Hayden Paddon zvítězil ve Walesu

Ještě před pár lety by takový titulek znamenal, že si novozélandský pilot připsal na své konto druhý triumf na soutěži mistrovství světa.

Od roku 2019 se ale mnohé změnilo. Wales, ani jiná část Velké Británie, již nehostí soutěž světového šampionátu. A Hayden Paddon už nejezdí s vozem nejvyšší specifikace. Do mistrovství světa ale letos znovu nakouknul. Nejprve v Estonsku, ale to kvůli COVIDovému nálezu ani nemohl dokončit, a pak ve Finsku. Tam už se prosadil v hodnocení WRC2 na pódium a ideálně se tak připravil na vrchol letošní sezóny. Start s Hyundaiem i20 N Rally2 na domácím podniku vracejícím se po deseti letech na světovou scénu. K tomu si vítěz Rally Argentina 2016 střihnul start v Itálii na Rally di Alba a teď se s obdobným Hyundaiem i20 starší generace R5 objevil ve Walesu. Obě tyto soutěže jsou součástí seriálu TER a Paddon se mohl po britském podniku dostat do čela. Na ostrovy ale dorazil i Švýcar Ivan Ballinari, pro kterého to byl už třetí start v seriálu, a druhé místo mu stačilo, aby Novozélanďana o tři body přeskočil. Konkurence v TER byla ale jako obvykle mizerná a třetí do počtu, Jason Pritchard svůj Volkswagen Polo GTI R5 už v RZ 5 vyválel. Finále se má odehrát ma začátku října na asfaltové Rally Terra Sarda a Ballinarimu v podstatě stačí si ohlídat, zda se do rally přihlásí Paddon nebo další Švýcar Jonathan Michellod. Ten šampionát vedl před velšskou soutěží, a to jen díky vítězství na domácí Rallye du Chablais.

Z pohledu boje o mistrovské body byla Get Connected Rali Ceredigion důležitá kvůli zařazení do britského mistrovství. Toho velští pořadatelé dosáhnuli skvěle zorganizovaným prvním ročníkem, který se odehrál v roce 2019. Kvůli koronavirovým omezením si ale na vstup do BRC museli počkat až na letošek. Pro více než stovku startujících posádek připravili na britské poměry nezvykle dlouhou trať o 141 ostrých kilometrech. Začínalo se na dvojici diváckých zkoušek přímo v hostujícím městečku Aberystwyth. Obě vyhrál Paddon a v hodnocení britského mistrovství pak jeho lídr Keith Cronin. Ir pak v první přírodní zkoušce zajel absolutně nejrychlejší čas a šel do čela. Na závěr etapy se již za tmy odehrál královský úsek sobotní etapy s ďábelským názvem Devils Bridge. A Cronin na něj rozhodně nebude vzpomínat v dobrém, když po zhruba kilometru jeho Polo GTI R5 zůstalo na střeše. Osian Pryce sice na stejné zkoušce bojoval s nedostatečným výkonem svého Volkswagenu, ale odstoupení hlavního soupeře v šampionátu mu v cíli muselo udělat radost. Několik dalších posádek startujících po Croninovi nemohlo zkoušku dokončit a všichni pak dostali přidělený Pryceův čas. Jako vedoucí muž tak šel přenocovat Paddon.

V neděli pak pilot Hyundaie přidával sekundu po sekundě ke svému náskoku a mířil za vítězstvím. Jelikož za ním jeli jezdci, kteří hlavně usilovali o mistrovské body, nikdo z nich si z Paddona nedělal vrásky a nechali jej v klidu vyhrát. V noci na neděli zapršelo, ale trať začala osychat a Pryce odvážně zvolil gumy do sucha. To se ukázalo jako dobrá volba a během první sekce pilot VW přeskočil Jamese Williamse a ještě mu nadělil celou minutu. Podobný náskok měl Williams debutující s novým Hyundaiem i20 N Rally2 na čtvrtého. Zbytek rally už mohl odjet relativně v klidu a díky získaným bodům výrazně posílil svou třetí pozici v šampionátu. Ruairi Bell tentokrát nepředvedl tak výrazný výkon jako minule a také doplatil na dění v dramatické páteční zkoušce Devils Bridge. Narozdíl od Williamse nedostal přidělený náhradní čas. A jelikož se na trati dopustil chyby, rázem se ocitnul v minutovém odstupu za jezdcem Hyundaie. V neděli musel Bell ještě bojovat s Garrym Pearsonem, který také patřil k těm smolařům, kteří museli RZ 4 absolvovat. U jeho Fordu Fiesta Rally2 se navíc uvolnila světelná rampa a místo na cestu mu svítila do očí. O čtvrtou příčku, kterou nakonec získal Bell, ho ale připravil až defekt v nedělní RZ 8. Maximum bodů do šampionátu letos už potřetí vybojoval Pryce a posunul se před závěrečnou dvojicí šotolinových rally do čela. Z jistoty titulu se již může radovat Eamonn Kelly, který se svým Fordem Fiesta Rally4 vybojoval už třetí letošní vítězství mezi juniory. Jeho soupeř Kyle White bojoval s technickými problémy svého Peugeotu 208 Rally4 a nedokázal ani využít Kellyho nedělního ranního polibku jedné ze zídek u trati. Kelly má rally před koncem sezóny jistotu titulu a příští rok se může těšit na cenu v podobě jednoho startu s Hyundaiem i20 N Rally2 v soutěži mistrovství světa.

Stav šampionátu: 1. Pryce 93, 2. Cronin 86, 3. Williams 63, 4. Pearson 42, 5. Bell 38, 6. Kelly 33

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!