takovou, jakou jsme od něj tento víkend požadovali, což nám opravdu pomohlo v šampionátu značek. A také nám Kalle po pátečním zklamání předvedl, jak silným jezdcem je, a vzhledem k vítězství v Power Stage si stále drží silné postavení v bodování šampionátu. A nakonec bylo úžasné, že se k nám na rallye připojil i Akio, který si vložky mohl osobně vyzkoušet s vodíkovým vozem po boku Juhy Kankkunena. Dokládá to, jak moc má motorsport rád, a my jsme upřímně vděční za jeho podporu.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Mít radost z druhého místa nikdy úplně mít nemůžete, ale obecně to byl vydařený víkend. Nastalo pár nešťastných událostí, které nás tu a tam stály trochu času, ale to je zkrátka rallye a je to součástí hry. Vůz byl dobrý a bylo pěkné být v boji od samotného počátku rallye. Na poslední den jsme udělali pár dobrých změn v nastavení a jsem moc spokojený s poslední variantou pro závěr rallye. Dnes jsme zkoušeli vyvinout tlak na Otta, věděli jsme, že to bude trochu tvrdý oříšek vzhledem k malému počtu kilometrů do konce, ale nějaký čas jsme přeci jen stáhli; podle očekávání to úplně nestačilo.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Samozřejmě to nebyl nejlepší víkend, ale sezóna až do této chvíle probíhala dobře a někdy se chyby prostě stávají. Po páteční nehodě jsme myslím jako tým udělali možné i nemožné, abychom se vrátili zpět na trať, což bylo důležité, a bylo to pěkné poděkování mechanikům za jejich úžasnou práci, kterou odvedli při opravách vozu. V Power Stage nebylo snadné zvýšit tempo po předchozí snaze o bezpečnou jízdu, ale je dobré, že jsme získali maximálních pět bodů, což znamená, že odstup v šampionátu se příliš nesnížil. Musíme si pouze udržet dobré výsledky, Řeckem počínaje.“

Esapekka Lappi (jezdec, vůz č. 4)

„S naší prací tento víkend jsem moc spokojený. Třetí místo v této rallye je pro nás velmi dobrý výsledek a je dobrý i pro celý tým. Upřímně jsem před touto rallye úplně takový výsledek neočekával, protože jsme zde již osm let nejeli. Nebyli jsme nejrychlejší, ale ostatní jezdci dělali chyby, kterým jsme se víceméně vyhnuli, takže se to nakonec vyplatilo. Poslední den, jakým byl tento, je vždy komplikovaný, když máte dobrou pozici a opravdu chcete rallye dokončit, ale podařilo se nám to ustát.“

Komentářů celkem: 1
23. 8. 2022 09:38
1 0
Samozřejmě je to "trochu" marketing, PR apod., ale z prohlášení týmu TGR mívám pocity respektu a úcty, i k soupeřům. smajlík Na rozdíl od některých jiných...smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!