Návrat na stadión

Následující podnik světového šampionátu v Řecku umožní divákům po delší době znovu sledovat paralelní souboje přímo na stadiónu.

Olympijský stadión nejlepší světové posádky poprvé navštívily v roce 2005 a byla to tehdy krásná a velkolepá show. Tu ještě umocnila účast velkých showmanů, jakými byli tehdejší tovární piloti Mitsubishi a Subaru Gigi Galli a Petter Solberg. O rok později využili řečtí organizátoři zázemí obrovského stadiónu naposledy a v sezóně 2007 se čtvrteční předehra rally už odehrála jinde, na hipodromu na okraji Atén. Móda superspeciálek v prostoru velkých stadiónů zasáhla v druhé polovině prvního desetiletí i další soutěže. Vodafone Rally de Portugal se v roce 2007 vrátila do mistrovství světa ve velké stylu, když se její čtvrteční úvodní zkouška odehrála na Estádio Algarve. Tento stadión hostil mistrovství světa až do roku 2010. Trochu jinou zkouškou pak byla superspeciálka japonské rally 2008 v útrobách Sapporo Dome, která se podobně jako divácký test britské rally odehrál pod střechou. A naprostým vrcholem využití stadiónů k umístění diváckých vložek se stala Rally Argentina 2007. Ve čtvrtek se začínalo na River Plate Stadium v Buenos Aires a v neděli pak končilo na Estadio Cordoba. Daleký přesun z Buenos Aires se kvůli povětrnostním komplikacím protáhnul a většina páteční etapy musela být zrušena. Trochu velká cena za diváckou zkoušku o délce necelých dvou a půl kilometru. Móda zkoušek na stadiónech poměrně rychle po pár letech skončila, ostatně nejednalo se o žádnou levnou záležitost. Po více než deseti letech se o reinkarnaci této tehdejší módy pokouší řečtí pořadatelé a již ve čtvrtek uvidíme, zda šlo o krok správným směrem.

V pátek ráno se posádky z Atén vydají směrem ke korintskému průplavu a odpoledne už přes trojici přejezdových zkoušek, mezi kterými nebude chybět ani slavný úsek Bauxites startující nad Iteou, na sever do centra rally ve městě Lamia. Sobotní etapu pořadatelé zasadili na západ od Lamie na úseky, mezi kterými lze najít i slavnou zkoušku Tarzan. Nedělní finále letošní EKO Acropolis Rally Greece se odehraje na jih od centra rally a Power Stage bude hostit úsek Eleftherohori. Vítězství bude obhajovat Kalle Rovanperä, který se může v cíli druhého průjezdu Eleftherohori už i radovat ze zisku svého prvního titulu mistra světa. Po druhém místu ve své domácí finské rally pilot Toyoty zažil nejhorší letošní soutěž v Belgii. Letos poprvé havaroval a část rally musel vynechat. Mechanici tovární stáje Toyota Gazoo Racing WRT ale předvedli skvělý výkon a Rovanperä s opraveným GR Yarisem Rally1 hned vyhrál první dva sobotní testy. Co je ještě mnohem důležitější, finský mladík v neděli opanoval bodovanou Power Stage. Letos se mu takový kousek povedl už pošesté a celkem si za skvělé výkony připsal 38 bonusových bodů. O 15 více než druhý nejúspěšnější Thierry Neuville. K předčasné korunovaci Rovanperovi vítězství na řecké Power Stage sice stačit nebude, zato druhé místo v celé rally už ano.

Elfyn Evans si na začátku roku dělal velké naděje na titul a mnohými odborníky byl považován za papírového favorita. Havárie v obou úvodních soutěžích mu ale vzaly vítr z plachet. Velšan se ve třetí Croatia Rally nebyl schopný pořádně dostat do tempa a jeho ztráta na týmového kolegu znovu vzrostla. Na sebevědomí mu nepřidala ani dvojice přímých soubojů s Rovanperou o vítězství v Portugalsku a Estonsku. Když ale Fin ve druhé belgické zkoušce havaroval, zmizela Evansovi z rally hlavní překážka. On se také hned dostal do vedení, ale odpoledne po defektu a následně penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly spadnul za dvojici zrychlujících Hyundaiů. Ten rychlejší z nich, Neuville v sobotu vypadnul ze hry, ale Evans měl před sebou stále Otta Tänaka. Rozdíl 8,2 sekundy sliboval hodně dramatickou neděli. Červenobílá Toyota prolétla prvními průjezdy dvojice nedělních úseků rychleji, ale v součtu jen o 1,5 sekundy. Když potom Tänak vyhrál předposlední zkoušku, Evans se pomalu mohl loučit s vidinou prvního letošního vítězství. Ve čtveřici zbylých letošních soutěží tak má jasný cíl. Uhrát alespoň jedno vítězství a k tomu se pokusit zabojovat o post vicemistra. V Ieperu Evans přeskočil Neuvilla, ale Tänak na něho svůj náskok naopak navýšil.

Zatímco druhé místo bylo ve výsledku spíše špatný výsledek, držitel toho třetího v cíli hýřil radostí. Esapekka Lappi po švédském třetím místě zažíval jeden problém za druhým. Po dvou haváriích defekt v Estonsku a pak bouda ve Finsku. Ta se mu ovšem povedla tak elegantně, že na třetím místě zůstal až do cíle. Na belgických asfaltech patřil Lappi spíše do skupiny jezdců, od kterých se toho příliš nečekalo. Problémy rychlejších soupeřů a totální fiasko Fordu jej ale vyneslo až na parádní třetí příčku. Už třetí v této sezóně. Sice to ani tentokrát nebylo bez drobnějších chybek, ale Lappi může být spokojený a těšit se na Acropolis Rally, která by mu určitě měla sedět daleko více. Se čtvrtým GR Yarisem Rally1 jako obvykle v Řecku vystartuje Takamoto Katsuta. Vloni musel slavnou zkoušku odolnosti soutěžních vozů vynechat kvůli osobním problémům zaskakujícího spolujezdce. Japonskému jezdci tak budou důležité zkušenosti chybět. Když se ale ohlédne za dosavadním průběhem sezóny, musí být spokojený. Ve všech soutěžích dojel na bodech a pouze jedinkrát musel využít SupeRally. V Belgii ho od odstoupení v první etapě zachránil hybridní systém. Vůbec poprvé od zavedení tohoto systému na začátku sezóny baterie umístěná v soutěžním voze posádku zachránila. Do cíle třetího testu dojel Katsuta čistě na elektrický pohon a vůz mohl opravovat ve větším klidu až na přejezdu místo v rychlostní zkoušce.

Opačnou zkušenost s hybridním systémem má Ott Tänak, kterého chyba systému a následné spuštění výstrahy donutila zastavit během skvěle rozjeté první etapy Rally Sweden. Co by kdyby pak nejlépe dokládá Estoncův triumf na závěrečné Power Stage. Zimní část se tedy jezdci Hyundaie vůbec nepovedla, když už předtím po havárii odstoupil v Monte Carlu. V Chorvatsku pak měl hodně blízko k tomu, aby pro novou i20 N Rally1 vybojoval premiérové vítězství. To by ale musel na Power Stage zopakovat švédský výkon. Na první vítězství tak Tänak i jeho stáj museli počkat až na červnovou Rally Italia Sardegna. Mezitím ale musel Tänak překonávat spoustu technických problémů a tento triumf získal jen díky organizačním zmatkům a zrušení posledních dvou pátečních testů. Ty by totiž Estonec musel absolvovat s poškozenými transmisemi. A další problémy s transmisemi v Belgii způsobily hodně zlé krve mezi Estoncem a jeho belgickým týmovým kolegou. Ten tou dobou vedl a Tänaka osočil, že si technické problémy vymyslel. Kromě bojů na rychlostních zkouškách, kde duo Hyundaie soutěžilo o první místo, se bojovalo i v zázemí. Ale jen do konce sobotní etapy, kde v předposlední zkoušce dostal Neuville za svá drzá prohlášení pořádnou facku. V levotočivé zatáčce bylo trochu více vynesené šotoliny a na té i20 N Rally1 uklouzla a skončila mimo trať. Před závěrečnou etapou se Tänak vyskytnul ve stejné pozici jako dva týdny předtím ve Finsku. Do nedělní etapy nastupoval s několikavteřinovým náskokem na jezdce s Toyotou. Místo útoku Rovanpery se tentokrát musel bránit Evansovi. A opět uspěl. Po sardinském trochu šťastném vítězství doslova vyválčil dva veledůležité a dosti nečekané triumfy. Do tovární stáje korejské značky to vneslo spoustu pozitivní energie, ale nutno říct, že jejich vůz má stále dost problémů. A podle informací z nedávných testů v Řecku se to ani tentokrát neobešlo bez komplikací.

Vloni na EKO Acropolis Rally of Gods Tänak skončil druhý za Rovanperou. Letos by se mu asi moc nelíbilo ani to, kdyby do cíle dojeli v obráceném pořadí. Fin by se tím už stal předčasně mistrem a Estonec by ztratil i těch posledních pár teoretických šancí na to stát se podruhé v kariéře mistrem světa. Po mizerném začátku sezóny teď může Tänak jen přemýšlet nad tím co by bylo kdyby. Popravdě reálnější než boj o titul je v Estoncově případě boj o post vicemistra. Kromě Evanse jej o něj může připravit Neuville. A to je opravdu těžký soupeř. V aktuálním startovním poli bychom těžko našli někoho s alespoň podobně vysokým počtem titulů vicemistra. Belgičan dlouhou dobu držel druhou pozici v průběžném pořadí, ale aktuálně je až čtvrtý. Ještě více jej ale jistě trápí fakt, že zatím ani jednu letošní rally nevyhrál. Na domácí půdě si věřil, že tuto nehezkou statistiku změní. A opravdu jel perfektně a po RZ 14 už vedl o 17,2 sekundy. Pak ale přišla už zmíněná chyba a Neuvillovi zbyla jen vzpomínka na perfektní domácí výkon v loňském ročníku Ypres Rally. Letos tedy žádná oslavná kolečka za cílem Power Stage. Ani bodů Belgičan na této zkoušce moc nezískal, když musel bojovat s převodovkou, která mu přehazovala rychlostní stupně, jak se jí zlíbilo. S tímto handicapem se zmohl jen na třetí čas. Při vzpomínkách na loňskou Akropoli asi Belgičana pořádně zabolí svaly na rukou. V průběhu páteční přejezdové etapy z Atén na sever mu odešel posilovač řízení. Kvůli tomu nechal v RZ 4 skoro dvě minuty a další čtyři pak na jeho konto přibyly v podobě penalizace za pozdní příjezd do časové kontroly. Provizorní oprava se však povedla a Neuville mohl zbylé dvě zkoušky a dlouhý přejezd absolvovat bez výraznějších problémů. Vzhledem k dlouhotrvajícím problémům s aktuálním vozem by však bylo bláhové očekávat, že se start na nejtěžší soutěži sezóny obejde bez jakýchkoliv zádrhelů.

S továrním týmem do Řecka neodcestuje Oliver Solberg. Někdo by se mohl pozastavit nad tím, proč se tak stalo zrovna poté, co Švéd v Belgii zajel svůj nejlepší výsledek v mistrovství světa. A proč nebyl vyřazen předtím po sérii nezdarů zakončené krátkým finským vystoupením trvajícím jen do první zatáčky první přírodní zkoušky. Obsazení třetí i20 N Rally1 je však naplánované dlouho dopředu a pro Řecko byl už před časem vybrán Daní Sordo. Solberg se za volant továrního Hyundaie vrátí na Novém Zélandu. Volba Španěla je logická, vždyť dvě ze tří světových vítězství získal právě na soutěži mající charakter těžké kamenité šotoliny, na Sardinii. Vloni v Řecku skončil čtvrtý a v roce 2013 dokonce druhý. Jako jeden z nejstarších jezdců v poli Rally1 má navíc s řeckou šotolinou, která byla po sezóně 2013 na dlouhých osm let z mistrovství světa vyřazena, nejbohatší zkušenosti. A velké zkušenosti má s Acropolis Rally také Sébastien Loeb. Ten je zatím jediným, kdo dokázal letos s Fordem vyhrát. A s největší pravděpodobností to tak zůstane až do konce sezóny. Stabilním jezdcům M-Sportu se vůbec nedaří a vrcholem bylo jejich Waterloo na belgických asfaltech. Craig Breen se letos konečně dočkal postu týmové jedničky světové stáje. Teď po devíti soutěžích to však vypadá, že se pro tuto pozici rozhodně nenarodil. Daleko více mu vyhovovala loňská pozice náhradního jezdce Hyundaie, kdy nebyl pod takovým tlakem. Na trojici prázdninových soutěží se ukázalo, že čím větší tlak je na Ira vyvíjen, tím horších výsledků dosahuje. Jelikož se jednalo o jeho oblíbené rally, na kterých v minulosti dosáhnul svých nejlepších výsledků, očekávaly se od něho ty nejlepší výkony. Místo toho všechny tři starty dopadly katastrofálně. Havárií. S belgickými asfalty má Breen díky svým evropským startům více zkušeností než většina startovního pole Rally1 a z toho mohl jedině těžit. V pátek mu ale chyběla rychlost a když konečně v druhé sobotní zkoušce začal zajíždět velmi slibné mezičasy, skončila jeho Puma Rally1 v příkopu. V M-Sportu jsou si toho vědomi a rádi by angažovali nějakého zkušeného jezdce na celou sezónu. Finanční situace týmu ale není nejpříznivější a jediný takový volný jezdec je Andreas Mikkelsen, který ale už tři roky ve voze nejvyšší kategorie neseděl. Malcolm Wilson se zasnil a nechal si zdát, jak příští rok s Pumou Rally1 objíždí celý šampionát Sébastien Loeb. I jemu samotnému je však jasné, že nic takového není reálné a maximálně může pomýšlet na omezený program jako letos.

Francouz jej začal skvěle, když Fordu vyválčil cenné vítězství při prvním startu nových hybridních speciálů. I během druhého startu v Portugalsku se devítinásobný mistr světa objevil na vedoucí příčce. Tentokrát to ale do vítězného cíle nedotáhnul, když hned v dalším testu po posunu do čela chyboval a urazil pravé zadní kolo. Další start Francouze čekal v červnu v Africe. Po absolvování čtvrté zkoušky se mu ale zakouřilo z motoru a do servisu mohl jet jedině na elektrický pohon. Bohužel ale baterie nejsou stavěné na tak daleký přejezd a Loeb musel vzdát. Teď jej čeká tradiční řecká soutěž, kterou v minulosti dokázal třikrát vyhrát. Zároveň zde ale v roce 2009 zažil největší havárii své kariéry. Uvidíme, jak se s rozbíjenou popasuje za volantem Fordu. Breen bude rád, že tentokrát nebude mít na svých bedrech takovou zodpovědnost. Gus Greensmith, který v Belgii po chybě a poškození vozu v sobotu ráno, také paběrkoval, bude moct jet také ve větším klidu. Soutěže typu, jako je ta řecká, Britovi sedí, dříve zajel pěkné výsledky v Turecku a vloni Acropolis Rally dokončil na slušném pátém místě. Sedmý tehdy dojel Adrien Fourmaux, ale ten na zopakování výsledku musí zapomenout. Tým nemá dostatek provozuschopných vozů a jednu Pumu Rally1 právě na Ypres Rally Belgium poškodil i francouzský mladík. Letos se mu opravdu nedaří, když kvůli havárii nedokončil už čtyři soutěže. Odstartoval přitom dosud do všech devíti. Tentokrát bude chybět a jen nervózně přihlížet, jak moc jeho pozici v týmu ohrozí Pierre-Louis Loubet. Druhý Francouz M-Sportu sice letos už také několikrát svůj vůz poškodil, ale pak také zajel velmi dobře na Sardinii, kde skončil hned pod stupni vítězů.

EKO Acropolis Rally Greece má letos co nabídnout. Její trať posádky zavede takřka do všech končin Řecka, ve kterých se v novodobé historii tato slavná rally odehrávala. Chybět budou jedině úseky na západ od korintského průplavu. K tomu skvělý začátek pro tisíce diváků na stadiónu. I počasí by mělo být přívětivější než vloni. Vodní brody jsou sice prázdné, ale zato šotolinová trať plná kamení rozpálená do maxima. Žádné bahenní lázně, jaké se vloni na některých zkouškách objevily.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!