Hayden Paddon zvítězil ve Walesu
Od roku 2019 se ale mnohé změnilo. Wales, ani jiná část Velké Británie, již nehostí soutěž světového šampionátu. A Hayden Paddon už nejezdí s vozem nejvyšší specifikace. Do mistrovství světa ale letos znovu nakouknul. Nejprve v Estonsku, ale to kvůli COVIDovému nálezu ani nemohl dokončit, a pak ve Finsku. Tam už se prosadil v hodnocení WRC2 na pódium a ideálně se tak připravil na vrchol letošní sezóny. Start s Hyundaiem i20 N Rally2 na domácím podniku vracejícím se po deseti letech na světovou scénu. K tomu si vítěz Rally Argentina 2016 střihnul start v Itálii na Rally di Alba a teď se s obdobným Hyundaiem i20 starší generace R5 objevil ve Walesu. Obě tyto soutěže jsou součástí seriálu TER a Paddon se mohl po britském podniku dostat do čela. Na ostrovy ale dorazil i Švýcar Ivan Ballinari, pro kterého to byl už třetí start v seriálu, a druhé místo mu stačilo, aby Novozélanďana o tři body přeskočil. Konkurence v TER byla ale jako obvykle mizerná a třetí do počtu, Jason Pritchard svůj Volkswagen Polo GTI R5 už v RZ 5 vyválel. Finále se má odehrát ma začátku října na asfaltové Rally Terra Sarda a Ballinarimu v podstatě stačí si ohlídat, zda se do rally přihlásí Paddon nebo další Švýcar Jonathan Michellod. Ten šampionát vedl před velšskou soutěží, a to jen díky vítězství na domácí Rallye du Chablais.
Z pohledu boje o mistrovské body byla Get Connected Rali Ceredigion důležitá kvůli zařazení do britského mistrovství. Toho velští pořadatelé dosáhnuli skvěle zorganizovaným prvním ročníkem, který se odehrál v roce 2019. Kvůli koronavirovým omezením si ale na vstup do BRC museli počkat až na letošek. Pro více než stovku startujících posádek připravili na britské poměry nezvykle dlouhou trať o 141 ostrých kilometrech. Začínalo se na dvojici diváckých zkoušek přímo v hostujícím městečku Aberystwyth. Obě vyhrál Paddon a v hodnocení britského mistrovství pak jeho lídr Keith Cronin. Ir pak v první přírodní zkoušce zajel absolutně nejrychlejší čas a šel do čela. Na závěr etapy se již za tmy odehrál královský úsek sobotní etapy s ďábelským názvem Devils Bridge. A Cronin na něj rozhodně nebude vzpomínat v dobrém, když po zhruba kilometru jeho Polo GTI R5 zůstalo na střeše. Osian Pryce sice na stejné zkoušce bojoval s nedostatečným výkonem svého Volkswagenu, ale odstoupení hlavního soupeře v šampionátu mu v cíli muselo udělat radost. Několik dalších posádek startujících po Croninovi nemohlo zkoušku dokončit a všichni pak dostali přidělený Pryceův čas. Jako vedoucí muž tak šel přenocovat Paddon.
V neděli pak pilot Hyundaie přidával sekundu po sekundě ke svému náskoku a mířil za vítězstvím. Jelikož za ním jeli jezdci, kteří hlavně usilovali o mistrovské body, nikdo z nich si z Paddona nedělal vrásky a nechali jej v klidu vyhrát. V noci na neděli zapršelo, ale trať začala osychat a Pryce odvážně zvolil gumy do sucha. To se ukázalo jako dobrá volba a během první sekce pilot VW přeskočil Jamese Williamse a ještě mu nadělil celou minutu. Podobný náskok měl Williams debutující s novým Hyundaiem i20 N Rally2 na čtvrtého. Zbytek rally už mohl odjet relativně v klidu a díky získaným bodům výrazně posílil svou třetí pozici v šampionátu. Ruairi Bell tentokrát nepředvedl tak výrazný výkon jako minule a také doplatil na dění v dramatické páteční zkoušce Devils Bridge. Narozdíl od Williamse nedostal přidělený náhradní čas. A jelikož se na trati dopustil chyby, rázem se ocitnul v minutovém odstupu za jezdcem Hyundaie. V neděli musel Bell ještě bojovat s Garrym Pearsonem, který také patřil k těm smolařům, kteří museli RZ 4 absolvovat. U jeho Fordu Fiesta Rally2 se navíc uvolnila světelná rampa a místo na cestu mu svítila do očí. O čtvrtou příčku, kterou nakonec získal Bell, ho ale připravil až defekt v nedělní RZ 8. Maximum bodů do šampionátu letos už potřetí vybojoval Pryce a posunul se před závěrečnou dvojicí šotolinových rally do čela. Z jistoty titulu se již může radovat Eamonn Kelly, který se svým Fordem Fiesta Rally4 vybojoval už třetí letošní vítězství mezi juniory. Jeho soupeř Kyle White bojoval s technickými problémy svého Peugeotu 208 Rally4 a nedokázal ani využít Kellyho nedělního ranního polibku jedné ze zídek u trati. Kelly má rally před koncem sezóny jistotu titulu a příští rok se může těšit na cenu v podobě jednoho startu s Hyundaiem i20 N Rally2 v soutěži mistrovství světa.
Stav šampionátu: 1. Pryce 93, 2. Cronin 86, 3. Williams 63, 4. Pearson 42, 5. Bell 38, 6. Kelly 33